23-08-2004, 11:16 AM
Jeg hoppede selv på et pam81 (40 mm) special edition med lænke som det første PAM. Siden fandt jeg ud af at et (IMHO) rigtigt Panerai er en historic 44'er og gerne en 1'er eller 2'er. Disse er de første modeller som Vendome gruppen lavede i sin tid i de første serier (mener det var A-D). Disse er eftertragtede af samlere (især A-serien) da de repræsenterer historien fint, samtidigt med at de har en solid (stål) bagkasse i modsætning til de senere (og tilsvarende) 11x'ernes glasbagkasser. Endvidere findes de med Trithium skiver (T Swiss T), fremfor de nuværende Luminova skiver (L swiss L). Trithium ældes på en fed måde, da de patinerer og får et særligt vintage look.
Mit råd vill være at finde dig en 1A'er (marina med sekunder) eller 2A'er (base) med T-skive. Set i bagklogskabens ulidelige klare lys, er det helt klart en af disse jeg ville ha' ønsket mig som det første. Har dem begge nu og er selvsagt glad for dem. (Af mange samlere betragtes disse også som "must haves"). De kan stadig findes derude i mint stand med hele baduljen, og den lave dollarkurs hjælper dig også indenfor den pricerange du har indikeret. Herefter er der jo et hav af remme, der kan fittes til din PAM, så den netop bliver som du vil have det.
Held og lykke, og post endelig hvis du har brug for hjælp med at finde dit første Panerai
Mit råd vill være at finde dig en 1A'er (marina med sekunder) eller 2A'er (base) med T-skive. Set i bagklogskabens ulidelige klare lys, er det helt klart en af disse jeg ville ha' ønsket mig som det første. Har dem begge nu og er selvsagt glad for dem. (Af mange samlere betragtes disse også som "must haves"). De kan stadig findes derude i mint stand med hele baduljen, og den lave dollarkurs hjælper dig også indenfor den pricerange du har indikeret. Herefter er der jo et hav af remme, der kan fittes til din PAM, så den netop bliver som du vil have det.
Held og lykke, og post endelig hvis du har brug for hjælp med at finde dit første Panerai
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)