30-03-2005, 01:25 PM
peh Skrev:Jeg har ikke billeder pt. men vil prøve at få taget et par stykker.
Skal jeg forstå det sådan, at der umiddelbart ikke er noget nævneværdig værditab i et gammelt Rolex der har fået monteret nye skiver og visere (NOS) af en autoriseret forhandler.....?
Nej det skal du ikke. Men jeg er nok lidt forvirret .... du skriver at skive og visere er patinerede ....
Timemarkeringerne og viserne på nye org. skive og visere til fx en 5512 (gælder også for 5513, 1680, 1665, 1675 osv.) er forsynet med Luminiova (det selvlysende materiale) og ikke Tritium som på de org. "gamle" skiver - dem urerne var "født" med. Tritium kan patinere og blive cremet/gulligt i farven. Det kan Luminova ikke.
Den orindelige skive og de oprinelige visere - med Tritium - er så absolut at foretrække, hvis man anskuer uret fra en samler/værdifastholdelse/værdiforøgelses synspunkt. Det har faktisk stor betydning.
Hvis man ikke er samler men primært er ude efter en vintage model til daglig brug, som gerne må være i nyserviceret stand - inkl. ny skive og visere med Luminova - så har ovennævnte nok ikke den store/afgørende betydning.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)