Tillykke med dit nye kommende ur - selvom jeg tror, at der skal en del til for at hive dine øjne væk fra din lækre B50 !!
Historien bag compressor urene er faktisk ret spændende og også meget mere forgrenet, end man lige skulle tro - bl.a. så er det samme princip, som mine billige russiske Amphibia ure er bygget over......... altså compressor kassen, hvor bagkasse, urkasse og glas arbejder sammen med det omgivende tryk for at gøre uret mere tæt efterhånden som omgivelsernes tryk stiger
Læs f.eks. denne artikel på Wikipedia, der giver et overfladisk billede på historien bag de russiske compressor ure
Jeg tror næppe at mit Breitling vil slippe mit håndled foreløbig, men det andet ur er faktisk rigtig sjovt og som dine russer ure kan det få focus flyttet til lidt mere læsning om disse compressors ure og deres spændende historie
Man kan jo godt se at de har skruet noget sammen der har rødder i de gamle ure, men det er helt fint for mig og jeg giver plads til det hele
Ja, Super Compressor urene og historien bag er ganske spændende. Og det gav sig jo netop udslag i at et utal af mærker havde hver deres bud på det.
Jeg har to stk. Det ene er den gamle Jaeger-LeCoultre Polaris fra 1968 som nok er mit favoritur i alle sammenhænge.
Det andet er fra det franske mærke Lip (også et studie værd) som lavede et elektromekanisk værk og puttede det i en super compressor kasse. Da jeg så det måtte jeg bare eje det, da det på mange måder minder meget om den gamle Polaris.
Her er så lidt billeder hvor man kan se lighederne
De klassiske kroner.
Og bagsiderne. Polaris har huller for at dens indbyggede alarm-funktion kunne vibrere bedre under vand.
Dejligt at se nogle flere af racen. Tillykke med det nye ur!
(20-12-2017, 03:56 PM)Larsb Skrev: Peter: Det der Vostok på NATO remmen, det er ret flot, Peter.
Ja, det er utroligt, hvad man kan få for under 500 kr. + en NATO rem
Jeg har adskillige af disse gamle dykkere + også nogle nyere modeller. Og jeg skylder faktisk at lave en ordentlig fotoserie af dem med lidt indtryk. Forhåbentlig kan jeg få tid/overskud til det her i løbet af juleferien
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
(20-12-2017, 03:56 PM)Larsb Skrev: Peter: Det der Vostok på NATO remmen, det er ret flot, Peter.
Ja, det er utroligt, hvad man kan få for under 500 kr. + en NATO rem
Jeg har adskillige af disse gamle dykkere + også nogle nyere modeller. Og jeg skylder faktisk at lave en ordentlig fotoserie af dem med lidt indtryk. Forhåbentlig kan jeg få tid/overskud til det her i løbet af juleferien
JA tak. Dels er det fede ure og dels er du rimeligt god til det med billeder.
Jeg har eller havde (det er lidt uklart) uret i 40mm udgaven. Jeg er vild med kassen og udtrykket, du bliver glad for det.
Jeg modtog et af de første i 40mm serien og ville skrive en anmeldelse her inde, jeg nåede bare ikke at tage ordentlige billeder, inden det gik i stykker. Det er en længere historie, så her er den korte udgave, den lange kommer når jeg kender slutningen.
Glasset gik i stykker efter to uger, uden jeg havde gjort noget specielt. Jeg kontaktede Dan Henry og de ville bytte det. Jeg fik et nyt og efter et par uger gik glasset også i stykker, mens det lå på en hylde. Det lignede at der var en konstruktionsfejl der gav et opbygget tryk i glasset. Nu er det sendt til en urmager i Frankrig, og jeg må hellere rykke for en status. Indtil videre har servicen været rigtig fin, bare ærgerligt at der
Mens jeg havde et helt ur, var jeg vild med det. Super sommer ur med de orange detaljer :-)
Det første ur
I stykker
Bagkasse af begge ure (det i stykker og det næste)