Svar: 80
Tråde: 3
Modtaget Likes: 7 i 6 svar
Givet Likes: 1
(08-02-2016, 04:39 PM)TioMalo Skrev: (08-02-2016, 03:59 PM)TH Skrev: Hej folkens
Er der nogen, som har helt styr på, hvordan ejere af ikke swatch-group ure med ETA værker er stillet på den lange bane?
Synes ikke jeg har kunne finde fyldestgørende tråde.
Et klassisk eksempel, jeg synes man læser tit, er ved anmeldelser af ikke Swatch-group (SG) ure, som er udstyret med ETA-værk (typisk 2824-2) er: "Nem at servicere i mange år frem" (Det gælder lige fra Tudor til mikromærker)
Er det rigtigt? Er det kun hele værker SG/ETA ikke vil sælge længere, eller kommer det også til at gælde reservedele? Hvordan ser det i så fald ud for urmagerne?
Håber på gode bud.
M.v.h. Thomas
Jeg er ikke urmager men ville ikke bekymre mig om Tudor; værkerne er heftigt modificeret fra ETA basisværker og en stor del af stumperne er erstattet af Rolex-Tudor´s egenproducerede. De som ikke er, har Tudor stadset sikkert et pænt lager op med.
Generelt, ETA salgsstop burde ramme værst en del micromærker men IMHO kun i teori. ETA stumper kommer der at være nok af, både nye og brugte. De kan muligvis i fremtiden ikke købes gennem urbranchens traditionelle kanaler, men kommer at være at findes på eBay og andre store on-line salgsplatforme. Måske dukker der noget nyt op ang. salg af "restrictede" reservedeler ? For højere priser dog end i dag, vil jeg tro.
Alt dette er dog noget som sker i fremtiden. Er "fremtiden" så om 5 eller 10 år ved ingen om.
Indtil videre - hvis jeg forstår rigtigt rygterne og meldingerne - får mange urproducenter netop leveret dele til deres værker men salget af hele værker er stoppet.
Mvh. John
•
Svar: 696
Tråde: 31
Modtaget Likes: 43 i 24 svar
Givet Likes: 92
Ang. Kinesernes kunnen, ja de kan lave kvalitet, når de får hjælp til at definere hvad kvalitet er.
Jeg mener det er svært at sammenligne Kina med Japan, for det første er der meget stor forskel på størrelsen af de to lande. For det andet er der ikke samme håndværkstraditioner i de to lande, og holdningen til arbejde er meget forskellig.
En Kinesisk tekniker, vil groft sagt, uden at tøve tage et job som sko-sælger på den anden side af gaden, hvis lønnen er bedre, ja han vil gøre alt hvad han kan for at hæve sin families levestandard.
De Japanere jeg arbejder sammen med har en helt anden holdning og stolthed i deres fag.
Jeg har mødt adskillige der har arbejdet i samme firma i pænt over 50 år.
Det er altså væsentligt når et firma skal prøve at opbygge kompetencer indenfor et eller andet.
Jeg siger dermed ikke at Japanernes tradition for at arbejde for et firma hele livet, er uden problemer.
For at komme tilbage til emnet, tror jeg ikke man skal være så bekymret hvis det er fra en seriøs producent (som andre også nævner).
Er et Helson til 2000,- dkk værd at reparere på om 10 år? Eller hvor lang tid der nu går før der skal skiftes dele i værket.
Lever i min egen lille dykkerklokke..
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
Alt hvad kineserne sender ud af landet skal leve op til speciale krav for at de får eksporttilladelse. Og der er typiske dårlige værker fra Kina til de få mekaniske Inexure og de mange Ingesoll ure, der er lavet kiniserværker til. Mens de dyre ure med kiniserværker har meget gode værker. Men skal ikke tage fejl. Schwatch ure med automatik til 1.000 - 1.500 kr er jo heller ikke meget værd kvalitetsmæssigt når man ikke ser på selve prisen. Seikos 800 - 1.200 kr ure med automatik ligeså. Så alle lande leverer lige fra lowstandard til superstandard. Alle værkerne skal ifølge producenterne have service hvert 3 - 5 år. Nogen gange kan det naturligvis ikke betale sig ud fra et økonomisk synspunkt.
Noget af det vigtigste, som man måske ikke tænker over, er en fabrikants vilje til at garantere reservedel til deres ure. Der synes jeg nok at fabrikanterne fra Schweitz er de bedste. Det mest bemærkelsesværdige er at WestEndWatch co. laver reservedele til deres 3.000 - 6.000 kr. ure i 30 år og nogle moddeler har kørt uændret i 40 år. Ikke alle fabrikanter har viljen til at sørge for dele over 8 - 12 år. En del mikromærker laver limited edition og giver kun reservedels garanti på andet en værket i 5 - 10 år eller indtil en model er færdigproduceret til eksempelvis 3.000 stk. Så selve værkerne er det mindste problem.
•