Handel med ure, og moms og skat
Jeg vover mig ud i at duplikere et indlæg fra det andet forum, i det jeg tror det kan ha interesse begge steder (og hos danske urtosser) Icon_razz

Jeg ved ikke om dette er off-topic og så må moderator lystigt bare flytte, men jeg ser ofte en del snak om moms og skat ved handel med ure. Ikke specielt herinde, men via facebook og mange andre steder, og herinde handles jo også ganske flittigt, hvorfor det kan være ret godt med lidt opklaring af, hvordan det er med momspligt og skattepligt, når vi skifter lidt ud i samlingen, eller decideret bliver handlende.

Jeg skal ikke blande mig i hvad hver og en gør når de køber eller sælger, men nok opfordre til at undgå direkte (aldrig så simple og kendte) anvisninger i hvordan vi bedst snyder hinanden (for det er det vi gør) - men her kort søge at beskrive, hvornår man rent faktisk er skatte og momspligtig ved egentlig handel med ure, kontra helt almindelig handel med privat indbo:

http://watchesthroughtime.blogspot.dk/20...tmoms.html

god fornøjelse med læsningen de som måtte orke :D
venligst John Hannover
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Fint med information om dette emne. Jeg vil bare lige pointere at en af vores få regler herinde er at der IKKE skal/må debatteres måder at omgå gældende lovgivning på og denne regel håndhæves konsekvent. Bare lige for at komme det i forkøbet så en evt. debat ikke drejer derhen Icon_e_wink

Og jo - det er vel egentlig off topic, men jeg venter lidt med at rykke den, så alle får set linket til det fine skriv.
Svar
altid fint med gode oplysninger.

Min far var en tur ovre hos min faster og onkel, hvor han talte med en dame som arbejdede sammen med en anden dame, hvis mand er fuldstændig tosset med ure og som hun mente jeg måtte kende, når nu min far sagde, at jeg er tosset med ure. Min far kunne ikke lige huske navnet, men ringede til damen han havde talt med og navnet var John Hanover.

Jeg vedkendte mig at kende ham og sagde at ham kender alle ur-tosser i DK.

vh baun
Svar
baun Skrev:....................................................... men ringede til damen han havde talt med og navnet var John Hanover.

Jeg vedkendte mig at kende ham og sagde at ham kender alle ur-tosser i DK.

vh baun

Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1
Hørt, hørt....
Med tikkende hilsen
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Fint indlæg John. Jeg tror der er mange der ikke helt ved hvornår man flyver under radaren. Det der evt. kunne være rart at vide var hvor skillelinjen ca. går mellem at købe ure til eget brug og med videresalg for øje. Altså hvor mange ure / kr. man årligt må flippe, samt hvor længe et ejerskab skal vare, før det anses som en privat indkøbt genstand, der har været indkøbt uden videresalg for øje. Er det 3 dage eller 6 mdr?

Altså hvis man køber ure ind privat fordi man syntes de er fede og også bruger dem, men også godt ved de ryger til salg stort set samme dag de lander, og kan flippes med en lille fortjeneste. Går den? Jeg ved der er mange der praktiserer dette i DK og har 5-7 ure hvor de 3-4 konstant er til salg og ryger på salgssiden dagen efter det er kommet. Nogen der kan hjælpe her?

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Jeg mener du som privat må sælge for 50k om året. Jeg mener iøvrigt også at det var John der havde disse regler oppe for noget tid siden.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
De 50k er grænsen (omsætning) som hvis du overskrider, så skal du momsregistreres. Er du under 50k. i omsætning skal det opgives som B-Skat hvis det betragtes som handel. Man kan altså sagtens lave lidt erhvervshandel med en omsætning under 50k, men der skal svares skat af det.

Så det er grænsen mellem erhverv og privat der søges en defination på og den er ikke beløbsreguleret jvnf. Johns indlæg med eksemplet med et hus.
Svar
Vi ved jo hvem der praktisere dette med at købe ind for at sælge videre. Kunne være spændende at høre om de svarer moms af deres fortjeneste, som vi andre gør Icon_e_wink
Svar
de 50k er vel et spørgsmål om hvor meget man har givet for uret i forhold til hvor lang tid man har ejet det før evt. salg....

har man feks købt en klokke til 100k og sælger den 5år efter er der vel ikke noget moms issue?

ellers er systemet da helt umuligt da stort set alle nye klokker fra øvre luksus segmentet ligger herover i pris...

vh. jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
Hvis du læser mit indlæg og Johns artikel vil du se at det ikke er beløbet der er afgørende Icon_e_wink
Ellers kunne man jo heller ikke sælge sit hus med et overskud uden at skulle svare skat af det.
Til gengæld kan man jo heller ikke trække et tab fra.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)