Andorra
Hej folkens.
Er helt ny på dette forum. Er der nogen der ved noget om et ældre ur hvor der står andorra, 30 jewels , automatic. det er med dato og dag.
Svar
Billede?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
hvordan filan lægger jeg et billede op.

[img][/imgIMG_0431.JPG
Svar
Jeg prøver med et billedeİmage

[-]
  • runzuk5
Svar
(28-08-2017, 12:56 PM)Denn2617 Skrev: Jeg prøver med et billedeİmage

Gad vide om det er fra Fyrstedømmet Andorra mellem Frankrig og Spainen.
Uanset hvad er det sjovt at dagen er på dansk. Det ser man meget meget sjælent.
Svar
Flot flot ur! Hvor stort er det?
Svar
Super flot og klassisk ur - tillykke med det !! Icon_Up

Tror dog at datohjulets ugedage på dansk + den sorte streg omkring dagvinduet er håndmalet og ikke originalt til uret. Det er rigtig pænt lavet, men skriften er dog lige en anelse for ujævn til at den er trykt på ! Icon_smil

Kender ikke mærket, men det kan være andre herinde gør.

Hvad står der på bagkassen og har du haft den af og se, om der er indgraveret en reference på indersiden ? Vis evt billeder af begge dele + billeder af værket. Så har folk en meget større chance for at sige noget om uret !
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Tak for kommentarerne . Må lige forbi en urmand i morgen. Jeg har ikke værktøj til selv at åbne. Så smider jeg et par billeder op.

Uret måler ca. 38 x 36. Og ser sådan ud på bagsidenİmage

Svar
Whow - det er en spændende bagkasse !!!

Har du prøvet at google "Andorra Chap Mata" ref. 294053 ?

Men det kan også være, at "Chap Mata" og det graverede "øje" har en helt anden og selvstændig betydning ........... det er i hvert fald lidt spændende !!  Icon_smil

Ved at google fandt jeg frem til en obskur Wiki reference på tysk, der lyder således:

"Chap mata Tapam (Mohisch: Berg, der an der Seele frißt) ist ein hoher Tafelberg in der nördlichen Hälfte des Regengebirges. Er ist für die Waldmenschen der Umgebung Tabu. Dieses Tabu dürfte mit der Existenz von H'Rezxem, einer verborgenen Echsenstadt, zusammenhängen. Diese ist nur über eine den Berg hinaufführende Treppe zu erreichen."

"Das Regengebirge ist ein etwa 400 Meilen langer, dicht bewaldeter Gebirgszug auf der Meridianischen Halbinsel. Er zieht sich vom Loch Harodrôl bis zum Quellgebiet des Mysob. Bedeutendster Berg ist die zweigipflige Helasgabel, die sich 6300 Schritt über das Meeresniveau erhebt."

Løst oversat betyder det, at "Chap Mata Tapam" betyder "Bjerget som æder af sjælen" og er et højt tafflebjerg i den nordlige halvdel af "Regnbjergene", som er en ca 400 mil lang, tæt skovbevokset bjergkæde på den Meridianiske halvø. Bjerget er tabu for egnens skovmennesker. Dette tabu har formentlig sammenhæng med eksistensen af H'Rexem, en skuldt by de rkun kan nås over en trappe, der er skjult i bjerget. Det strækker sig fra Loch Harodrôl til Mysob´s kilder. Det mest betydningsfulde bjerg er "Helasgaffel" som har 2 tinder og som hæver sig 6300 skridt over havoverfladen.

Referencerne peger på en mytisk sagnverden eller lignende:

https://de.wiki-aventurica.de/wiki/Chap_.../Abenteuer

https://de.wiki-aventurica.de/wiki/Regengebirge

Gad vide, om uret har noget med dette at gøre ??
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Sjovt ur, når du får åbnet det forventer jeg du finder første ledetråd til en skattejagt der sender dig rundt i verdenen.

God tur :-)

Sendt fra min E5823 med Tapatalk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)