Skruekrone/vandtæthed
Affødt af det ærede forummedlems uheldige oplevelse med sit Pingo:
Hvad betyder egentlig skruekronen for et urs tæthed.
Som altid forudsat alle pakninger er intakte.
Der findes jo mange ure med WR 100m uden skruekrone.
Pakningerne er vel ikke ringere på et ur med skruekrone.
Er det ikke først og fremmest for at sikre at kronen fastholdes i sin position?
/
Kristen
Svar
Ved ikke lige helt med Pingo, men på de fleste andre ure, så skrues kronen ned over mindst én yderligere pakning, hvorfor en fastskruet krone medvirker til et tættere ur.

Dette er f.eks. en integreret del af Rolex´s "Triple lock" kroner, så vidt jeg ved.
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • T.Hansen
Svar
Og Fortis divers nye eller nyere modeller vandtætte til 200 meter bruger heller ikke skruekroner, men men må vel sige at ved en skruekrone kommer der ikke vand ind til pakningen, så jeg formoder at levetiden/sikkerheden er en smule højere med skruekrone, da pakningen eller pakningerne mørner langsomere. Men uanset skruekrone eller ej skriver alle fabrikanter at uret bør trykprøves hver år eller hvert 2 år. Så er man også MEGET på den sikre side. Jeg nøjes med hver 3 - 4 år.
Svar
Der er dog en forskel på skruekronen og den anden tekniske løsning. Skruekronen bliver ikke så let beskadiget (skæv) og når kronen spændes op mod en pakning vil jeg mene den kan konstrueres til et større tryk. Hvis den "almindelig" krone får et stød fra siden og pakningen derved bliver delvis deformeret kan jeg se forskellen.
P.N.
Svar
skruekronen er jo reelt kun "selen" i "livrem OG seler" tankegangen - f.eks en rolex krone har (triplock) 2 radielle tætninger - 2 o-ringe i tandem
om kronens "stilk" (som med kronen inde, eller ude, fint kan holde uret tørt under normale forhold) og så en aksiel tætning der kun er i funktion når kronen er skruet til. Denne sidste tætning er lidt udsat for møg og støv - og gummitætninger lever altså ikke evigt - så skift med jævne mellemrum
hvis du bruger dit ur.

et tilfælde hvor jeg har bandet lidt over mangel på skruekrone - - -mit gamle seiko "spirit" - skønt ur - men kronen havde en tilbøjelighed til at fange
skjortemanchetter og uldtrøjer - - og så glider kronen bare ud i hack-mode - - og uret stopper - - -
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)