Svar: 196
Tråde: 21
Modtaget Likes: 72 i 43 svar
Givet Likes: 1
Uha, den JLC 8 days PC ser umiddelbart heller ikke dårlig ud  Men skal nok ses IRL, og på armen, før ihvertfald at jeg kan lave en vurdering i forhold til IWC.
Umiddelbart virker forskellen primært til at være størrelsen, hvor JLC PC er 42mm og IWC PC typisk ligger på 44mm - samt at JLC er manuelt og IWC er automatisk. Begge ure har dog god lang gangreserve. Hvad man er til visuelt er naturligvis smag og behag, samt svært at vurdere hvis man ikke har haft uret i hånden
Umiddelbart hælder jeg nok mest til IWC PC, som bare er super lækre. Af de to fremviste modeller, så er 5023 nok den der tiltaler mig mest, selvom det er minimale argumenter - primært grundet månefasen hvor jeg egentligt foretrækker single moon setup på 5023 frem for double moon på den fremviste 5034.
Og jeg vil give JK ret, hvidguld udgaven er dejligt underspillet - mens rødguld udgaven er mere dress agtig. For et års tid siden ville jeg 100% have sagt hvidguld, meeen er ikke helt så sikker længre - måske nok også fordi at jeg stille og roligt nærmer mig den 50års aldersgrænse der åbentbart gør at guldure generelt bliver mere og mere interessante...
•
Svar: 148
Modtaget Likes: 5 i 4 svar
Givet Likes: 4
Det er nogle fantastisk lækre ure, du har i overvejelserne. JLC Duometre har jeg selv haft på et tidspunkt og det er en af mine personlige favoritter. Jeg har for noget tid siden lavet et lille skriv om netop det ur på min blog, som du finder på min hjemmeside.
Mht. guldets holdbarhed, skal du ikke bekymre dig. Det er lidt blødere end stål, men det opleves ikke som et problem, medmindre du bruger det til havearbejde og den slags. Normalt har hvidguld fået en rhodium behandling, som godt kan slides af, men flere af de store urfirmaer bruger specielle hvidguldslegeringer, som ikke behøver denne behandling og derfor ikke ændrer udseende over tid. Rødguld indeholder kobber, som giver den rødlige farve. Der findes således flere legeringer af ædelmetaller, så et 18kt hvidgulds ur fra Jaeger-LeCoultre har ikke nødvendigvis helt samme farve, som et 18kt hvidgulds ur fra Rolex.
Platin er jo også en mulighed. Det er hårdere end guld, men også langt dyrere og vanskeligere at forarbejde.
Held og lykke med jagten!
•
Svar: 1,589
Tråde: 68
Modtaget Likes: 3,081 i 967 svar
Givet Likes: 2,747
Ja, man har jo lov til at drømme - det er utrolig så meget tid jeg bruger på at tænke på ure :-). Og ja, det er i dressur kategorien og jeg er altid til det underspillede - tidligere i denne tråd stod der stealth wealth - det er et godt og meget passende udtryk til hvad jeg går efter. Det var også det, der tiltalte mig ved min Vacheron Constantin - det er kun ægte kendere, som ved hvad det er - det kan jeg godt lide.
Jeg blev faktisk også overrasket over hvad man kunne få JLC PC'en for - det er også et utrolig flot ur. Jeg kan bare også virkelig godt lide IWC'en.
(26-11-2018, 11:29 PM)jk Skrev: Det er jo spændende overvejelser. Guld er da særdeles velegnet til ure, og det holder sig fint. Det er jo dressur kategorien, vi her taler om, formoder jeg
Jeg er helt enig med dig i valget af ref. 5023 i hvidguld og grå skive. Den er så underspillet i al sin herlighed. Jeg er også til IWC, men må indrømme, at det er imponerende, hvad man kan erhverve en JLC PC for. Held og lykke med planerne. Hvad siger fruen til en el-cykel?
JK
•
Ja, det er fed, men sikkert også svær at prøve på armen inden køb - så jeg hælder klart mest til IWC'en. Jeg er også fascineret af værket i IWC''en, som kun skal justeres i 2100, have skiftet datohjul i 2199 og så ellers kører videre til 2499. Det er jo nok ikke noget jeg kommer til at opleve, men ikke desto mindre fascinerede :-) Man kan godt få IWC'en i 42mm (ref. 5022), men jeg er mest til de 44mm. Jeg er faktisk også mest til single moon, selvom den første model (ref. 5021) havde double moon.
Indtil videre er det kun drømme, da et køb ville betyde, at jeg skulle skille mig af med flere ure, som jeg er rigtig glad for. Men mon ikke det er rejsen alle urtosser tager, dvs. opbygning af "samling" indtil man tænker nu kan man ikke retfærdiggøre flere ure, så rammer tanken om one-watch-for-all-purposes/grail uret (for stadig at kunne kigge på ure), så ryger alle urene til fordel for en enkelt "keeper"/grail. Derefter finder man ud af, at one-watch tankegangen alligevel ikke var noget for en og så starter turen forfra :-)
(27-11-2018, 10:14 AM)Kongelunden Skrev: Uha, den JLC 8 days PC ser umiddelbart heller ikke dårlig ud Men skal nok ses IRL, og på armen, før ihvertfald at jeg kan lave en vurdering i forhold til IWC.
Umiddelbart virker forskellen primært til at være størrelsen, hvor JLC PC er 42mm og IWC PC typisk ligger på 44mm - samt at JLC er manuelt og IWC er automatisk. Begge ure har dog god lang gangreserve. Hvad man er til visuelt er naturligvis smag og behag, samt svært at vurdere hvis man ikke har haft uret i hånden
Umiddelbart hælder jeg nok mest til IWC PC, som bare er super lækre. Af de to fremviste modeller, så er 5023 nok den der tiltaler mig mest, selvom det er minimale argumenter - primært grundet månefasen hvor jeg egentligt foretrækker single moon setup på 5023 frem for double moon på den fremviste 5034.
Og jeg vil give JK ret, hvidguld udgaven er dejligt underspillet - mens rødguld udgaven er mere dress agtig. For et års tid siden ville jeg 100% have sagt hvidguld, meeen er ikke helt så sikker længre - måske nok også fordi at jeg stille og roligt nærmer mig den 50års aldersgrænse der åbentbart gør at guldure generelt bliver mere og mere interessante... 
Fedt - det skriv vil jeg kigge på det. Jeg anede faktisk ikke, at modellen eksisterede, indtil der for nylig var en på danske urtosser, som havde hentet sit frem fra bankboksen og postede et billede på Facebook - endda en limited edition.
Mange tak for svaret vedr. materialerne/legeringerne - det lyder jo ikke skræmmende og det bliver helt sikkert ikke et ur jeg kommer til at bruge til havearbejde. Modsat mange andre, så er jeg ikke tilhænger af patina/skrammer/ridser, som "fortæller en historie" :-). Jeg vil helst have mine ure fri for ridser :-)
Platin er også fascinerede, men også lige tanden dyrere - A. Lange 1 Time Zone i platin er f.eks. rigtig fin :-)
(27-11-2018, 10:46 AM)FineTime /Kristopher Skrev: Det er nogle fantastisk lækre ure, du har i overvejelserne. JLC Duometre har jeg selv haft på et tidspunkt og det er en af mine personlige favoritter. Jeg har for noget tid siden lavet et lille skriv om netop det ur på min blog, som du finder på min hjemmeside.
Mht. guldets holdbarhed, skal du ikke bekymre dig. Det er lidt blødere end stål, men det opleves ikke som et problem, medmindre du bruger det til havearbejde og den slags. Normalt har hvidguld fået en rhodium behandling, som godt kan slides af, men flere af de store urfirmaer bruger specielle hvidguldslegeringer, som ikke behøver denne behandling og derfor ikke ændrer udseende over tid. Rødguld indeholder kobber, som giver den rødlige farve. Der findes således flere legeringer af ædelmetaller, så et 18kt hvidgulds ur fra Jaeger-LeCoultre har ikke nødvendigvis helt samme farve, som et 18kt hvidgulds ur fra Rolex.
Platin er jo også en mulighed. Det er hårdere end guld, men også langt dyrere og vanskeligere at forarbejde.
Held og lykke med jagten!
•
Svar: 2,148
Tråde: 222
Modtaget Likes: 3,661 i 1,100 svar
Givet Likes: 6,291
(26-11-2018, 01:36 PM)onkeldunkel Skrev: ...Mit spørgsmål er, hvor egnet er guld som materiale til et ur? Holder det sig pænt? Kan det poleres? Er der forskel på hvidguld og rødguld? Jeg mener f.eks. at have læst, at Rolex putter en coating på deres hvidguldsure, for at de får den helt rigtige hvidguldsfarve. Når/hvis denne coating falder af, så er guldet mere gulligt indenunder.
Spændende ure, der kommer frem.
Mht. slid, så se her. Var lige nede og få ny rem på i dag. Tog et billede i det barske lys i butikken. Man kan se, at uret er 8-10 år gammelt - dog ikke brugt til havearbejde.
Det andet guldur jeg har er et Jaeger-LeCoultre Memovox Speedbeat. Her kan man også se, at kassen er blevet slidt gennem mange års brug
Og bagsiden har især spor af brug. Den originale gravering er næsten væk, men vi taler nok også små 20 års brug her.
Anyway, guldure skal man vokse ind i. Det tog også mig lidt tid. Og jeg tager dem ikke på til hvadsomhelst.
Claus
Sent from my iPad using Tapatalk
Svar: 196
Modtaget Likes: 72 i 43 svar
Givet Likes: 1
(27-11-2018, 11:44 AM)onkeldunkel Skrev: Ja, det er fed, men sikkert også svær at prøve på armen inden køb - så jeg hælder klart mest til IWC'en. 
Jamen så er det jo bare IWC'en du skal have - case closed  Det spiller også fuldstændig med sådan et IWC PPC - det går man absolut ikke forkert i byen af  Og nemlig super cool at der ikke skal indstilles noget de næste mange år - uret gør bare hvad det er designet til, viser tid, dato, måned, år, månefase uden krav til justeringer før næste århundrede
Jeg kan endda se, at Meertz World of Time ligger inde med en 503301 fra 2017, så kun lettere brugt. Samt uret er i 'understated' hvidguld plus det har den foretrukne månefase-indikator:
https://www.worldoftime.de/en/iwc/portug...22471.html
Ellers kan jeg varmt anbefale at tage en ur-tur til f.eks. Geneve, hvis man er lidt i tvivl omkring hvilke ure der tiltaler/passer til en. Var selv afsted for et par uger siden sammen med en ur-kammerat, og det er ganske enkelt en fornøjelse at kunne få lov til at kigge og prøve de ure som man ikke rigtig kommer i nærheden af her i KBH. Vi var primært afsted for at afprøve Patek, men var også forbi Vacheron, Audemars, plus et par andre steder - og udvalget og mulighederne for at prøve de forskellige ure og modeller er bare det større. Det helt rette sted hvis man er på jagt efter andet end 'standardurene' - og turen kan gøres til en fornuftig pris samt sikre at næste ur bliver det rette - specielt med tanke på hvad feks. en IWC PPC koster
•
Tak for svar og de fine billeder - jeg synes ikke umiddelbart det ser skræmmende ud - et stålur vil jo også bære præg af brug efter mange år. Det er iøvrigt et superflot A. Lange, men det er de fleste Lange ure jo :-)
(27-11-2018, 04:53 PM)cfnissen Skrev: Anyway, guldure skal man vokse ind i. Det tog også mig lidt tid. Og jeg tager dem ikke på til hvadsomhelst.
Claus
Ja, det er nok også den konklusion jeg er kommet frem til. Jeg drømte i mange år om et IWC og specifikt et Portuguese. For over 10 år siden købte jeg så mit første IWC - et Portuguese 3714-01. Jeg har ikke uret længere, da jeg ikke fik brugt det nok, men synes stadig det er et utroligt flot ur. PC modellen tager det lige skridtet videre og har længe været et ur, som jeg er vendt tilbage til igen og igen og som jeg også har prøvet flere gange :-). Så jeg er sikker på, at jeg vil blive glad for det. Det eneste er så hvilke af mine andre ure, som må lade livet og om det er det værd. Jeg har fire "dyre" ure og jeg er utrolig glad for dem allesammen og to, måske tre af dem ville skulle sælges/byttes til et IWC 50xx.
Rigtig fint 5033, meeeen det er også lige 50.000 dyrere end et 5023, så jeg ville nok hellere beholde et andet ur :-) og så købe 5023'eren, f.eks. denne.
https://www.chrono24.dk/iwc/portuguese-p...594823.htm
Visuelt er de, mig bekendt, helt ens (bortset fra hvis man kigger godt efter på værket), men der er selvfølgelig opdateringer, f.eks. curved spring bars - som jeg rigtig godt kan lide :-)
Jeg har aldrig kigget på ure i Geneve, men det lyder som en rigtig god ide - jeg har dog brugt en hel dag i London - der ligger også rigtig mange fine ur-butikker og de er superflinke. Jeg prøvede bl.a. et Richard Mille Dizzy Hands, som koster tæt på 1 mio. :-)
Tak for input.
(27-11-2018, 06:34 PM)Kongelunden Skrev: Jamen så er det jo bare IWC'en du skal have - case closed Det spiller også fuldstændig med sådan et IWC PPC - det går man absolut ikke forkert i byen af 
•
Svar: 148
Modtaget Likes: 5 i 4 svar
Givet Likes: 4
Hvis du sammenligner forarbejdningen af urværkerne på eksempelvis et JLC Duometre og det IWC, du linker til, er der en verden til forskel, til Duometre’s fordel. Det kan godt være svært at se den slags på billeder. IWC’en er til gengæld billigere og med evighedskalender.
•
Svar: 1,184
Tråde: 67
Modtaget Likes: 1,076 i 433 svar
Givet Likes: 5,339
En meget spændende tråd, der dukker op til overfladen igen. Jeg har egentlig altid syntes, at man fik mere af det, der interesserede mig - nemlig selve uret - når man købte stålmodellerne, men nu er der jo nogen ure, der kun fås i ædle metaller, og når de begynder at trække i en, så må man jo genoverveje sin situation. Jeg er ikek længere helt afvisende overfor, at der en dag kommer et guldur i for af f.eks. et Lange eller et FP. Journe, men tiden og pengepungen må vise, at det er et levedygtigt projekt. JLC Duometre er også et ur, jeg har prøet nogle gange og det frister bestemt også.
Jeg tror stadig, at jeg vil vælge en stålmodel, hvis et ur fås i både stål og guld, men alt kan jo ændre sig, især hvis man vinder den store gevinst i Lotto
|