Ure med ægte historie
#1
Lidt underlig titel, men har ved flere lejligheder hørt om ure med deres særlige historie og hver gang jeg har fået et nyt ur i hænderne, har jeg gravet lidt og der kunne kobles historie på mærket.

Lad os lige bevæge os tilbage i tiden, da de små virksomheder/urmagere producerede ure, hvor jeg forestiller mig at man selvfølgelig satte en ære i at leverer noget kvalitet, men ikke noget man ville gøre et stort nummer ud af, som man f.eks. ser i vores tid.

Der bliver holdt store events i vore dage med kæmpe fester og det kan til tider ikke blive stort og fint nok....man har i-scene-sat lanceringen af en ny udgave som engang var en tur på månen og hvis uret ikke har en historie så skaber man sig en, ved hjælp af de kendte  Icon_cool 

Når jeg har lavet lidt research og rammer årstal omkring 1900 eller før, så har det oftest ikke meget at gøre med mærket i dag, hvor der for det første er anvendt nogle helt andre produktionsmetoder i form af CADCAM og CNC bearbejdning, ja selv smøring af et ur sker automatisk ved nogle firmaer.

Skal vi ikke gætte på at dengang var et ur til at vise tiden og kan man forestille sig at der blev gået særlig meget op i hvad der bankede af værk inde i uret....jeg tror det næppe.

Idag går vi meget mere op i hvad der ligger af værk i vores ure eller hvordan ser i det ?

Kan man sige at det hele er blevet meget mere "hysterisk" i forhold til før i tiden eller hvad tror i ? 

Som sagt tidligere laver jeg research når der kommer et nyt ur og nogle gange bliver jeg skuffet og andre gange forundret og måske ligefrem begejstret.

Mit nye/gamle ur der er på vej har været lidt mere spændende at lave research på, hvor mærket Eterna faktisk er eller har været koblet til det firma vi kender så godt, der producerer ur-værker, nemlig ETA.

Det burde jeg måske vide, men det overraskede mig faktisk og er sikker på jeg kommer til at kunne lide den historie.  Icon_Up
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#2
Jeg har kun været med i omkring 5 år, og på den tid er det hele i hvert fald blevet mere hysterisk...

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
Svar
#3
Flere penge indvolveret...
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#4
Der er rigtig mange penge involveret og man har lært af nedturen tilbage i tiden og tænk bare hvis vi pludselig ikke gider mekaniske ure mere Icon_e_surprised

Jeg ved godt at det ikke kommer til at ske, men der er helt sikkert store udfordringer for de kendte firmaer og det bliver spændende at se hvad de kan skabe af nye spændende sager.

Det har jo heldigvis vist sig at smartwatch ikke overtager de traditionelle ure men der sprøjtes den ene jubilæums model ud efter den anden Icon_party

Det kan da godt være at dem med en stærk historie og rødder tilbage i tiden vil klare sig bedre og er da også spændt på om der er nye firmaer på vej, som jo så uden historie skal overleve og vokse til de engang har en historie at fortælle.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#5
Jeg syntes faktisk ikke at Swiss mærkerne har lært noget af fortiden,
Se den måde kunderne bliver taget for givet, bla. Med lange ventelister og
Prisstigninger som (i mine øjne) ikke bliver respektfuld retfærdiggjort.

Bla. Dette er med til at jeg tror på en opbremsning i branchen,
Og en stor fremtid for mærker som køre forretningen mere personligt,
Og derved tilbyder et produkt hvor kunden er med i alle aspekter  Icon_cool
og som ligger langt fra hvad de kommercielle mærker tilbyder. Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#6
Et nyt ur kan jo ikke have en historie, men den kan få en personlig historie når man har den på, til forskellige lejligheder. Et mærke eller model kan have en god og lang historie. Men altså alle de Speed masters har jo ikke været en tur omkring månen, inden de kom ud i butikkerne!

Jeg forundres også nogle gange over hvad de forskellige mærker har af spændende historie indenfor urværk.

Interesserer jeg mig for værkerne i mine ure? Nej for mit budget ligger i ETA pris klassen, så altså noget som er masse produceret. Jeg har faktisk overvejet at hvis mine næste ur køb, som ligger i toppen af mit budget, kan fås i både mekanisk og quartz, ja så vælger jeg måske quartz, for at det måske bliver billigere, og jeg derned har råd. Så slipper jeg også for service omkostninger hen ad vejen. Det skal så siges at jeg går mest op i design, og ikke så meget i mekanikken Icon_smil
Svar
#7
Du kan sagtens få Quartz værker som har "værdi"
F.eks. Hos Bretiling og Seiko. Icon_cool

Ligesom du kan få High grade ETA værker,
Som intet har at skamme sig over. Icon_Up

Så det er ikke sort og Hvidt. Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#8
Der er jo ikke nogen tvivl om at et familie-firma (Dornbluth) som dem du køber ur fra Jacob, har noget at byde ind med og de skal nok klare sig Icon_Up

Jeg forstår fint at nogle vælger mest ud fra design og er mere eller mindre ligeglad med hvad der driver uret, så det har jeg det fint med og har da også selv haft den holdning, men det er mere og mere noget jeg søger i mod....der må godt banke noget smukt urmager-kunst i mine ure.

Der er jeg ikke helt endnu, men det går da i den rigtige retning og mit Maurice Lacroix er slet ikke så tosset skulle jeg mene.

Jeg har endnu ikke helt styr på det Eterna Super Kontiki Heritage der er på vej, men tror det er rigtig okay...jeg glæder mig helt sikkert.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#9
Min konklusion efter alle årene med ur interessen er at man generelt alene skal stole på sig selv,
og spørge hvad der er vigtigt for en i det ur man er ved at købe.

Vær kritisk sørg for at hold fuld fokus hvad den part du evt. stoler (måske for meget) på,
evt. vinder ved at have din fulde tillid.

Find nogen du føler du kan stole på men sørg for at trække viden ind andre steder fra også f.eks. nettet,
så du har mere end en vinkel på det/de spørgsmål du står med.

Selv har jeg i dag en lille håndfuld ur venner/bekendtskaber hvis holdninger jeg værdsætter,
vi har ingen penge imellem os (god start) den interessen der i starten bandt os sammen er der "blot" bygget videre på. Icon_cool

Nettet bruger jeg også rigtig meget til at få ur viden det kan være artikler men også videoer,
jeg følger ikke nogen bestemt, men for nyligt "fandt" jeg Bill Sanders som jeg syntes tager flere branche problemstillinger op,
samt er minus forud indtaget men meget fakta orienteret i hans videoer. Icon_cool

Det Eterna er et flot ur Michael
jeg var faktisk meget tæt på at købe et inden jeg røg på mit Davosa.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Miwes
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)