Rolex - En historie om kærlighed og had
Lad mig starte med at sige at Rolex ÉR og BLIVER mit brand of choice. Selvom jeg i årevis har ejet MASSER af andre ure og haft stor fornøjelse af disse har jeg ofte følt at jeg var Rolex utro når jeg gik med andet. Derudover har jeg ofte leget med tanken om at sælge min beskedne Rolex samling, som PT tæller 4 ure, for at købe det ur jeg har drømt om i mange år, nemlig et Richard Mille. Det er dog altid blevet ved fantasien og drømmene, idet servicepriserne på RM gør at jeg ALDRIG ville kunne forsvare overfor mig selv at indlever et ur til et service der koster stortset det samme som en familieferie for 4. Og hver gang jeg har leget med tanken, er jeg jo alligevel også altid kommet frem til den samme konklusion - Nemlig at jeg alligevel ender tilbage ved Rolex…

Men det har ikke altid forholdt sig således….

Min ur-interesse startede for år tilbage, faktisk helt tilbage da jeg var knægt. Min far rejste meget og kom tit hjem med reklameure eller andre sjove ure fra lufthavnen - dog aldrig noget dyrt. Mit første ur blev ligeledes købt i en lufthavn, sammen med min far - et Swatch ur…Jeg plagede i lang tid indtil jeg fik lov at få det og husker at det var det FEDESTE ever…

Anyways - Som jeg blev ældre forsvandt lidt af fascinationen for de tikkende vidundere - dog aldrig sådan helt. Da min folkeskoleklasse var så heldige at komme med i børnelykkehjulet blev lidt af min interesse vækket lidt igen, da vi kom hjem med en eneste præmie, nemlig et ur…Det var et lorteur, men dengang syntes jeg det var meget sjovt. Skæbnen ville at jeg fandt det her for et par år siden da min interesse for ure virkelig havde taget fart - Og det gamle ur fik nu alligevel et smil frem på læben…

i 2007 mistede jeg min mor og arvede lidt penge…. En stor del af dem blev placeret i en spritny Harley…. Dum investering. Havde den i halvandet år og solgte med mega tab. Havde for lidt fornøjelse af den i forhold til de penge der var bundet op i den. Herefter begyndte jeg at kigge på lidt dyrere ure, og startede faktisk med at være helt pjattet med U-Boat ure, men blev slemt skuffet idet de allerførste serier kom med mineralglas og stadig kostede +10K…No good. Så ville skæbnen at jeg via et urforum og min egen fascination for U-Boat, blev gjort opmærksom på Panerai. Det talte til mig og jeg endte efter kort tid med at købe mit første RIGTIGE ur, et PAM112 og min lykke var gjort…troede jeg.

Uret blev solgt efter et års tid og med penge på lommen søgte jeg mod et andet Panerai - Nemli et PAM24, som jeg kiggede på hos en dansk Greymarket. Skæbnen ville at ved dette møde havde urhandleren en Sub No-Date på armen som jeg fik prøvet og så var løbet bare kørt….. Jeg havde altid forsvoret at jeg aldrig skulle have et Rolex ur da det var alt for almindeligt og jeg var da heller ikke interesseret i en Sub…. Nix, jeg ville have en Sea-Dweller da jeg ikke ville undvære datoen, men heller ikke var vild med cyclopsen….

jeg fandt en SD, og tilmed en V-serie….uret som jeg har den dag i dag og som jeg ved aldrig forlader mig. Jeg elsker det ur og samtidig hader jeg det som pesten…. Jeg elsker det ur fordi jeg købte det stortset spritnyt og alle brugsspor derfor er mine egne. Jeg elsker det fordi det er så forbandet driftsikkert og robust. Jeg elsker det fordi det er så alsidigt at det kan gå til ALT. jeg elsker det fordi det har en beskeden størresle, der passer til mine tilsvarende små håndled og uret derfor faktisk syner større end det er…

Men jeg hader også det ur af mange af de samme årsager, idet jeg HVER gang jeg kigger på nyt, ikke kan lade være med at tænke på at det ur jeg har, kan opfylde alle de horologiske behov som et nyt køb skulle opfylde. Når jeg kigger på et "dress" ur, tænker jeg at min Dweller sagtens kan gå til et jakkesæt. Når jeg kigger på et andet dykkerur tænker jeg, hvorfor skulle jeg? Jeg har jo det ultimative dykkerur (i mine øjne) Når jeg savner at kunne skifte til rem, så tænker jeg på at en lænke alligevel er mere alsidig. Når jeg kigger på et "sommer" ur eller et "rejse" ur, tænker jeg at jeg alligevel faktisk hellere vil have min dweller med, hvis nu jeg oplever et eller andet sindssygt som efterlader permanente ar på mit ur, så skal de sgu da ikke sidde på et ur jeg højst sansynligt ikke vil beholde?

Når det så er sagt, så er jeg heldigvis nogenlunde kommet over dette og har tilladt mig at købe Rolex ure som jeg bærer nænsomt og sjældent, men som jeg har stor fornøjelse af selvom jeg godt ved at de en dag skal videre i systemet….

Så alt i alt elsker jeg Rolex for at være så klassiske, robuste, tidløse og samtidig hader jeg dem af de samme årsager da det også er dem der gør at jeg ikke kan få mig selv til at dedikere mig til et andet mærke, trods ihærdige forsøg…. De gør mig kort sagt pissekedelig, da jeg i andet forsøg øjensynligt fandt mit drømmeur og uret for livet....

İmage

Andre der har samme forhold til et ur/brand???

/MortenKN
Svar
Tror de fleste ur-samlere har dette lidt ambivalente forhold til Rolex. Jeg har det på fuldstændig samme måde. ALLE mærker har fordele og ulemper. Rolex er et af de mærker der i min bog har de fleste fordele vs. ulemper.

Rolex er lidt som fruen derhjemme. Måske ikke den frækkeste og mest fristende sag i gaden, men lader man bare fornuften råde 10 % er det jo klart den bedste løsning på den lange bane Icon_e_wink

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Hej Morten

Super indlæg som jeg nød at læse og forklare måske meget godt mit eget forhold til et Rolex, som jeg helt klart også er forelsket i, men bliver lige nødt til at prøve en masse andet inden jeg binder mig til den sikre og lidt kedelige klokke.

ps. Mads jeg håber da for dig at fruen engang var den frækkeste og mest fristende sag i gaden, ellers har jeg lidt ondt af dig Icon_e_wink
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Rolex er og forbliver også mærket for mig. Jeg kan slet ikke forestille mig hvilket ur/mærke der skulle slå det af pinden som mit primære mærke. Det betyder ikke at jeg holder mig fra at kigge på især AP, IWC og Panerai men jeg har prøvet meget og der er bare noget specielt over en Sub eller en Seadweller. Samler man alle de faktorer der gør et ur og det at eje det så er Rolex kongen.
Den eneste ulempe jeg kan se der er med Rolex er at det for mig er blevet en reference når jeg ser på andet. Det gør det vanskeligt at være åben over for noget andet/nyt.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Kan godt forstå din holdning til Rolex, Morten.
Jeg har flere gange tidligere været irriteret om det at jeg selv opfatter mærket som en selvfølgelighed. Jeg fik min første Datejust som gave når jeg var 13 og købte min 5512 fra AD´en når jeg var 18 og har gået med en Sub, mest uden dato, siden 1971 og det gør det lidt vanskeligt at forestille at jeg kunne bruge dagligt et andet ur.
Men jeg har prøvet, flere gange endda. Alt fra Panerai, som jeg hurtigt fandt ud af at være en no-go for mig til Omega, jeg stadig kan lide (Seamaster 300 med den sorte skive). Og et uheldigt forsøg med Patek.
Jeg prøvede hårdt at afvænne mig fra Rolex men var nødt til at krybe på korset hver gang.
I dag har jeg accepteret tingenes tilstand og, måske er det, som Mads skriver: "Rolex er lidt som fruen derhjemme. Måske ikke den frækkeste og mest fristende sag i gaden, men lader man bare fornuften råde 10 % er det jo klart den bedste løsning på den lange bane."
Og dog... jeg kan stadigvæk (eller er det "igen") føle glæde når jeg kigger på Rolex, jeg bærer.

Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Interessant indlæg Morten. Jeg har ikke det samme forhold til Rolex, idet jeg ikke helt er 100% afklaret ifht. hvad der er MIT mærke. Dog føles Rolex bare "trygt" på en måde for mig og hver gang jeg får et på armen føles det bare rigtigt, robust, flot, klassisk, komfortabelt og helt igennem nærmest perfekt. Så på flere måder forstår jeg dig jo alligevel godt Icon_razz
Svar
Jeg har det på samme måde med Rolex - men vil gerne prøve lidt andet inden jeg ender op med en SD 4000 - for det ender det med om nogen år
Anders 

Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
Hej Morten

For mig er Rolex også bare "the shit"!

Forstået på den måde, at vi jo alle godt ved, at Rolex hverken vinder eller taber den horologiske kamp derude ml. alle fabrikanterne - MEN.....

Skulle jeg selv ende op en dag med at skulle vælge og kun have et ur tilbage, så ville det 100% sikkert også være et Rolex!

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
Spændende og velskrevet indlæg.

For mit eget vedkomne, har jeg aldrig selv haft fornøjelsen af at eje et Rolex.

Det er både lidt over mit budget pt + at det nok er lidt for mainstream til min smag.

Fantastisk klassisk design og høj kvalitet gør dog at jeg en dag i femtiden kommer til at eje et Rollie.
Mvh Kim 
Svar
Spændende indlæg og meget kendetegnende for alle os "Rolex" elskere Icon_e_wink jeg kan fint nikke genkendende til problematikken du beskriver omkring det at være i forhold med Rolex. Branded har jo ikke samme horologiske niveau som mange andre High-end luxurywatches, dog har det en formidabel evne til at blande sig gang på gang når vi omtaler high-end ure i lille Danmark "sikkert også ude i den store verden". Rolex er uden tvivl mit fortrukne brand, og skulle det forfærdelige nu engang ske, at jeg endte op med kun et ur, ja så ville det ganske sikkert være et Rolex Icon_e_smile
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)