Vedr. "svindel" fra Italien
Hej med jer.

Jeg er i den uheldige situation at have modtaget et ur fra Italien, der desværre ikke var nøjagtigt i den stand som sælger havde beskrevet det.. 

Da jeg modtog uret tog jeg det straks til min urmager, for at få tjekket, at alt var som det skulle være indvendigt.. Udenpå så det fint ud.. 

Det viste sig, at dette ikke var tilfældet. Uret har en del problemer og et af tandhjulene var blevet udskiftet og var dermed ikke det originale.. Jeg oplyser sælger om dette, der holder fast i hans udtale om, at alt er i den skønneste orden og uret er 100% originalt. Vi diskuterer frem og tilbage, men han vil ikke lade mig returnere uret...

Nogen der har erfaringer med noget lignende og har noget man kan gøre i en sådan situation? 

Jeg har kontaktet banken, men de oplyser, at de intet kan gøre, da der er betalt via. bankoverførsel.. 

Jeg er klar over at handle i Italien er risky.. men søger nu råd om, når skaden er sket.. 

Mvh
Svar
Øv - Trist historie.

Når du skriver bankoverførsel, er det direkte overførsel, eller har paypal eller chrono24 været inde over? Hvordan har du fundet frem til uret?
Svar
(19-12-2016, 03:39 PM)Niels Peter Johansen Skrev: Mvh

Mit råd er ikke at handle privat med ukendte, og især ikke i udlandet.

Du kan eventuelt få uret lavet 100 % i orden, eller sælge det og prissætte det med de fejl det har. Så får du da en del af dine penge igen.

Øv situation at være i. Håber ikke du betalte alt for mange penge for uret.
Svar
Hej.

Tak for svar til jer begge.

Jeg fandt uret på chrono24, og skrev derefter frem og tilbage med sælger i noget tid. Han har en webshop der forhandler ure og er altså derfor ikke privat. Og ja, det var en direkte overførsel desværre..

Men tænker, at EU lovgivningen da må være gældende her? Med hensyn til 14 dages returret etc.
Svar
Man kan læse om EU reglerne her: http://europa.eu/youreurope/citizens/con...dex_en.htm

Lidt mere her : http://europa.eu/youreurope/citizens/con...dex_en.htm

Er tandhjulet ikke udskiftet med en original reservedel?

JK
Svar
(19-12-2016, 05:14 PM)jk Skrev: Man kan læse om EU reglerne her: http://europa.eu/youreurope/citizens/con...dex_en.htm

Er tandhjulet ikke udskiftet med en original reservedel?

JK

Se, det er jeg faktisk blevet lidt i tvivl om efter jeg tog fra urmageren, fordi der var så meget der ikke spillede... Men har idag skrevet til dem og spurgt lidt ind til detaljerne og forespurgt en mail hvor de beskriver tingene for mig, så jeg også har det på skrift..
Svar
Det kan jo være en tilfældighed, men når jeg har surfet efter bestemte ure på Chrono24, så er jeg meget ofte kommet ud for, at de er billigst i Italien. Jeg er så forsynet med stor mistænksomhed (og fordomme mod italienere?), så jeg har aldrig turdet købe noget fra dem.

Helt generelt tror jeg, at man skal være forsigtig med rene webshops i udlandet. Det er lidt mere trygt, hvis de også har en fysisk butik. Men stadig: Det er svært og dyrt at retsforfølge butikker i udlandet.

Hvis du forfølger sagen, må du indstille dig på, at sælgeren har muligheden for selv at udbedre fejlene. Og hvis han ikke gør det ordentligt, så kan du starte en sag forfra. Jeg tænker, at hvis uret ikke har været meget-meget dyrt, så skal du nok bare "æde lorten" og komme videre med dit ur-liv.

Noget andet er så, om du faktisk ER blevet snydt. Du skriver, at "uret har en del problemer og et af tandhjulene var blevet udskiftet og dermed ikke det originale".

Men hvad er det for problemer, der er med uret? 

At et tandhjul er udskiftet med et ikke-originalt, kan forringe samler-værdien, hvis det er et dyrt ur. Men hvis det er et gammelt eller billigt eller sjældent ur, kan det være helt ok.
Svar
(19-12-2016, 05:48 PM)Gert Skrev: Men hvad er det for problemer, der er med uret? 

At et tandhjul er udskiftet med et ikke-originalt, kan forringe samler-værdien, hvis det er et dyrt ur. Men hvis det er et gammelt eller billigt eller sjældent ur, kan det være helt ok.

Der er tale om et Rolex Submariner 14060, 1990 ca. Om det er dyrt eller ej kommer vel lidt an på hvem man er og på hvilket stadie man befinder sig på i sit ur-liv.. Dog er det en stor investering for en ung studerende som mig.

Tandhjulene jeg omtaler, er "klinkehjulene," der med den karismatiske røde farve kan kendetegne et rolex værk. Problemet er, at disse to hjul i mit ur ikke er identiske og derved skaber det problemer/"modstand" når uret manuelt trækkes op.. Hvilket jeg også kunne mærke efter jeg var blevet gjort opmærksom på det.. 

Hvorvidt de begge var originale rolex-dele har jeg netop skrevet til min urmager omkring, da dette jo må siges at være væsentlig. 

Yderligere fortalte han, at han kunne se, at der har været slid/skævhed på rotorakslen. Det var dog rettet nu, men det havde sat sine spor.. Derudover blev det testet og taber i snit 3,7 sekunder i døgnet, og selvom dette måske ikke er en katastrofe, vil jeg da ikke forvente dette når sælger beskriver uret som excellent/great etc. condition.
Svar
Jeg spørger til prisen, fordi den jo er væsentligt for, hvad du kan forvente af uret. Når sælgeren taler om "excellent/great condition", skal det ses i forhold til urets alder og den pris, han forlanger for det.

Andre herinde er langt klogere end mig, men i betragtning af urets alder, synes jeg ikke, at der er noget forkert i, at der har været en reparation undervejs. Og heller ikke, at det taber 3,7 sek. pr. døgn. Det lyder som om, at det kun er m.h.t. klinkehjulet, at du måske har "en sag".

Jeg er heller ikke klog på, om der er en speciel samlerværdi ved dit Rolex. Men hvis det er fra 1990, så er det den allerførste årgang af 14060. Har din urmager ikke fastslået årgangen præcist? Det må da også være interessant for dig selv, når du nu har investeret i sådan et klenodie ;-)
[-]
  • Claus Tukjær
Svar
Et tab på 3.7 sek. pr. døgn er da super fint og passer fint med sælgers beskrivelse. Det er inden for COSC som mange fabrikanter bruger som standard for nye ure (-4/+6).

Rolex har selv brugt den standard i mange mange år, men er dog for nyligt begyndt at justerere deres nye ure til +2/-2 sek.pr. døgn.
[-]
  • Claus Tukjær
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)