Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
JK og Issing. I er mere eller mindre forblindet.
Der blev sagt/skrevet at COSC næsten ikke bruges meget mere (og det kan ses ift alle ure produceret i Schweitz og i særdeleshed på verdensplan.
Her er en graf over hvor få ure, som rent faktisk produceres i Schweitz
97 % af alle de ure, gennemgår ikke COSC. Og 97,5 % af de ure som produceres uden for Schweitz kan ikke få til kendt COSC. Nogle få har så deres eget "COSC standard", som de kalder noget andet.
Rolex, Omega og Brietling er de 3 største navne, som benytter COSC. Hvis 2,5 % af verdens ure er fra schweitz, og 3 % af de ure er COSC, og det svarer til 1.800.000 ure, så er der ca. 174.000.000 ure, som Schweitz producerer, der ikke er COSC. Dermed synes jeg nok at udsagnet er korrekt, selv om alt er relativt hvad der er få og ikke få, så siger tallene en del om dette emne. PP og nok også AP + et par andre ure fra Scwitz laver egne test, men det samlede antal rykker kun lidt % vis. Tallene var utvivlsom anderledes for ca. 30 år siden.  Om så kun 3 % af de ure, som produceres uden for Schwitz også gennemgå tilsvarende test som COSC ved jeg ikke.
•
stenstrupigen Skrev:JK og Issing. I er mere eller mindre forblindet.
Der blev sagt/skrevet at COSC næsten ikke bruges meget mere (og det kan ses ift alle ure produceret i Schweitz og i særdeleshed på verdensplan.
Her er en graf over hvor få ure, som rent faktisk produceres i Schweitz

97 % af alle de ure, gennemgår ikke COSC. Og 97,5 % af de ure som produceres uden for Schweitz kan ikke få til kendt COSC. Nogle få har så deres eget "COSC standard", som de kalder noget andet.
Rolex, Omega og Brietling er de 3 største navne, som benytter COSC. Hvis 2,5 % af verdens ure er fra schweitz, og 3 % af de ure er COSC, og det svarer til 1.800.000 ure, så er der ca. 174.000.000 ure, som Schweitz producerer, der ikke er COSC. Dermed synes jeg nok at udsagnet er korrekt, selv om alt er relativt hvad der er få og ikke få, så siger tallene en del om dette emne. PP og nok også AP + et par andre ure fra Scwitz laver egne test, men det samlede antal rykker kun lidt % vis. Tallene var utvivlsom anderledes for ca. 30 år siden. Om så kun 3 % af de ure, som produceres uden for Schwitz også gennemgå tilsvarende test som COSC ved jeg ikke.
+ 1. Respekt
•
Svar: 1,515
Tråde: 165
Modtaget Likes: 560 i 257 svar
Givet Likes: 117
stenstrupigen Skrev:Rolex, Omega og Brietling er de 3 største navne, som benytter COSC. Hvis 2,5 % af verdens ure er fra schweitz, og 3 % af de ure er COSC, og det svarer til 1.800.000 ure, så er der ca. 174.000.000 ure, som Schweitz producerer, der ikke er COSC. Dermed synes jeg nok at udsagnet er korrekt, selv om alt er relativt hvad der er få og ikke få, så siger tallene en del om dette emne. PP og nok også AP + et par andre ure fra Scwitz laver egne test, men det samlede antal rykker kun lidt % vis. Tallene var utvivlsom anderledes for ca. 30 år siden. Om så kun 3 % af de ure, som produceres uden for Schwitz også gennemgå tilsvarende test som COSC ved jeg ikke.
Sikken et regnestykke! 174 millioner ure produceret i Schweiz? Så bruger de mange selv, for de eksporterer kun 28 millioner ure om året!
Lad mig medgive dig, at det er en forsvindende lille del af de ca. 1.200.000.000 (1,2 milliarder står der) ure, der produceres i verden, som har et COSC certifikat. Det er bare ikke det, der er interessant og vigtigt. Det er vigtigt, at en meget stor del af de kvalitetsure, som produceres i Schweiz har det.
Nu kommer der mange tal! Sorry
Af de ureksporterende lande er Kina størst med ca. 635 millioner ure. Hong Kong nummer 2 med 330 millioner ure og Schweiz nummer 3 i antal med 28 millioner.
Den gennemsnitlige eksportpris for kinesiske ure er 3 (tre) dollars, fra Hong Kong er prisen 21 dollars. De schweiziske ures eksportpris var i gennemsnit 791 dollars. Det betyder at Schweiz har langt den største del af verdenseksporten af ure målt i værdi.
791 dollars svarer til ca. 4700 Dkr. Det er jo ikke så meget i forhold til de ure, som vi diskuterer i dette forum.
Af de 28 millioner ure, den schweiziske urindustri eksporterede i 2013, var der ca. 18 millioner til priser under 200 CHF. 4,8 millioner til mellem 200-500 CHF. 3,5 millioner til mellem 500-3000 CHF og endelig 1,5 millioner til over 3000 CHF.
Der blev altså eksporteret 5 millioner ure til eksportpriser over 500 CHF , som er ca. 3100 kr.
Det er blandt disse ure, der typisk udstedes COSC certifikater. Måske endda kun i den øverste halvdel af dette prissegmentet. Derfor udgør de chronometer certificerede ure en meget stor del af de horologisk interessante ure, og dem vi normalt taler om i dette forum.
JK
•
Svar: 276
Tråde: 2
Modtaget Likes: 33 i 16 svar
Givet Likes: 6
•
Svar: 276
Tråde: 2
Modtaget Likes: 33 i 16 svar
Givet Likes: 6
I øvrigt skal man huske på at eksportpriserne jo er indkøbspriser og ikke udsalgspriser som dem vi kender...
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
COSC certificering er nu helt OK måde at markere de lidt bedre klokker med præcis og stabil gang. Uanset hvor gode også de billige klokker er blevet, kender en almindelig forbruger ikke, hvilke mærker er fornuftige / seriøse og hvilke er rip off brands. Derfor er COSC fino-fino.
Det koster vist pt. omkring CHF 80 per ur per certificering. Dog tør jeg påstå at hverken Rolex, Omega eller Breitling betaler helt så meget  .
Og, @ Nicholas: Du er blevet bedre ved at Google informationer, men nu skal du så lære at præsentere dem på den rette måde (og tjekke at informationen passer + lære hvad tallene betyder (= f.eks. at alle tal i dine statistikker er rå data og fortæller kun nettoprisen urimporten indbringer.)
Egentlig er jeg lidt nysgerrig om hvorfor du nu er begyndt et korstog mod kronometer certificering ? Har det noget med de russiske ure, du sælger, at gøre ??
Er bare nysgerrig.
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
TioMalo Skrev:COSC certificering er nu helt OK måde at markere de lidt bedre klokker med præcis og stabil gang. Uanset hvor gode også de billige klokker er blevet, kender en almindelig forbruger ikke, hvilke mærker er fornuftige / seriøse og hvilke er rip off brands. Derfor er COSC fino-fino.
Det koster vist pt. omkring CHF 80 per ur per certificering. Dog tør jeg påstå at hverken Rolex, Omega eller Breitling betaler helt så meget .
Og, @ Nicholas: Du er blevet bedre ved at Google informationer, men nu skal du så lære at præsentere dem på den rette måde (og tjekke at informationen passer + lære hvad tallene betyder (= f.eks. at alle tal i dine statistikker er rå data og fortæller kun nettoprisen urimporten indbringer.)
Egentlig er jeg lidt nysgerrig om hvorfor du nu er begyndt et korstog mod kronometer certificering ? Har det noget med de russiske ure, du sælger, at gøre ??
Er bare nysgerrig.
Vh. John
Jeg snakker ikke om priser ift grafvisning. Jeg snakker om produktion. Priserne er underordnet synes jeg i den sammenhæng.
Jeg er, synes jeg selv, ikke begyndt et korstog mod COSC, (selv om det måske lyder sådan), men det er som om tråden gik på at det var noget helt særligt nå et ur går inden for 2 sekunder i døgnet eller 1,5 sekunder i døgnet  . Det synes jeg ikke at det er, især ikke for COSC ure eller PP ure.
Mange ure i meget lav prisklasse som 2.000 - 4.000 kr. kan justeres inden for det område, men det imponerende er de urmagere, der bruger en del tid på at få det så præcist og at det så holder, ihvertfald på mine 3 billigere mekaniske ure i 1 - 2 år.
Mit billigste Seiko til 1.800 kr. har de sidste 14 måneder afviget med mellem 1 og 1,5 sekunder i snit i døgnet. Mit 4.000 kr. West End Watch afviger med 3 sekunder i døgnet. Mit Vostok-Europe afviger med 4 sekunder i døgnet. De 3 Omegaer jeg har ejet lå på afvigelser af 2 - 5 sekunder i døgnet samt mit Tudor Tiger lå på + 5 sekunder, men efter 2 år lå det på - 4 sekunder, og efter 4 år lå det på - 15 sekunder. Mit nuværnede Omega Seamaster ligger på + 8 sekunder i døgnet, da jeg for 1 år siden, til service bad om at få det indstillet til mellem 5 og 10 sekunder i døgnet, da jeg ikke ville havde det skulle tabe tid efter service.
Det eneste mekaniske ur som gik godt i kort tid og dårligt senere var et Inex, som vandt 20 sekunder i døgnet, hvilket mit Seiko også gjorde indtil det gik i stykker og blev lavet og så blev justeret. Inex uret vandt 20 sekunder i starten og efter 6 måneder vand det 2 - 4 sekunder i døgnet og efter 1 år tabte de ca 10 sekunder i døgnet og 20 sekunder i døgnet efter 1,5 år. De sidste 2 år har det ligget stabilet med et tab på 25 - 35 sekunder i døgnet.
Men snakker vi om meget lang tid at et ur skal holde sig inden for COSC eller bedre, må man nok have et COSC ur hvis det skal gå meget præcis i flere år i træk. Det sjove er at Tissot lavet ure til 6.500 - 7.500 kr med 80 timers gangreserve og COSC testet. Jeg synes at have læst at uret for at bestå en COSC test og få certifikat skal laves på en bestemt måde, men måske blander jeg det sammen med Geneva Seal som PP bryster dig med
Og mht om jeg sælger Russike ure, hvoraf 60 - 70 % er værker fra Seiko eller Citizen og resten stor set er inhouse, er uden betydnng her. Jeg har der også masser af Tissot til salg hvor nogle er dem er COSC.
•
Svar: 1,515
Tråde: 165
Modtaget Likes: 560 i 257 svar
Givet Likes: 117
stenstrupigen Skrev:... men måske blander jeg det sammen med Geneva Seal som PP bryster dig med 
Det er muligt, at du blander noget sammen. I hvert fald bryster PP sig ikke med Geneva Seal. Den standard forlod de for nogle år siden til fordel for deres eget PP Seal, som har strammere krav.
JK
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Givet Likes: 0
Hej
Uanset hvad de siger på urmagerskolen, kan det altså sagtens lade sig gøre med den præcision som både Claus T og Gufle siger de har målt, ved jeg passer
100%, jeg har selv målt lignende præcision, men jeg er som bekendt også kun urmager med 22 års erfaring.
MVH Peter
•
Peter Skrev:Hej
Uanset hvad de siger på urmagerskolen, kan det altså sagtens lade sig gøre med den præcision som både Claus T og Gufle siger de har målt, ved jeg passer
100%, jeg har selv målt lignende præcision, men jeg er som bekendt også kun urmager med 22 års erfaring.
MVH Peter
+ 1000
•
|