Rolex-ure - "investering"
#1
Hej eksperter :)

Konen og jeg overvejer at købe hvert vores rolex-ur i julegave. En ting er naturligvis udseendet, og her har vi fundet et par stykker vi godt kan lide. Jeg er dog ingen Rolex-ekspert, og ville derfor lige høre, om priserne ser fornutige ud, og om det er ure, der giver mening at købe i form af "investerings ure" - forstået på den måde, at de stiger i værdi år efter år. Jeg har selv et par IWC'er, og de er steget fint. Det er naturligvis ikke alfa-omega, men kunne være sjovt lige at høre, om nogle havde et par gode råd med på vejen til et par nye Rolex-ejere.

Vi har pt kig på disse:

https://www.chronext.com/rolex/gmt-maste...lro/C77577
https://www.chronext.com/rolex/lady-date...173/C59530

Mvh.
Svar
#2
Spild af penge at betale så meget for GMT
Selv om prisen nok er ok på damemodlelen, så er det nok ikke en der stiger meget om noget. Falder måske ligefrem. Jeg er ikke sikker på at 28 mm dameure er i særlig høj kurs.
Svar
#3
Generelt er det kun herremodellerne der bliver solgt til over listepris. På dameuret sparer du 2-3.000. Der ville jeg heller kontakte en AD i Danmark og så købe det til listepris der. Jeg er næste sikker på, at den model vil kunne skaffes hjem hurtigt - hvis de ikke har den på lager. GMT'en er næsten dobbelt op i forhold til listepris - det ville jeg personligt aldrig selv betale. Jeg tror ærlig talt heller ikke, at den kommer til at holde prisen. Rolex fans er dog et folkefærd for sig (mig selv inklusiv), så man skal aldrig sige aldrig :-)
[-]
  • Jens
Svar
#4
Ift. damemodellen, er de ikke hyped ligeså meget som herremodellerne, hvorfor man heller ikke betaler overpris for dem. Samtidig kan man heller ikke forvente nogen videre investering eller stigning på dem. Det er en helt anden historie med GMT´et, som man jo betaler en vanvittig pris for, men vil man have det, er det desværre vejen frem. 

Det er så godt som umuligt at få et fra en AD, med mindre man er virkelig godt "connected" hvilket gør at deres priser secondhand/grey er gået amok. Om det er en god investering at købe et til nuværende markedspris (ikke at forveksle med listepris) er umuligt at spå om. Det kan gå begge veje og nogle tror på at boblen på et tidspunkt springer, hvor andre mener det ikke kommer til at ske. Jeg aner det ikke, men vil sige at "boblen" jo ikke er sprunget endnu og mange har forventet det længe. Personligt ville jeg ikke købe et til de priser de ligger til, da jeg synes det er alt for mange penge ift. hvad man får og til de penge er der - for mig - mange mere interessante ure. Og så har jeg også svært ved at se de kan blive ved med at holde den kunstig høje pris eller stige mere. Men jeg kan sagtens tage fejl - det gør jeg jævnligt  Icon_e_biggrin1

Når alt det så er sagt - eller rettere skrevet, så har jeg det også sådan, at hvis det er det ur du vil have og kan leve med den viden at du betaler betydeligt over listepris, så gør det. Hvis det gør dig glad og du har pengene, så lever vi jo kun en gang  Icon_party
[-]
  • Avantismo, Jens
Svar
#5
Ja, nu kom jeg ind på Rolex hjemmeside, hvor GMT uret står til ~70.000. 

Er det fordi, der er flere års ventetid, hvis man bestiller fra Rolex? For næsten dobbelt op virker da helt vildt.
Svar
#6
Nå, nu fik jeg læst lidt mere op på det.

Jeg kan forstå, at der er mange års ventetid (nogle steder står der ~20 år) på sådan et ur, hvis man da overhovedet får lov til at skrive sig op på ventelisten.

Så prisen på ~+ 100% skyldes altså en kæmpe efterspørgsel. Men så er spørgsmålet jo, om prisen så er fin nok. De 70.000 er næsten mere en teoretisk pris, hvis det alligevel er umuligt at købe til denne. Og hvis man skal vente fx. 20 år, så har prisindekseringen vel alligevel ført uret op på + 100% (og så gider jeg naturligvis heller ikke vente 20 år på et ur. :)

Men spændende læsning - og der er vel en reel chance for, at uret stadig kan stige år for år.

Kom gerne med input. :)
Svar
#7
Never pay a overprice like that,is one bit of advice.The other bit is never buy a watch for just the
investment value.There is a waiting list for Rolex sports models,because world demand is very
high,and it shows no signs of slowing down.None of the models you show are rare and can be bought
on the grey market often in near mint condition for much less.Ladies rolex models are not a good
investment at all,they can just about hold their price in years to come.When people talk about
investment in wrist watches,they forget to mention that the same amount of money invested
in shares would give a much bigger premium.
                          Let me put it this way.A Rolex is a great watch to buy if you want to keep
the value of something you can use everyday for many years.Not many watches can do this.
My wife has a 114270 explorer,and she wears it everyday of the year,it is a 36mm model,
and it will rise a bit in price for years to come.If she had wanted a smaller model,say a 
Oysterdate it would eventually lose most of its value in years to come.Its a funny old business
the watch game,even the experts do not really know what happens next. Icon_smil
If i was you i would look for a used watch in good condition.I personally would never pay
20% or 30% over list price for any new watch.Good luck in your search.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • jladefoged, MichaelA
Svar
#8
Submariner 14060m med LGF-dail samt Air-King 114200 revideret med lange visere - dem ved/tror jeg på mht investering og urglæde. Skulle jeg selv ud og købe mit første Rolex, ville det det blive Explorer 214270 også med de lange visere - det sidder bare lækkert på armen - min egen hverdagsbeater. Guld/stål modellerne er penge ned i vasken investeringsmæssigt.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)