Ждем вашего приезда, товарищи !
Nej, min profil er ikke blevet hacket - selvom trådens overskrift måske kunne se sådan ud !!  Icon_cool

Mens mit Seiko Turtle er hos urmageren for at blive "modded", så er min urfeber brudt ud igen i lys lue ............ og hvad gør man så, når nu man har sat sig selv under urmæssig administration, fordi mine prioriteter har ændret sig !!

Joeh, man kigger andre steder hen og mod andre mærker - samtidig lader man sig inspirere af sine omgivelser, hvor jeg har en kollega, der har en samling på +20 af denne slags ure !!

Men indtil videre, skal I få lov at gætte - I har allerede fået den første ledetråd !! Derudover er der tale om mekaniske ure af "compressor" typen !

Ilden fri !!  Icon_Up
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Uha, en russisk dykker ligger vel til højrebenet?
--
"Bare ét ur til, så er samlingen komplet!"

Svar
Ja, det var også min umiddelbare tanke. Nærmere kommer jeg det ikke..... på trods af et Goggle Translate forsøg.
Svar
Det må være vostok amphibia, det findes i hvertfald i 200+ variationer og er et af de federe russiske ure.

Jeg så et på armen af en anden da jeg stod og savlede over nomos i illum i torsdags.

Sendt fra min E5823 med Tapatalk
Svar
(27-08-2017, 07:22 PM)phrede Skrev: Uha, en russisk dykker ligger vel til højrebenet?

Næsten rigtigt !!  Icon_blink Icon_blink  
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.............. arh, OK - nu skal jeg også være fair !!  Icon_lol
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
............. det er næsten rigtigt !!  Icon_rygklap
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
........... det er ikke én russisk dykker - men 3 russiske dykkere og ét andet, som egentlig bare blev købt ved en fejltagelse !!  Icon_sign
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.......... som sagt har jeg 4 russiske ure på vej - én vintage Vostok Amphibia CCCP dykker, 2 nyproducerede Vostok Amphibia, der skal moddes med mesh-lænke og ny lunette + én Vostok Komandierskie, som jeg aldrig ville have købt, hvis jeg havde vidst først, at urkassen bare er forkromet messing ! (men så kostede den også kun omkr. 220 kr. incl. porto).

Vintage Amphibia er formentlig fra 70-80´erne og har et mekanisk manuelt urværk med 17 juveler, cal. 2409 - teoretisk vandtæt til 20 ATM, da det var nyt (det er formentlig ikke tilfældet i dag). De to nyproducerede Amphibia har mekanisk automatisk urværk med 31 juveler, cal. 2416B, og tilsyneladende et serviceinterval på 10 år og er begge vandtætte til 20 ATM. Alle 3 har skruekrone ! Komandierskie er blot angivet til vandtæt (formentlig 3 ATM) og ukendt antal juveler (hvis nogen), manuelt mekanisk cal. 2414A. Alle urenes urværker er naturligvis inhouse Vostok  Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1  

Vintage Amphibia skal ikke moddes og vil komme på en passende NATO rem, hvilket vil passe super godt til den !! Uret står mig i omkr. 250 kr. - NATO remmen har jeg i forvejen.

De to nye Amphibia der har den såkaldte "Scuba Dude" skive i henholdsvis blå/petroleum og sort, vil begge få nye lunetter med hhv. Pepsi og sort indlæg i "Seiko" stil. Jeg har haft et par af min kollegas i hånden og de føles faktisk OK lavet og iflg ham går de acceptabelt (eller de kan reguleres til det). Standard lunetterne er forkromet messing og ligner noget fra en ældre konkursramt legetøjsbutik, men heldigvis er der et rigt marked af aftermarket dele at gå amok med !!  Icon_blink Med Strapsco mesh og aftermarket lunette vil urene stå mig i omkr. 7-800 kr. pr. stk.

Komandierskie ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal stille op med - jeg vil ikke bruge penge på det, men kan nok finde endnu en NATO rem at smide på den. Det står mig i omkr. 220 kr, hvoraf de 80 kr er porto !!  Icon_e_confused

Mange vil nok sige, hvad f***** vil du med dem - du har haft AP, Rolex, IWC, Omega osv. !!??? Men man skal nu ikke affærdige de 3 Amphibia sådan lige - den store horologiske oplevelse skal man naturligvis ikke forvente, men urene har ry for at være pålidelige og robuste. Og når de to nye er modded færdig (noget jeg selv kan gøre), så vil de sammen med Vintage Amphibia være super sjove at have at skifte rundt med, når jeg føler trang til lidt andet end min Turtle, der vil være mit primære ur, naturligvis !

Her kommer et par billeder hentet fra eBay, hvor jeg naturligvis har fundet urene  Icon_smil

Vintage Vostok Amphibia:
İmage

Vostok Amphibia model 710059:
İmage

Nogenlunde sådan vil det moddede slutresultat komme til at se ud:
İmage

Vostok Amphibia model 060634:
İmage

Nogenlunde sådan vil det moddede slutresultat komme til at se ud - blot med mesh:
İmage

Og her er så "the odd one out" - som jeg købte ved en indskydelse pga. flyet på skiven (man er vel RDAF !):
İmage

Næste køb, hvis jeg bliver glad for de øvrige, vil være denne, der ligeledes skal moddes med mesh og anden lunette - har ikke helt bestemt mig for blå eller sort skive:

İmage

İmage

İmage

De 3 sidste her er iøvrigt en nyproduktion af det oprindelige militære Vostok dykkerur, som blev konstrueret i 1967 af Michail Fedorovich Novikov og Vera Fedorovna Belova og som var rated til 300 meter. Det var meningen, at uret skulle kunne måle sig med datidens Rolex Submariner og Blancpain Fifty Fathoms i præstationer. Til det brug valgte disse to ingeniører/designere en tonneau kasse i compressor konstruktion og med en krone, der var monteret på stammen med et led, så kronen kunne bevæge sig til siden og således ikke ville beskadige stammen eller urmekanismen, hvis den fik et slag. 

İmage

De første ure blev produceret i Moskva, men under 2. verdenskrig blev fabrikken flyttet ind i landet til byen Christopol, hvor den stadig ligger. Produktionen er nu på private hænder, hvilket har medført en regn af mere eller mindre kønne skivedesigns, lunetter og kasser. 

(Til de nysgerrige, så kan trådens overskrift på russisk oversættes med: "Jeg ser frem til jeres ankomst, kammerater" !  Icon_blink

(27-08-2017, 08:09 PM)tg Skrev: Det må være vostok amphibia, det findes i hvertfald i 200+ variationer og er et af de federe russiske ure.

Jeg så et på armen af en anden da jeg stod og savlede over nomos i illum i torsdags.

Sendt fra min E5823 med Tapatalk

JA !!! du tager æren af at have ramt 100% rigtigt, mens jeg skrev denne post !!  Icon_flag Icon_flag
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Vostok Amphibia eller Raketa Amphibia er mit bud. Begge laver compressor kasser og så har de jo også et dejligt in-house værk :)

@PBR - cross posting ;)

Som du måske ved Peter har jeg foretaget en tilsvarende mod for et par år siden og posted her på forum - det er great fun. Lad mig vide om du skal have et par hint til hvor du får stumperne, hvis du ikke allerede har fundet "boris" og Dagaz. Min mesh fandt jeg på ebay, kan finde sælger hvis du er interessert.

skruekrone - ha. Det er ikke IWC/Rolex kvalitet lige på det område, og når man skal sætte uret skal man "apply back pressure" for at key less work fanger viserne.
[-]
  • pbr
Svar
Holy fuck... 

Den havde jeg aldrig gættet  Icon_rul
Mvh Kim 
[-]
  • pbr
Svar
Vostok ala longbear, mangler stadig at lave brushed finish, file crown guards af og farve kransen sort.

İmage
Svar
(27-08-2017, 09:07 PM)longbear Skrev: Vostok Amphibia eller Raketa Amphibia er mit bud. Begge laver compressor kasser og så har de jo også et dejligt in-house værk :)

@PBR - cross posting ;)

Som du måske ved Peter har jeg foretaget en tilsvarende mod for et par år siden og posted her på forum - det er great fun. Lad mig vide om du skal have et par hint til hvor du får stumperne, hvis du ikke allerede har fundet "boris" og Dagaz. Min mesh fandt jeg på ebay, kan finde sælger hvis du er interessert.

skruekrone - ha. Det er ikke IWC/Rolex kvalitet lige på det område, og når man skal sætte uret skal man "apply back pressure" for at key less work fanger viserne.

He he he .............. jeg tror ikke, at der er meget, der matcher IWC/Rolex kvalitet i det hele taget - men sjove og fede ure er det nu alligevel !  Icon_smil

Jeg var faktisk ikke klar over, at du havde gjort lidt i den boldgade - men det er jo (med lidt god vilje) naturligvis militærure ! Jeg vil meget gerne have et par hints omkring stumper m.v.. Har dog allerede bestilt mesh hos Strapsco, der er acceptabel kvalitet i forhold til en billig pris + jeg har fundet et par lunetter til 710 og 060 Amphibia´erne.

Men jeg ender nok med at købe tonneau modellen også og dér vil jeg gerne have lidt tips om stumper !

Dog er jeg meget fristet af at gå på jagt efter en original 300m 1967 model som vist på sidste billede, men har på fornemmelsen at der ikke er særligt mange tilbage i en acceptabel stand og til fornuftige penge !! Den originales tonneau kasse havde en super flot og meget "tool-agtig" sunburst polering, der desværre ikke leveres på de nye modeller !

(27-08-2017, 09:25 PM)longbear Skrev: Vostok ala longbear, mangler stadig at lave brushed finish, file crown guards af og farve kransen sort.

Den kasse kan du jo faktisk også få uden crown guards - den har modelnr. 670*** Icon_smil Super flot skivedesign iøvrigt !!

Hvad er din oplevelse/erfaring med værket ? Er det pålideligt og/eller nogenlunde præcist ?

(27-08-2017, 09:16 PM)Avantismo Skrev: Holy fuck... 

Den havde jeg aldrig gættet  Icon_rul

GOTCHA !!  Icon_rul  Icon_flag Icon_rul Icon_flag Icon_rul
/Peter

Svar
Hvis man vil se et bredt udsnit af varianterne så synes jeg at denne giver det bedste overblik (hvis det overhovedet er muligt): https://meranom.com/en/
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)