Garanti vs. "det grå marked"
(13-04-2016, 12:34 PM)dwndler Skrev:
(13-04-2016, 07:51 AM)jacobzimmer Skrev: Det eneste du skal sikre dig er at garanti kortet er stemplet at datere. Du kan oftest ved at handle med Grey market forhandlere, ende med et garanti kort der ikke er dateret = ikke gyldigt.

Og I ved jo ligeså godt som mig at han ikke har tænkt at deklarer uret, så i behøves vidst ikke lave udregningen for ham.

Sent from my iPhone using Tapatalk

I princippet kan man selv skrive en dato, da den er påført med håndskrift i de få tilfælde jeg havde en garantibevis og AFAIK man stempler ikke mere. Der er en klistermærke fra pågældende butik. Noget i stil med denne

İmage

Har selv lige købt et ur fra en dansk forhandler, hvor garanti kortet var stemplet men ikke dateret. Der tænkte jeg da også at det kunne jeg selv klare, men de har nok en database over hvornår den pågældende garanti er udstedt.
Jeg skrev dog til forhandleren, som sørger for at det bliver dateret Icon_Up
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
Jeg har godt nok aldrig hørt om nogen der filer serienummert af. Tænker du ikke på stjålne biler ;)
Svar
Personligt har jeg aldrig oplevet det og jeg har haft et enkelt eller to ure gennem hænderne som stammede fra grey market Icon_smil
Når det så er sagt, har jeg hørt om det før og på nettet kan man ved en hurtig søgning finde rigtig mange citater som f.eks. disse:

"Missing serial number. Grey market watches often have the external serial number removed. This is done to stop the manufacturers from tracing the authorized dealer who sells to the grey market."

"Some grey dealers will actually remove serial numbers, all offer their own 'in-house' warranties."

Skulle jeg støde på et sådan ur en dag, ville jeg dog gå langt udenom Icon_blink
Svar
Tak for svinerne - ved ikke om det er et amerikansk fænomen, men jeg er stødt på det flere gange når jeg har kigget på ur i USA og som KimT skriver viser en hurtig Google søgning at det er set før, så Nej, John, det er ikke noget jeg selv har fundet på.
Svar
(14-04-2016, 10:09 PM)onkeldunkel Skrev: Tak for svinerne - ved ikke om det er et amerikansk fænomen, men jeg er stødt på det flere gange når jeg har kigget på ur i USA og som KimT skriver viser en hurtig Google søgning at det er set før, så Nej, John, det er ikke noget jeg selv har fundet på.

Spørgsmålet er vel hvor meget man lægger i din formulering med at Grey market dealers "ofte" filer serienummeret af uret.
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
(14-04-2016, 10:48 PM)bcmb Skrev:
(14-04-2016, 10:09 PM)onkeldunkel Skrev: Tak for svinerne - ved ikke om det er et amerikansk fænomen, men jeg er stødt på det flere gange når jeg har kigget på ur i USA og som KimT skriver viser en hurtig Google søgning at det er set før, så Nej, John, det er ikke noget jeg selv har fundet på.

Spørgsmålet er vel hvor meget man lægger i din formulering med at Grey market dealers "ofte" filer serienummeret af uret.

@ OnkelD...: INGEN i sin fulde fem filer serienumrer fra ure ! Urets værdi falder til en fragment af alm. greymarketpris - som igen er vejledende udsalgspris minus 10 - 25 % !
Du har googlet noget du tilsyneladende ikke har helt styr på: Jeg vil påstå at de her søgningsresultater er noget nogle ivrige AD´er har skrevet for at skræmme uvidende rookies fra at benytte grey market.
Jeg har ejet Rolex siden jeg var 13 år gammel og aktivt puslet med ure, mest Rolex, de sidste 25 - 30 år og ALDRIG oplevet en greymarketdealer som skulle have filet serienumrene væk ! Jeg har ikke heller aldrig nogensinde mødt en indbrudstyve som klippede sine fingrer af for at politi ikke kunne finde ud af hans fingeraftryk og identitet. Begge påstande er i samme kategori.
Jeg HAR mødt få gange dyrere ure (det har været helt guld / platin Rolex) hvor serienr. var helt eller delvist ætset / filet væk. Disse ure har været stjålne som en uvidende tyveknægt har ødelagt.
Jeg har boet i, solgt til og købt fra USA og jeg har ALDRIG set noget til den her "amerikansk fænomen" Icon_rul

Google er fantastisk værktøj men kræver at man har kritisk sans og viden nok at afvise ammestuehistorierne.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
[-]
  • dwndler
Svar
@Tio: Jeg bøjer mig - hvis du ikke personligt har oplevet det, så eksisterer fænomenet ikke - lidt ligesom din påstand om, at der ikke snydes med ure ved handel på internettet. Det sammenholdt med din altid behagelige og venlige tone på dette forum gør, at jeg ER overbevist. På trods af 3.8 mio. hits på "grey market watches no serial" søgningen, det faktum at JEG personligt har oplevet ure sat til salg uden serienummer (også på Chrono24) og at flere greymarket forhandlere i USA specifikt skriver, at alle ure sælges med serienummeret intakt.

God weekend,
Jacob
[-]
  • Claus Tukjær
Svar
Det sker helt sikkert - jeg tror dog at det er i UENDELIGT begrænset omfang.

Og jeg vil meget meget gerne se et link til en større veletableret grå forhandler som har det som fast kutyme.

Jeg vil tro at det mest hører til på det sorte og ikke det grå marked.
Når jeg har handlet grå ure med Thomas og Micki har jeg ikke været udpræget nervøs for at vågne i et badekar fyld med is uden en nyre.
Det et lidt over i den kategori at jeg ser ure med manglende serienumre placeret.
Svar
I agree with Tio and Stinger.This is just a bit of a fantasy story.Because no dealer or serious watch buyer would touch a watch with the serial number filed off.Anyone who did this would be cutting off the head to spite the face.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
It's not a fantasy story, I have seen numerous Omega watches with no serial numbers, mainly older Seamaster references from the 90's and many of them from US and Australian grey market dealers. However this is not something I've seen om post-2000 references. So it did happen quite often in the past. Some of them were also "project" watches built of spareparts, when Omega spareparts like cases, dials were freely accessible, as its not the case today.

Sent from my iPad using Tapatalk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)