Hvor skrøbelige er PVD behandlede ure?
#11
Har et Seiko der er PVD coated. Det har et hak/ridse hvor stålet er blotlagt. Det irriterer mig grænseløst... Synes ikke det der pænt ud.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
#12
bcmb Skrev:Har et Seiko der er PVD coated. Det har et hak/ridse hvor stålet er blotlagt. Det irriterer mig grænseløst... Synes ikke det der pænt ud.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tanken om et ur der ser ud som om det har været med i Dakar rally 4 år i træk synes jeg lyder tiltalende, men een enkelt ridse kan jeg godt forstå må være vildt irriterende. Sympati herfra!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Ole


Seiko PMMM (skx171 MOD)
Magrette Moana Pacific Diver Pro All Black
Orient Pro Sat Diver 300m
Helson Sharkdiver 42 Black

Helson Sharkdiver 42 Brass
Svar
#13
De er meget skrøbelige og modtagelige overfor ridser, da pvd behandlingen oftest ikke er andet end en tynd coatning. Jeg glemmer ikke fotoserien af en middelsvær til svær bedugget Kristian Haagen, som i venners festlige lag skulle undersøge holdbarheden af pvd´en på sit nyerhvervede PAM 195 Icon_party

/Mikkel
Svar
#14
Mikkel Skrev:De er meget skrøbelige og modtagelige overfor ridser, da pvd behandlingen oftest ikke er andet end en tynd coatning. Jeg glemmer ikke fotoserien af en middelsvær til svær bedugget Kristian Haagen, som i venners festlige lag skulle undersøge holdbarheden af pvd´en på sit nyerhvervede PAM 195 Icon_party

/Mikkel

Avavavav hvordan gik det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
#15
Jeg syntes at der er klar forskel på eks det Oris Col Mochin jeg havde og andre "almindelige" PVD behadlede ure. Oris uret jeg nævner er belagt med en slags gunmetal grå DLC. Det virkede som om det var mere ridsefrit end alm PVD. Jeg syntes at jeg selv bemærker ridser mere på sorte ure end andre.
Så hvis muligheden er der, så vælg DLC Icon_not
Svar
#16
Der er lige et par begreber vi skal have styr på Icon_e_wink

Mange tror PVD er en type belægning, altså materialet, men PVD er metoden man bruger til at påføre forskellige typer af overflader - f.eks. DLC
Så til et ur med DLC behandling har man brugt metoden PVD til at påføre DLC.

Så kan man selvfølgelig få forskellige typer af belægninger i forskellige kvaliteter og som Rune nævner, så er der stor kvalitets forskel. Underlaget betyder også meget. F.eks. hvis underlaget er blødt vil overfladebehandlingen også være blød.

Men pointen er at PVD IKKE er en overfladebelægning, men derimod en metode til at påføre en belægning som så f.eks. kan være DLC.

PVD = Physical Vapor Deposition [url]"http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_vapor_deposition" onclick="window.open(this.href);return false;">http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_vapor_deposition[/url]
DLC = Diamond Like Carbon [url]"http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond-like_carbon" onclick="window.open(this.href);return false;">http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond-like_carbon[/url]
Svar
#17
Grunden til at MANGE koger begreberne sammen, er at man tidligere brugte betegnelsen PVD, da disse sorte ure kom på markedet i midt/sen 90'erne hvor særligt Panerais er kendte. Kvaliteten på denne behandling var ikke super. Jeg kender ikke til materialet de brugte i deres PVD coating, men den går ikke over i historien som den bedste Icon_e_wink Da andre så senere sendte deres PVD behandlede ure på markedet og havde fundet det bedre DLC materiale, valgte de at kalde deres ure DLC behandlede frem for PVD. Nok for at slå fast at materialet var det mere holdbare DLC og ikke det samme som det man brugte på de tidlige PVD behandlede ure.

Anyway... De materialer man i dag benytter til PVD behandling, så som DLC, er betydelig bedre end de gl. materialer der blev brugt for år tilbage. De er betydelig mere ridsebestandige end stål ure. Ulempen er at coatingen ikke er stærkere end det materiale den påføres. Coatingen er ekstrem slidstærk men også sprød. Så får uret et hak, deformerer materialet under coatingen, hvilket kan medføre en krakelering i coatingen og det underliggende materiale bliver synligt.

For at forstå holdbarheden på en PVD behandling skal man se uret lidt som et æg. Man har en kerne og en skal. Jo blødere kernen er desto lettere krakelerer skallen/coatingen, idet skallen i sig selv ikke har nogen stor brudstyrke, da den er ekstrem tynd. Ergo er en PVD behandling ikke stærkere end den overflade/emne den er pålagt. Er emnet ekstremt hårdt og modstandsdygtigt over for slag/hak, vil PVD coatingen også være det. Er emnet blødt vil coatingen krakelerer hurtigt ved selv de mindste påvirkninger.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
#18
Så hvis man vil købe et PVD-behandlet ur, så er det bedst, hvis det er DLC, som er påført?
Svar
#19
Sociologen Skrev:Så hvis man vil købe et PVD-behandlet ur, så er det bedst, hvis det er DLC, som er påført?

Efter min mening nej, men jeg er nok også voldsomt farvet af at eje et perfekt eksemplar af et PAM4b, som er PVD behandlet - og i øvrigt fremstår som nyt, selvom det siden 2000 i lange perioder er blevet benyttet som hverdags ur.
PVD fremstår - i mine øjne - langt federe, idet det ikke er "sort sort", hvilket vel også ses på interessen for de ældre PVD ure, specielt fra Panerai som Mads er inde på..


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Svar
#20
Men hvilket behandling er der på de "gamle" Panerai. Metoden er PVD, men hvad er materialet, hvis det ikke er DLC?
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)