Bedst til prisen??
#1
Bedst til prisen eller troværdighed?

Afledt af div. Rabat tråde og en forventet billigste pris på et ur, Købe fra Italien osv., tråde der ofte kommer op, så kommer her lidt tanker som jeg har gjort mig gennem tiden.

I starten af min ur-interesse, handlede jeg en del på nettet. Prisen var meget afgørende, især fordi videresalg var det primære formål. Kunne jeg spare 1, 2 eller 5% på et i forvejen nedsat ur, gjorde jeg det.
På et tidspunkt faldt jeg for et Tag Heuer (Tiger Woods golf ur – mener jeg at det var)
Jeg mailede lidt frem og tilbage med sælger, en flink mand fra Italien. Alt virkede fornuftigt, dog var prisen alligevel så god at jeg EFTER at have overført pengene, kom meget i tvivl om det nu var for godt til at være sandt. Jeg fik sendt nogle ”close up” fotos og dem sammenlignede jeg andre fotos fra nettet, da blev jeg så meget i tvivl om det var ægte, så jeg ville springe fra.
SKIDT når jeg havde bank overført……. Stilhed et par dage…. Jeg vender tilbage.


Jeg har haft et par handler om Panerai ure med en anden Italiensk mand. Alting lutter perfekte handler begge veje. Vi mailede af og til sammen om alt og intet. Senest købte jeg et ur, som han kørte 2 ½ time, for at aflevere til min mor, som var på ferie i ”nærheden” – service. Jeg har set fotos af Kone og børn osv. Han samler Panerai ure og er ansat ved Politiet i den afdeling der har med kopi varer at gøre. Har ikke talt med ham i nogle år nu, men det gjorde jeg omkring den handle med Tag Heuer uret….

Tilbage til Tag Heuer ”Tiger wood” uret. Overførte penge, ”muligt” kopi ur liggende i Italien, svært ved at få pengene retur….. Min daværende gode ven, sendte sælgeren en mail og få dage efter havde jeg mine penge. Sendte naturligvis en god flaske vin for hjælpen Icon_e_wink Jeg er 7-9-13 aldrig blevet snydt. Lucky me

Risikoen ved at købe et nyt ur, på nettet og spare %er, er heldigvis lille. Men den er der. Nu er Italien ikke kendt for sin bedste side, når det gælder ærlighed.
Så et lille tænkt eksempel: Finder et nyt Rolex XXX, alt er nyt, der er plastik på uret osv. Man ”spare” 12% hvilket kan være mange gode tusindvis af Danske kroner.
Man modtager uret, alt ser ud som det skal. Man er lykkelig ejer og har givet mindre end andre man kender, FEDT. Efter et stykke tid, går det i stykker – en lidt mindre ting, men det virker ikke.
Man smutter til Klarlund afleverer uret sammen med garanti kortet. MEN hov Klarlund (kunne også være en anden Rolex AD) opdager at garanti kortet ikke er udfyldt korrekt og afviser at tage det ind til garanti rep., men vil gerne tage det ind til ”kunden betaler rep.”

Ovenstående om Rolex er et TÆNKT eksempel, men kunne være sandt.
Historien kunne ende lykkeligt, med at den Italienske forhandler får det ned og laver det og udfylder det manglende på kortet. Alle er glade. MEN det kunne også ende galt, de vil ikke kendes ved sagen, dit eget problem osv. ALT det bøvl for xx%....

Jeg er sikkert blevet gammel og sær – så har jeg selv sagt det. Men jeg nyder at handle lokalt.
Er det i en fysisk butik, går jeg ind, får jeg en god service og vi enige om en pris, så handler jeg. Nogle gange er det ikke altid prisen der er afgørende, men totaloplevelsen og aftersales service.
Den lille snak, hvor jeg som kunde er i centrum. Mine behov bliver belyst og afdækket ol. Føler jeg den oplevelse så handler jeg. Snakker vi brugte ure, så er det bestemt også en tillidssag.
Jeg kunne lige nævne Peter Halse. Da jeg skulle handle mit Speedmaster, tjekkede jeg at den var på lager, han gav mig en pris og jeg tog derned. Jeg fik en snak, tilpasset lænken, fik lidt gode råd og så videre. Alle ved at Peter giver en god pris, HVIS han kan. Jeg følte ikke trang til at dobbelttjekke prisen, for jeg stoler på at Peter gav det, på givne tidspunkt bedste pris for mig og Peter selv (en god handle er den, hvor begge parter er tilfredse) Jeg ville have det dårligt hvis jeg skulle stå og presse ham yderligere.

Det er også dejligt at en anden har været så venlig at tage den første afskrivning, for mig, så jeg kan få drømmeuret lidt billigere. Der er få udenlandske ”brugt handlere” jeg tør handle med. Men jeg vil helst handle lokalt. Så når jeg skal fristes, så kigger jeg hos vores egne små ”butikker”. De er nemlig ikke bare forhandlere, men de er TOSSER og byder gerne på en kop kaffe og en lille snak mens man bestemmer sig.
Hvis du er nået hertil, så det jeg prøver at sige, selvom det blev lidt langt, er at jeg handler oplevelsen samt troværdigheden fremfor at spare xx%.

Blot min mening.
Icon_cool
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
#2
Alle vil have varene til bedst mulige pris. Har et ur til salg til kr. 1.995 og fik et bud på kr. 1.000. Der måtte jeg lige høre hvor i verden han kan få -50% på et i forvejen billigt ur...... Icon_rolleyes

Jeg handler selvsagt en del i udlandet, hos private. Man skal være klar til at modtage hvad som helst.... Jeg har dog kun modtaget 4-5 ure som var defekte, ellers ok....
Svar
#3
Bulls eye, kunne ikke være mere enig;) Jeg har skam dyb respekt for de mange ur passionerede mennekser som tør at handle i udlandet, sikkert mest af alt fordi de har skabt sig nogle gode og troværdige forbindelser ude i den store verden.

Men når det kommer til mig selv, ja så har jeg ikke n..... til overføre noget der minder om penge til for eksempel Italien. Min filosofi omkring handel i udlandet ville baseret på at møde nogle mennesker/kontakter, og derfra opbygge noget tillid med handel til følge.

Hmm måske man er for forsigtig;)

Hilsen Tom.



Sent from my iPad using Tapatalk HD
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar
#4
Jeg har jo nok købt +250 ure over de sidste 8 år.

En har jeg fået sendt fra Berlin efter lidt udveksling af beskrivelser, fotos og efter jeg havde over ført ca 10 K som var købsprisen. Det var en tidlig chronometer certificeret Seamaste som jeg efter flere års søgen ikke havde fundet i norden. Det gik fint nok, men pakken blev efterladt på min nabos trappe... Og hun havde ikke kvitteret. Sælger modtog alligevel kvittering for pakken ???????

Resten af urene har jeg købt i Danmark og Sverige. Og jeg er kun blevet skuffet 2 gange. Begge gange var privat handel og uret viste sig at være Frnken og sælger ville ikke tage uret tilbage.

80% af urene er dog nok købt på auktioner.

Vh baun
Svar
#5
Jeg har handlet i Italien 2 gange (Deepsea og jlc xtreme world)... hos forhandlere. der har overhovedet ikke været noget at komme efter... Begge ure har været helt i orden og super stand.

er lidt træt af at høre hele tiden at de i italien er nogle banditter...måske kun fordi de uheldige episoder kommer frem.. har mødt mange som har en historie om italienske forhandlere..sjovt nok er det den samme historie der kører rundt..

kigger i bla italien efter mit næste ur...

Jeg har handlet de fleste ure på nettet, også med danske forhandlere... ikke mange jeg har mødt face to face ud af mine ca ur 30 handler...


jeg kigger da altid på prisen, bla fordi jeg reglmesssigt skifter.. vidste jeg skulle ha det eneste ene ur ville jeg klart gå ind hos en ad og få den oplevelse med...
Mvh Hr.holm
Svar
#6
Jeg vil helst købe hos AD, medmindre rabatten er til at føle på. Således har jeg købt et Planet Ocean og et PAM177 i England hhv Italien, da rabatten var markant, dvs et godt stykke over 25 pct. Og desuden havde jeg en række referencer fra good guys - herunder danske - som gjorde, at jeg prioriterede rabatten + så stort på 'usikkerheden' over købeoplevelsen. At jeg "købte bedst til prisen".
Svar
#7
HG Skrev:Bedst til prisen eller troværdighed?
Jeg ser ikke pris og troværdighed som uforenelige. Alle de mange handler, jeg har lavet via email og telefon i såvel ind- som udland, har fungeret prima. Det er faktisk kurer-postfirmaerne, som er det største usikkerhedsmoment. Jeg oplevede nøjagtig det samme som Baun.

Selvfølgelig er det spændende første gang man sender 25K kr. til en antikvitetshandler i Barcelona, men hvis han har det rigtige ur, så skal det jo prøves. Hvis en samler i München har et sjældent fliegerur, som jeg gerne vil have, må man jo give afkald på den højt priste købeoplevelse. Den er jeg for det første ikke optaget af, og så er de ure, jeg efterstræber mest, ikke til at købe fra ny længere.

Der er masser af ærlige mennesker også udenfor Danmark :-)
JK
Svar
#8
Jeg går meget mere op i prisen i dag end jeg gjore før
det har også betydet at jeg helt klart vil vende blikket ud mod Europa næsten gang der skal købes,
hvis ikke de for mig gode forhandlere her i DK har den rigtige pris. Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#9
hr.holm Skrev:Jeg har handlet i Italien 2 gange (Deepsea og jlc xtreme world)... hos forhandlere. der har overhovedet ikke været noget at komme efter... Begge ure har været helt i orden og super stand.

er lidt træt af at høre hele tiden at de i italien er nogle banditter...måske kun fordi de uheldige episoder kommer frem.. har mødt mange som har en historie om italienske forhandlere..sjovt nok er det den samme historie der kører rundt..

kigger i bla italien efter mit næste ur...
Det var bestemt heller for at hænge Italien ud (og heller ikke Rolex), men der er skrevet så meget om Italienske sælger, at jeg brugte dette eksempel på en god og en dårlig oplevelse (som dog endte godt)
Jeg har pt. handlet ca. 15 gange med Italien, dog alle private handler.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
#10
JK: ja, der findes mange ærlige mennesker ude i Europa - heldigvis :-)
Og der er mange ure, især LE og vintage modeller, som kun findes få steder, så skal man da handle der hvor varen er.
Men mange gange, især ved nyere ure, er vi så fokuseret på prisen, at vi bliver "blinde" for købsoplevelsen ved en AD eller en Dansk brugt ur handler.
Er det fedt at spare 4% og handle med en man ikke kender fremfor at betale de 4 % mere for at få en købsoplevelse og sikkerheden??
MIN holdning er bare, at jeg i dag gerne betale lidt ekstra for at handle med en "kendt" for at få sikkerheden (og oplevelsen)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)