Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Hej Peter, din Rivet-lænke... den er vel ikke "flex-Rivet" ?
Nogle af dine - i øvrigt meget gode - fotoer får mig at tænke på det.
Flex-Rivet Oyster er meget sjælden pga. at de fleste lænker er slidt op, konstruktion for en eftergivende flextype lænke med fjeder i hver led er aldrig så stærk som en alm. Oyster Rivet . De blev vist produceret fra en gang i 50´ene til 60´ene - måske til primo 70´ne (?).
Ved nogen her ca. produktionsperioden ?
Vh. John
PS. Synes at dit skønne klokke har fortjent den originale PanAm lynetteindlæg.
Hvor præcist går uret ?
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !

)
•
Svar: 4,455
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,348
TioMalo Skrev:Hej Peter, din Rivet-lænke... den er vel ikke "flex-Rivet" ?
Nogle af dine - i øvrigt meget gode - fotoer får mig at tænke på det.
Flex-Rivet Oyster er meget sjælden pga. at de fleste lænker er slidt op, konstruktion for en eftergivende flextype lænke med fjeder i hver led er aldrig så stærk som en alm. Oyster Rivet . De blev vist produceret fra en gang i 50´ene til 60´ene - måske til primo 70´ne (?).
Ved nogen her ca. produktionsperioden ?
Vh. John
PS. Synes at dit skønne klokke har fortjent den originale PanAm lynetteindlæg.
Hvor præcist går uret ?
Hej John,
Nej, det er en almindelig Oyster Rivet uden fjedre. Den er faktisk i rigtig god stand og kan sagtens bruges til daglig brug - den er utrolig behagelig at have på
Jeg har ikke hørt om en Flex-Rivet Oyster lænke før, så jeg har ikke nogen idé om produktionsperioden. Men jeg vil prøve at slå efter i "Biblen" af James Dowling - måske står der noget om den dér
Uret vinder en smule - jeg har ikke timet det, men jeg vil skyde på, at det vinder ca. 2-3 sekunder pr dag meget konstant.
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Svar: 4,455
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,348
Den "expanding Oyster bracelet" er faktisk temmelig omfattende beskrevet i James Dowling, "The Best of Time" og er patenteret den 5. febr. 1947 (swiss patent nr. 257.185).
Den bliver ikke omtalt som "Flexi Rivet", men som "Expanding Oyster Bracelet" og de første versioner havde lige led, således at lænken var lige bred hele vejen fra spændet til uret. Denne version med lige led blev fremstillet frem til midten af 1952´erne. hvorefter de senere versioner af "Expanding Oyster Bracelet" fik "tapered links", således at lænken kom til at se ud som i dag, hvor den er smallere ved spændet, end den er ved uret.
Disse lænker blev fremstillet igennem 50´erne og frem til midt i 1960´erne så vidt jeg kan læse mig til. Dog gik man omkring 1954 væk fra de nittede versioner og over til de foldede led, der dog åbenbart stadig kunne leveres med fjedrende led.
Først den 25. november 1952 (swiss patent 303.005) begyndte Rolex iøvrigt at fremstille "endlinks", der fik lænken til at slutte tæt til uret.
Her er et par snapshots fra bogen:
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•