anbefaling af ur ønskes
Først lige en opsumering af dine ønsker. Jeg tror du er på udkig efter et ur med glasbagkasse (see-throw) og ikke et skeleton. Et skeleton er et ur uden urskive hvor værket er "udfræset" for alt overflødig materiale. Det får uret til at fremstå som et "skelet". Det er korrekt at Chronswiss laver nogle meget flotte skeleton-ure i form af Opus og Pathos. Desværre er nyprisen nærmere 60 kkr. end 25 kkr. for den billigste stålmodel. Det bliver også svært at finde et fint brugt skeleton for 25 kkr. Du kan nok finde noget som er skeleton, men værk og forarbejdning vil næppe være i den kvalitet som du ønsker og bestemt ikke fra en af de kendte schweiziske producenter.

Du kan ikke finde et ur med evighedskalender eller tourbillon til 25 kkr. Disse ure koster min. 50-100 kkr. brugt. Derimod er det mulig at finde meget flotte ure med både alarm, kronograf (stopur) eller komplet kalender (uden evighedsfunktion).

Hvis du går meget op i værk og historie ville jeg nok vælge et Zenith El Primero eller et JLC Master (div. modeller).

Zenith El Primero er en legende blandt kronograf-ure. Uret er udstyret med et in-house værk (læs artiklen om in-house værker her på siden) i form af cal. 400 eller 410, som høre til blandt de to-tre bedste krono-værker overhovedet. Værket har tidligere været basisværk i bla. Rolex Daytona men også Ebel, Daniel Roth, Panerai og Concord har benyttet/benytter værket. Det er et kolonnehjuls-kronograf hvilket giver en bedre stopursfunktion end de traditionelle kronografer med ETA/Valjoux 7750 ebauchen.
For 25 kkr kan du være heldig at finde et brugt Zenith Chronomaster med kronograf, komplet kalender (dog ikke evighedsfunktion) og månefase. Uret har glasbagkasse, så du kan se værket, som består af ca. 300 enkeltdele. Super meget ur for pengene. Samme ur fås uden kalenderfunktion og kun kronograf. Så er prisen fra 15-20 kkr. for et fint brugt eksemplar.

JLC Master-serien tilbyder også mange spændende ure. Dog uden glasbagkasse. Serien har en række forskellige modeller både med Dual-time, kalender, alarm osv. Værkerne er også in-house og af noget højere og finere kvalitet end de traditionelle ETA-værker. Det skulle nok være muligt at få et flot brugt master til ca. 25 kkr.

Panerai er også et lækkert ur med en spændende historie. Men hvis værkets historie har stor betydning falder de i mine øjne desværre lidt til jorden. Men nu har jeg også en forkærlighed for in-houseværker og en anti-sympati for ETA uden dog at pege fingre af værkernes holdbarhed.

Vælger du at købe brugt frem for nyt, kan du som en tommelfingerregl sige at brugtprisen er ca. det halve af nyprisen for et velholdt eksemplar.

Mads Gjødesen
Svar

Beskeder i denne tråd
anbefaling af ur ønskes - af Arno - 17-09-2004, 10:37 PM
Nyt ur. - af NP - 18-09-2004, 02:56 PM
[Intet emne] - af Rune - 20-09-2004, 08:51 AM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 21-09-2004, 09:23 AM
Tak for input - af Arno - 21-09-2004, 02:39 PM
[Intet emne] - af ebsilon - 21-09-2004, 02:48 PM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 21-09-2004, 04:09 PM
[Intet emne] - af Rune - 22-09-2004, 04:29 PM
[Intet emne] - af ebsilon - 29-09-2004, 06:27 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)