Spørgsmål om Omega Geneve Dynamic
Hej urforum, dette er min første post! Jeg overvejer at købe et Omega Genéve Dynamic, og har lavet lidt research, bl.a. vha dette glimrende forum. Nu står jeg så med en række spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med.

1: Er der noget man generelt skal være opmærksom på med denne model?
2: Hvad skal man regne med at betale for sådan et ur, og er prisen afhængig af skive-variant/dag-datofunktion eller andre ting, ud over generel stand selvfølgelig? Jeg er ude efter et ur med grå bulls eye-skive og orange sekundviser.
3: Hvordan forholder det sig med at få lavet service på sådan et ur?
4: Jeg foretrækker Corfam-remmen frem for stållænke, som jeg har forstået det kan man altid skifte fra lænke til rem?
5: Franz Jaeger & Me har ifølge deres hjemmeside altid nogle eksemplarer på lager - er der andre i Kbh-området der kunne tænkes at forhandle denne model? Med min begrænsede viden ville jeg ikke bryde mig om at købe sådan et ur på internettet.
6: Ud fra de billeder jeg har set virker det som om der er to varianter af urkassen - a) den mest almindelige, ser ud til at være en børstet finish og en skarp kant mellem kassens lodrette sider og den ovale ring der omgiver glasset, og b) en meget mere blank finish, der ikke har den skarpe kant. Er det korrekt observeret, og er der tale om to forskellige modelbetegnelser?

på forhånd tak!
Svar
Jeg har et par stykker af dette dejlige ur.
Der er mange oplysninger tilgængeligt på nettet.
Alt efter model kan det dreje sig om flere forskellige værker.
De findes med manuelt optræk og med automatisk.
Med og uden dato og også med ugedag.
Urkassen er lukket i bagpå, og der er derfor kun to "huller". Et til ved kronen og et ved glasåbningen.
Derfor skal værket ud/ind gennem glasåbningen. Dett er intet problem, hvis man ved hvordan.
Corfam-remme fremstilles ikke mere, men der er originale læderremme i blå, brun og sort. Og uoriginale i mange farver og meget billigere.
De tidligste udgaver er "børstede" med markeret kant. De senere; afrundede og blanke.
De tidligste er kommet på markeder omkring 1968. Det var en stor salgssucces.
Hvad prisniveauet er, kan man få en fornemmelse af, fx ved at se på Chrono24.
İmageİmageİmage

İmage

/
Kristen
Svar
Tak for svar! Har lige tjekket Chrono24, hvor priserne ligger mellem DKK 2.500.- og 13.000.- - det er jo alligevel noget af et spænd.
Svar
Prøv at lede på ebay.com 
Du burde kunne finde din model for mellem 3500 - 4500. Corfam remme kan stadig findes hunde dyre for de originale og meget billige fra Hong Kong. Købes der på nettet er man aldrig sikker på hvornår der er lavet service men er det nødvendigt kan service-eftersyn findes for mellem 1000 og 1500. Vær opmærksom på hvor sælger befinder sig, køb hos sælgere indenfor EU så du undgår omkostninger til told og moms.
P.N.
Svar
Tak, P.N. Synes det er lidt skræmmende med ebay, men kan godt se at det kan ende med at blive løsningen.
Svar
(09-02-2016, 10:26 AM)Pillowfightclub Skrev: Tak, P.N. Synes det er lidt skræmmende med ebay, men kan godt se at det kan ende med at blive løsningen.

Jeg har købt mange ure på ebay.com uden problemer. Hvis man holder sig til de sælgere der har gjort lidt ud af billeddokumentationen fortæller det meget om hvilken stand urene er i. Med hensyn til service er en god tommelfingerregel at for et ur med automatisk optræk og dato kan du finde en urmager der laver fuld service for 1000-2000 og det må du så trække fra den pris du vil investere. Jeg har jo så den fordel at jeg selv kan lave service og min tid som pensionist koster jo ikke noget i forhold til at køre en forretning med ansatte og varelager.  Icon_smil 
Mvh.
P.N.
Svar
(08-02-2016, 09:56 PM)Pillowfightclub Skrev: Hej urforum, dette er min første post! Jeg overvejer at købe et Omega Genéve Dynamic, og har lavet lidt research, bl.a. vha dette glimrende forum. Nu står jeg så med en række spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med.

1: Er der noget man generelt skal være opmærksom på med denne model?
2: Hvad skal man regne med at betale for sådan et ur, og er prisen afhængig af skive-variant/dag-datofunktion eller andre ting, ud over generel stand selvfølgelig? Jeg er ude efter et ur med grå bulls eye-skive og orange sekundviser.
3: Hvordan forholder det sig med at få lavet service på sådan et ur?
4: Jeg foretrækker Corfam-remmen frem for stållænke, som jeg har forstået det kan man altid skifte fra lænke til rem?
5: Franz Jaeger & Me har ifølge deres hjemmeside altid nogle eksemplarer på lager - er der andre i Kbh-området der kunne tænkes at forhandle denne model? Med min begrænsede viden ville jeg ikke bryde mig om at købe sådan et ur på internettet.
6: Ud fra de billeder jeg har set virker det som om der er to varianter af urkassen - a) den mest almindelige, ser ud til at være en børstet finish og en skarp kant mellem kassens lodrette sider og den ovale ring der omgiver glasset, og b) en meget mere blank finish, der ikke har den skarpe kant. Er det korrekt observeret, og er der tale om to forskellige modelbetegnelser?

på forhånd tak!

Hej og velkommen til

Her er mine svar og jeg kan ikke prale med, at have ejet flere modeller. Kun et er det blevet til Icon_smil

1. Jeg vil udpege rem/lænke som svageste led eller nærmest dyre(ste). Uret skal have speciel rem. Originalle er mig bekendt stadig til at få og koster ca. 1000 kr. Ved ikke hvordan det står til med lænker og der laves sikkert uoriginale remme men vil tro, at udbud er ikke nær så stor som ved almindelige remme.
2. Selvfølgelig er prisen afhængig af om uret er automatic/håndoptræk , dets stand, skivens popularitet og sjældenhed, samt frem for alt også standen.
3. Service bør ikke være det helt store. Der ligger enten cal. 601/613 eller cal. 552/565/752 i dem og som PN skrev tidligere 1500-2000 er prisen for service (eksl. reservedele).
4. Der er en ret simpel opgave, at få skiftet rem men man skal have værktøj til det. Samme værktøj fleste bruger til at åbne skrue bagkasser. Som du kan se på billedet, skruer man en ring af, få monteret rem eller lænke og skrue ringen på igen.
İmage

5. Hvis du ikke vil købe uret på internet er du selv henvist til forhandlere af vintage Omega ure der har et butik og enten er urmagere eller har et urmager tilknyttet. Følgende opererer i Kbh. område: Svajts (Blågårdsgade 18), Bo Mølbak (Østerbro), Ravnkilde (Østerbrogade), Krognos (Frb. Alle), Urmager i Dr. Tværgade. Der er muligvis andre som jeg ikke har bekendskab til.
6. Er som sagt ikke ret  skarp på Dynnamic (har prøvet at vige udenom pga. design) men for mig har Dynamic udsende som åp billedet nede. En oval 70'er look. Certina har lavet noget tilvarende og dette hedder Revelation. Der findes sikkert flere Dynamic modeller fra Omega, men jeg vil umiddelbart sige at 80% af samlere vil tænke på denen udsende når snakken falder på Dynamic. Jeg tager måske også fejl Icon_e_confused

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)