Køb via nettet
#1
Hej

Denne her er til jer der køber, eller har købt brugt ur over nettet.

Er der nogle ting i altid spørger ind til? (udover selvfølgelig at tjekke forhandleren)

vh

Ulrik
Svar
#2
Jeg havde lign. spørgsmål og fandt denne tråd: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://itstime.dk/urdebatten/viewtopic.php?f=25&t=4864&p=69368&hilit=betaling+til+udlandet#p69368" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=25&t=4864&p=69368&hilit=betaling+til+udlandet#p69368</a><!-- l -->

mvh Jens
Svar
#3
Tak for henvisningen.

Betaling via bankoverførsel, er det unormalt?
Svar
#4
Jeg købte tre ure af tre forskellige sælgere i Sverige i sidste uge. Betalte via bank i to af handlerne og med paypal i den sidste. Kendte ikke noget til sælger men har modtaget urene. Og jeg har tidligere handlet meget i udlandet uden problemer.

Men det var ure til under 5k - men skulle jeg smide 20k eller derover så ville jeg nok lige lave lidt research.

Min generelle opfattelse er dog at hvis man holder sig til urfora mv. så er det meget sjældent at man bliver snydt.
Svar
#5
Det kommer meget an på hvad dine præferencer er.
Jeg går typisk efter vintage eller nyere ure der er så tæt på ny stand som muligt.
Min erfaring med forhandlere uden for DK er at de (på flere måder) ikke taler samme sprog som jeg. De har en hel anden opfattelse af den vare de har til salg end jeg har eller får. Køber jeg uden for DK vil jeg faktisk hellere købe af en privat for de har ofte fokus på det samme som jeg.

Nå...til dit spørgsmål så gælder det om at spørge så konkret som muligt. Spørger man lidt ukonkret får man svar derefter. Jeg spørger altid:
1) Har uret været serviceret, åbnet eller poleret før?
2) Har uret synlige brugsspor?
3) Hvordan ses det at uret ikke er nyt?
4) Holder det tiden?
5) Følger der alle æsker og papirer med herunder forhandler stemplet og dateret garantikort?
6) Jeg beder om et billede af hele sættet.

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#6
KlausM Skrev:Det kommer meget an på hvad dine præferencer er.
Jeg går typisk efter vintage eller nyere ure der er så tæt på ny stand som muligt.
Min erfaring med forhandlere uden for DK er at de (på flere måder) ikke taler samme sprog som jeg. De har en hel anden opfattelse af den vare de har til salg end jeg har eller får. Køber jeg uden for DK vil jeg faktisk hellere købe af en privat for de har ofte fokus på det samme som jeg.

Nå...til dit spørgsmål så gælder det om at spørge så konkret som muligt. Spørger man lidt ukonkret får man svar derefter. Jeg spørger altid:
1) Har uret været serviceret, åbnet eller poleret før?
2) Har uret synlige brugsspor?
3) Hvordan ses det at uret ikke er nyt?
4) Holder det tiden?
5) Følger der alle æsker og papirer med herunder forhandler stemplet og dateret garantikort?
6) Jeg beder om et billede af hele sættet.

Mvh
Klaus

Hej Klaus, Af nysgerrighed, vil du så uddybe hvorfor i punkt 1 og 3?
Pfh tak.

Rolex 114060 classic
Svar
#7
De senere år er jeg primært gået efter nyere ure (0-4 år) eller ure der skal være så tæt på ny stand som muligt.
Jeg spørger altid til service og polering. Dette er primært for at få indtryk af om uret har været til reparation. Jeg er ikke interesseret i et ur der har været skadet på kassen eller lænken og forsøgt klaret ved en polering. En forhandler vil sige at uret er i "mint condition". Jeg vil sige godt brugt.
Siger forhandleren at uret ser ud som nyt så vil der være brugsspor og her vil jeg gerne vide hvad de så er. Eksempelvis er er ridset lynette noget skidt for det er både synligt og dyrt at få udskiftet.
Jeg håber dette forklarer. Jeg vil så lige tilføje at jeg et meget hysterisk med hak, ridser og skrammer i urkassen. Jeg vurdere som regel et urs udvendige stand med en 10x lup Icon_e_confused
Jeg vil så også sige at de danske forhandlere jeg har handlet med har en noget mere realistisk vurdering af et urs stand end deres udenlandske kolleger.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#8
1000 tak Klaus. Det er meget nyttig information for min videre jagt efter det rigtige ur Icon_e_smile

Rolex 114060 classic
Svar
#9
Jeg takker også!
Svar
#10
omkring Pay Pal, er det så normalt at der kommer et ekstra fee på, som i 3,5% ish?
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: