Dela Skrev:Jeg syntes Panerai spænder over mange fortolkninger af deres ure, og chronograferne er blot et eksempel. De er lidt for 'travle' til min smag, men tror det ved selvsyn vil ændre sig til det positive. Sådan et ur som 233 fx er også et mere rodet ur end basis modellerne, men sindsygt flot i virkeligheden. Rattrapante og monopulsante modeller som 530 og 317 kan også virke lidt travle og uoverskuelige, men i virkeligheden bliver det i mik optik en smule anderledes.
Hvis du kan lide uret syntes jeg ikke du skal afvise det fordi vi andre siger det ikke falder i vores smag, for du vil have et ur hvor værket modsat nogle af de andre Pams måske giver mere mening ifht prisen? Men sælge det igen på dansk grund kunne blive vanskeligt...
Jeg er enig med dig, Dela.
Et kig med fingrene kan hurtigt ændre ens holdning. Trial and error, Kristoffer. Ens rationelle tænkning bør i visse tilfælde tillægges en subsidiær rolle, da det ellers kan blive kedeligt i det lange løb. Jeg ville til enhver tid vælge et El Primero i stedet for et ETA 6497/2, dels fordi førstnævnte er en legende, dels fordi der eksisterer nævneværdige Panerai ure med kronograf funktion, f.eks. Mare Nostrum (e.g. PAM 006-008, 300) og PAM 332.
Ja, jeg er bevidst om, at der er et stykke mellem PAM 74 og de anførte modeller ovenfor. Dog har jeg ikke en sammenligning for øje, men blot en pointe: Panerai er hovedsageligt kendt for deres 'simple' ure, men en kronograf er ikke helt uhørt.
Ulempen ved PAM 74 ift. PAM 005 består i størrelsesforskellen og dets 'komplicerede væsen'. PAM 005 er nemmere at sælge, men knapt så underholdende IMHO. En tilsvarende betragtning gør sig i øvrigt gældende for de andre modeller i det segment, f.eks. 000, 111, 112, 113, osv.