Er de sjældne, eller er det bare mig?
#1
Hej med Jer ur-nørder. Håber I kan svare mig på det her spørgsmål...
Jeg har længe været på udkig efter et Rolex Datejust 1601 eller 16030 med hvid skive og oyster-lænke. Men de synes næsten komplet umulige at opdrive. Jeg har været omkring alle de danske brugt-ure-sælgeres sider og kigget på Chrono 24, men der er godt nok ekstremt langt imellem. Et par stykker i USA, når det går vildest for sig.
Datejusts med Jubilee-lænker er der masser af, men jeg er bare mere til Oyster. Er de oprindelig kun født med Jubilee-lænker, eller hva´?
Og gode råd til, hvor jeg evt. kan lede videre, modtages med kyshånd Icon_e_wink
vh
Lasse
Svar
#2
Hvorfor ikke bare erhverve sig det ur du gerne vil have, også bagefter finde en oyster-lænke og montere den? Medmindre det er meget vigtigt for dig, at det hele er originalt, så ville jeg gøre sådan. Den originale lænke beholder du selvfølgelig, så uret kan føres tilbage til original.

Vh, Morten.
Vh, Morten Egholt.
Følg med på Ure til Tidens Instagram Icon_smil
Svar
#3
Hej Morten
Tak for svar. Jow, det er da en mulighed med to lænker - men måske en lidt dyr en af slagsen...
Men jeg undrer mig stadig over, at de er så svære at finde - så er der en behjertet sjæl som kan svare på mit spørgsmål, så hører jeg stadig gerne :-)
vh
Lasse
Svar
#4
De gamle Date Just's kom oprindeligt kun på Jubilee lænke, så dem som sidder på en oyster i dag er blevet eftermonteret.

Og oyster lænkerne er lidt små pebret at købe seperat Icon_e_confused Så enten skal du være heldig, "bøde" for det og købe en ekstra lænke eller lære at leve med jubilee lænken Icon_e_wink
Simon Hedegaard
Svar
#5
Hej Simon.
Jeg tror ikke helt du har ret. En 1601 kunne leveres med begge lænker så vidt jeg husker at have læst.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#6
- Kan tage fejl...

Og har lige siddet med lidt forskellige sider Icon_cool og så vidt jeg er kommet frem til kom 16xx med jubilee (dog findes der også enkelte med oyster fra fabrikken, da dette vist kunne tilvælges, men ikke var std.) og 161x med oyster lænke som std.
Simon Hedegaard
Svar
#7
De fleste modeller tilbage i 70'erne kunne leveres med både Oyster og Jubilee lænke, men kun hvis kunden specifikt bad om at få skiftet. De fleste modeller kom som udgangspunkt KUN med den ene eller anden type. Datejust'en, herunder både 1601 og 1603, kom på Jubilee og mit gæt er at 99 % blev solgt på denne lænke. Dertil skal tilføjes at hvis man finder en 1601/1603 Datejust på oprindelig Oysterlænke, er den med sikkerhed så smadret i lænken at den ikke er 5 øre værd. Brugte Oysterlænker hænger ikke på træerne og koster let 5 k brugt.

Mit bedste råd er at fokusere på selve uret. Find et eksemplar der spiller. Dernæst må jagten så gå ind på en lænke. Skal du have et Datejust på Oyster lænke billigst muligt er det at købe et 16xxx fra 80-90'erne der allerede er på Oyster lænke. De ligger i ca. 18-20 k. Glem alt om at finde et billigt Datejust på Oysterlænke for 12-13 k da lænken i sig selv er 5 k værd. Må jeg komme med endnu et råd så hold for guds skyld fokus på uret og standen frem for 100 % at kigge på prisen. Det billigste ur er sjældent det bedste køb.

Jeg kiggede lige på chrono24 og fandt hurtigt 4-5 ure 16030 på hvid (eller sølv skive som det faktisk hedder) med Oyster lænke, så ved ikke hvor du har søgt?!

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
#8
Og velkommen til ItsTime.dk Lasse Icon_razz
Svar
#9
Her er der et eksempel (1975) på at en ref 1603 kunne leveres med enten en Jubi lænke eller en Oyster:

İmage

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)