Svar: 687
Tråde: 19
Modtaget Likes: 339 i 191 svar
Givet Likes: 478
Haha ja det er klart nok! Jeg ser bare ikke ned på folk der gør det! Det siger for mig mere om den person der gør det end ham der køber en lovlig "homage", men hvorom alting er så er Steinhart ikke ulovligt, da de ellers var lukket 😎 men køber dem ikke selv! men var det egentlig ikke blanchpain (stavekontrol?) der oprindeligt startede med merc visere? Syntes jeg så det engang i de uendelige diskussioner på watchuseek? At det faktisk var dem der lavede den første "sub" pm man vil? Har aldrig selv undersøgt syntes bare jeg har set det flere gange?
-whoa-
•
Svar: 1,184
Tråde: 67
Modtaget Likes: 1,076 i 433 svar
Givet Likes: 5,339
En af vores chefer havde været en tur i Kina og havde et Rolex på, da han kom hjem. He viste det frem med kommentaren 'Jeg har altid godt kunne tænke mig et, men der er for fanden ingen normale mennsker, der betaler så meget for en original.' Ikke fordi han ikke havde råd, men så meget for et ur! Jeg beholdt bare manchetten nede over mit ur.
•
Svar: 231
Tråde: 28
Modtaget Likes: 138 i 52 svar
Givet Likes: 122
Et skønt tilbagevendende emne. (Jeg tror, at vi sidste gang fik nogenlunde styr på forskellen mellem kopi og hommage). Jeg ser lige på mit Seiko Shogun og overvejer om jeg skal sende lidt penge til Rolex for det grundlæggende Sub-design, og hvad med vores vintage-ure, ligner de ikke alle hinanden (Hvem kom først med den runde kasse?)
Vedr. kopiure, så er jeg helt enig i, at det er usmagelig og sigende om den person, der køber det. Vedkomne støtter trods alt en temmelig ulovlig virksomhed, og Krügers pointe om dårlige produktionsforhold mv. er fuldt ud købt. (Den finder formentlig også sted i dele af den lovlige urindustri.)
Men at "se ned" på folk, der køber et hommage / inspirerede ure, har jeg det sgu lidt stramt med.
Skulle vi lige kigge på det samlede urmarked og så se lidt på, hvor meget der er hugget / inspireret rundt omkring. Jeg tvivler på, at det er de færreste som køber et Steinhardt, ICE, Invicta, Diesel, Fossil mv., der tror at de kan udgive deres ur for at være andet end blot det, det er. At vi som en lille (meget lille) flok kan spotte, at givet Fossil er kraftigt inspireret af f.eks. Panerai, det er vel fuldstændig ligegyldigt.
Hvis vi kigger på det afbillede Steinhardt på første side, har det ikke meget lighed med en ganske alm Sub at gøre, og hvor mange almindelige dødelige kender lige den org. ref. Men uret i sig selv er jo ganske pænt, og man finder ikke mange tråde på f.eks. WUS, som kritiserer kvaliteten af deres ure i forhold til pris.
Gælder holdningen også til de billige skalstole fra Bilka? "Nej min røv rører sgu ikke den stol, hvad ville Arne Jacobsen dog sige?"
I øvrigt, hvis nogen kan vise mig, at Rolex-aktierne er truet af Steinhardts markedsstrategi, så tager jeg hatten af.
Hvis det gør dig glad og du ikke ligefrem gør noget moralsk og lovligt forkert, så gør det. Det gælder i øvrigt også, hvis du holder af at mime på strøget: du får ikke mine penge, men hey, det kan du heldigvis være ligeglad med.
M.v.h. Thomas
Svar: 233
Tråde: 23
Modtaget Likes: 118 i 54 svar
Givet Likes: 0
Endelig findes der jo producenter som hylder egne ældre modeller, ved at lave nyere versioner. Nogle hedder endda Hommage til for- eller efternavn. I disse tilfælde snylter producenten jo "kun" på egen forne succes...?
•
Svar: 80
Tråde: 3
Modtaget Likes: 7 i 6 svar
Givet Likes: 1
(27-01-2016, 11:55 AM)TioMalo Skrev: (27-01-2016, 09:22 AM)Krüger Skrev: Direkte fakes har jeg det meget anstrengt med. De fleste er så dårligt lavet så det springer meget i øjnene og jeg kan generelt ikke klare det der med at bære noget der udgiver sig for at være noget det ikke er. Derudover er kopi industrien en ekstremt vammel branche med alt hvad det indebærer af børnearbejde og arbejde under kummerlige forhold og til en løn der er nærmest ikke eksisterende. Det er ikke en industri jeg vil støtte, uanset om det er ure, tasker, medicin eller andet.
”Hommager” kan jeg slet heller ikke…Igen fordi det udgiver sig for at være noget det ikke er. Det er en ”lovlig” måde at lave en kopi på og jeg kan ikke fordrage det der med at man undskylder det med at det er fordi menigmand ikke har råd til originalen. Ikke andet end et forsøg på at legitimisere at man laver en kopi som bare ikke er har originalens brand på skiven
Steinhart er ikke energien værd. Simpelthen rædselsfuldt på alle måder
Styrken at handle kommer fra det bly ønske om at tjene penge ved at sælge kopier til dem som ikke har råd til eller vil ikke købe originalen. Og når man legitimerer projektet ved at kalde det "hyldest", sælger man lidt mere end ved kun at stemple produktet med dets originalnavn / mærke.
Spot - ON! Incitamentet for at lave disse hommages er slet og ret at ville tjene penge. Det er alt andet lige lettere at få produceret noget hvor man ikke skal spekulere på design, men bare skal fyre en eller anden random kaliber i og så afsted... Og når det er en "hommage" så er det mere "lovligt fordi det sælges under påskud af at være en hyldets..Vor herre bevares, hvis man ikke kan gennemskue det så skal man ha briller
•
Svar: 687
Tråde: 19
Modtaget Likes: 339 i 191 svar
Givet Likes: 478
Haha så Rolex, Seiko, Omega osv osv.. De laver ikke ure for at tjene penge?
Det samme må vel gælde feks jeans? Der køber man selvfølgelig KUN Levis - det var jo dem der opfandt det! Alt andet er da en kopi af deres design?
Mobil telefonen er kun Motorola osv osv? Hvad med ovne, køleskab? Eller en gaffel? Hvad med mursten? De ligner da også alle hinanden, der køber man selvfølgelig også kun fra den originale?
Vi husker lige på det ikke er ulovligt det mange af de firmaer gør! Vi er enige om at er det en fake med falsk logo osv.. Men det er ikke ulovligt, uanset hvordan man så prøver at snakke sig til at det burde være..
Jeg kan kun sige, ser man ned på folk fordi de går med feks et steinhart! Så skal man nok lige kigge sig lidt rundt og se om man ikke er blevet lidt for frelst..
Og at skrive et produkt er dårligt fordi designet ligner et andet.. Amen.. Lad os bare lade den ligge der!
"judging a person does not define who they are.
It defines who You are. "
-whoa-
Svar: 2,629
Tråde: 33
Modtaget Likes: 5,080 i 1,567 svar
Givet Likes: 1,221
Jeg kan ikke lide Hommage produkter. Jeg afskyer dem som pesten.
Folk der køber dem har jeg intet imod. Som regel flinke mennesker.
Jeg plejer bare at lukke arret for at undgå at de bliver sure eller kede af det.
Men hvis de spørger mig direkte om min mening, så siger jeg at jeg synes at et Seiko eller Certina havde været et langt bedre køb.
Fred være med det. Det er deres penge. Og deres ur.
Sådan er det bare.
Rent kvalitetsmæssigt fejler de sikkert ikke noget.
De bruger gennemprøvede værker fra Miyota, Seiko eller ETA.
Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 857
For nogle år siden skulle jeg have en gulvlampe/læselampe.
Jeg har altid godt kunnet lide Arne Jacobsens enkle lampe.
Allerede for over ti år siden fandt jeg den for dyr, og egentlig ikke "eksklusiv" nok - altså den var "overalt".
Jeg mener heller ikke at lampehovedet kan drejes, men kun kippes.
Derfor valgte jeg Tom Stepps "Oblique", som blev leveret til ca. kr. 1200,-. Den er pæn og funktiomel, og på det tidspunkt ikke så udbredt.
I dag koster "Oblique" kr. 2895,- og "AJ" koster kr. 5795,-
En fake "AJ" koster ca. kr 1000,-
Jeg er lige ved at kunne forstå, at nogen bliver fristet af en kopi.
Det er vidst ikke kun "kopisterne", som bliver brevet af muligheden for at tjene penge.
Og det er jo det, vi alle lever af?
Som en direktør i GM en gang sagde: "Vi laver ikke biler. Vi laver penge".
Og Rolex laver ikke ure. De laver luksusprodukter. Altså det, som vi alle stræber efter?
Og "alle har ret til et fedtet køkken", som det vidst såden cirka hed en gang.
/
Kristen
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
At man ser ned på et andet menneske fordi de går med et eller andet " lorte " ur...det ville jeg nok mene er et underligt menneske.
Personligt er jeg ret ligeglad med hvad folk går med, og kan naturligvis ikke støtte direkte kopier af hverken ure, møbler eller andet grej.
De mange ure der har været gennem mine hænder, har for det meste bragt glæde for en tid og er så sendt videre.
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
|