What are complication watches really worth
It seems that it is almost everyday that i read about a new fantastic complication watch on some watch site.Have you ever wondered how many of these watches actually are made and sold.Or do you think like i do,that most of them are just a means of getting publicity for the brands who make them?
                          I personally have not seen many of these watches for sale anywhere.Maybe rich people buy them,and throw them away when they get dirty Icon_smil
                                                Would it not be nice if some of these so called watch making geniuses,put a bit of effort into improving the everyday watches most of us wear?Give us a months power reserve in every mechanical watch.Give us permanent lume,without having to shine a bloody light on our watches.Give us watches that do not scratch,if you look at them in the wrong way.Give us watches that only need servicing every twenty years.
                                                 I am so bored with these complications.Do they want a pat on the back,and someone to tell them how clever they are?I think the end is just about reached, concerning what you can do with a mechanical time piece.And most of these watches are about as reliable as a bus full of junkies.
                                          What do you think?
 Or are you a complicated or simple person? Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • TioMalo
Svar
Mit mest komplicerede ur:

İmage

İmage

İmage

İmage

Af de superdyre ure er det at lave kompliceret ure noget, som gøres for at vise at de kan. Jeg ved at PP fik ordre for mange mange år siden, (ca 1920 - 30erne), fra 2 rigmænd i USA om at lave kompliceret værker. De 2 rigmænd, som hhv. var i bilbranchen, (Packard), og Entreprenør og skibsreder industrien (Vanderbilt tror jeg det var), havde, som Kristian Haagen skrev, en nærmest usund interesse for komplicerede værker. Jeg tror at 4 til 6 ure blev lavet på den konto inden for 15 - 25 år. Nogle tog 3 - 5 år at lave.

Jeg tror at dem som køber komplicerede ure i 200.000 - 500.000 kr. klassen, og andre ure i det lag, ikke sælger for de, hvis de vil have noget andet bare køber det. Jeg synes nok at disse urproducenter laver og udvikler ure ved siden af som de fleste kan bruge. IWC-PP-AP.   Pernament lume ville være dejligt, ligesom nogle få små mikromærker laver. Det med service hvert 20 år, så skal man skaffe et quartzværk. Men jeg synes at nu Rolex siger 10 år, på deres nye mekaniske modeller, så er det også ganske godt. Serviceanbefalinger hver 3 - 5 år, som rigtig mange fabrikanter anbefaler er for tit. Hvis de anbefalede 8 - 12 år, ja så kunne man jo gå 10 - 15 år med uret inden service ville være godt.

Jeg vil ikke sige at disse kompliceret ure er ustabile. Mit forslag vil altid være at gå med dem hver dag og eventuelt skaffe en watchwinder , så man ikke skal indstille 4 - 7 ting på uret alt for ofte.  

Jeg har haft 40 +- ure og jeg købt et kompliceret ur mere fordi jeg synes det er smukt og sjovt, og alle mine andre ure er dykkerure eller dress uden at være "sjove".

I dag laves der masser af ure som dækker alles behov og de flestes ønsker. De store mærker laver ure som nærmest ikke kan blive bedre. Snart er det designet som der fokuseres mere og mere på vil jeg tro. Ure, som går inden for 5 sekunder i døgnet uden at skulle reguleres, i 7 - 10 år,  før service tid nærmer sig. Tænker hovedsageligt på de allernyeste Rolexure. Om 10 år kan flere producenter gøre det samme.
Svar
Min bedre havldel og jeg gik ind en større urforretning i Paris for at kigge på nogen JLC reverso, som min hun er ret forelset i. Da vi bad om at kigge på dem, forklarede vi samtidig, at vi blot skulle kigger og høre lidt mere om dem, vi skulle ikke købe den dag. Ekspedienten ville hellere end gerne vise dem frem. Hun have lige haft besøg af en gruppe kinesere, hvis eneste to spørgsmål havde været: "Vi vil gerne se de dyreste ure i ha.r" og " Har i ikke noget, der er dyrere?" Vi viste da interesse for urene, og det synest hun var meget sjovere.

Jeg tror, du kan se rigtig mange af de komplicerede ure i Kina og RUsland på håndledet af folk, der ikke anden, hjvad det er, de har på.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
(03-04-2016, 07:48 PM)willy Skrev: ...put a bit of effort into improving the everyday watches most of us wear?Give us a months power reserve in every mechanical watch.Give us permanent lume,without having to shine a bloody light on our watches.Give us watches that do not scratch,if you look at them in the wrong way.Give us watches that only need servicing every twenty years......are you a complicated or simple person? Icon_smil

Well, JEG er en simpel person!!

Jeg er forholdsvis ny i mekanik-ur-verdenen. Altså bortset fra min årle ungdom, hvor de elektriske ure slet ikke var slået an endnu. Hvilket er så længe siden, at jeg har svært ved at huske, hvordan det var. 

For mig er hele ideen i et mekanisk ur, at det er noget mekanik, som er til at forstå intuitivt. Hvis vi nu skal være ærlige: Hvem af os har nogen ægte forståelse for svingningerne i et krystal? Endsige hvordan de på elektromagnetisk vis omsættes til bevægelse af nogle visere.

Hvis man vil have komplikationer, så må et elektrisk ur være sagen. I sådan et ur kan man uden særlige omkostninger indbygge enhver tænkelig komplikation. Og hvis der er en eller anden fejl, så kan den rettes ved næste opdatering af softwaren (øh... sorry... her kom jeg vist helt over i smartphone/tablet-verdenen).

Jeg kan godt forstå, at en ur-mager og/eller en gammel og meget vidende ur-nørd kan finde nydelse ved et mekanisk ur med komplikationer. Det da fantastisk, at man kan se på sit ur, om månen er halv eller hel, når det er overskyet og derfor umuligt at konstatere det ved selvsyn.

Men personligt er jeg altså ikke kommet længere i min horologiske udvikling, end at jeg bare skal bruge timer og minutter. Og så måske en sekund-viser, der kan bekræfte mig i, at uret stadig går. Eller endnu bedre: En power-reserve, der fortæller, hvor lang tid, der er, til uret stopper, hvis man ikke trækker det op.

Og nå ja: En permanent lume ville også være en god ting.
Svar
Jamen du er slet ikke begyndt at udvikle dig horologisk  Icon_lol Icon_lol
P.N.
Svar
(05-04-2016, 01:30 AM)P.N. Skrev: Jamen du er slet ikke begyndt at udvikle dig horologisk  Icon_lol Icon_lol
P.N.

Jeg glemte at fortælle, at jeg faktisk HAR taget det første skridt ind i komplikations-verdenen. Jeg har da et dykker-ur, og en drejekrans kan vel med lidt god vilje også betragtes som en komplikation.

Apropos dykkere: Når et ur har skruekrone, kan selvoptræk være en fornuftig komplikation. Men ellers er det bare noget, der kan gå i stykker, og som gør uret tykkere og tungere.
Svar
(05-04-2016, 09:26 AM)Gert Skrev:
(05-04-2016, 01:30 AM)P.N. Skrev: Jamen du er slet ikke begyndt at udvikle dig horologisk  Icon_lol Icon_lol
P.N.

Apropos dykkere: Når et ur har skruekrone, kan selvoptræk være en fornuftig komplikation. Men ellers er det bare noget, der kan gå i stykker, og som gør uret tykkere og tungere.

Men du har da udviklet dig i de 5 måneder du har været medlem herinde  Icon_blink

Allan
Never argue with an idiot. 
They will only bring you down to their level and beat you with experience
Svar
(05-04-2016, 11:57 AM)guru1313 Skrev:
(05-04-2016, 09:26 AM)Gert Skrev:
P.N.

Men du har da udviklet dig i de 5 måneder du har været medlem herinde  Icon_blink

Allan

Mig eller Gert ?  Icon_e_biggrin1
P.N.
Svar
(03-04-2016, 07:48 PM)willy Skrev: It seems that it is almost everyday that i read about a new fantastic complication watch on some watch site.Have you ever wondered how many of these watches actually are made and sold.Or do you think like i do,that most of them are just a means of getting publicity for the brands who make them?
                          I personally have not seen many of these watches for sale anywhere.Maybe rich people buy them,and throw them away when they get dirty Icon_smil
                                                Would it not be nice if some of these so called watch making geniuses,put a bit of effort into improving the everyday watches most of us wear?Give us a months power reserve in every mechanical watch.Give us permanent lume,without having to shine a bloody light on our watches.Give us watches that do not scratch,if you look at them in the wrong way.Give us watches that only need servicing every twenty years.
                                                 I am so bored with these complications.Do they want a pat on the back,and someone to tell them how clever they are?I think the end is just about reached, concerning what you can do with a mechanical time piece.And most of these watches are about as reliable as a bus full of junkies.
                                          What do you think?
 Or are you a complicated or simple person? Icon_smil

Icon_Up  Kan ikke tilføje meget til hvad Willy skriver.
Det er OK at være kompliceret hvis det er nødvendig.
Men at være kompliceret kun for at føre sig frem ved at være kompliceret er no good IMHO.

Mvh. John - One more simple mind
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Jamen de super komplicerede ure er da absolut noget man bør beundre. Ingeniør kunsten og håndværket er da utroligt. De ure skal bygges som vi skal have haute couture i moden.

Når det så er sagt er jeg et lavpraktisk menneske. I min hverdag skal et ur vise tiden. Jo mere præcist jo bedre. Kan det gøres mekanisk er jeg absolut fortaler for det. Igen bare lidt håndværk er altså rart. Men at det er svært at få ordentlig lume i ure i dag er noget jeg er forbløffet over. Ligeledes med nogen gode hårde overflader som ikke viser hverdagens små skrammer. Jamen jeg er derhenne hvor jeg af design årsager helst vil være fritaget for et datofelt på urskiven.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)