Svar: 29
Tråde: 6
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Givet Likes: 1
I den seneste tid har pledge siderne som Kickstarter og Indiegogo boomet med ure fra microbrands. To af de seneste er bl.a. Haldor som er et dykkerur fra Slovenien
https://www.indiegogo.com/projects/haldo...tches--2#/
Samt Liv Genesis X1-A. https://www.kickstarter.com/projects/cha...escription
Fælles for dem begge er, at de begge bliver branded som værende "swiss" da de har schweizisk lavede værker - Haldor med et ETA 2824-2 og Liv med et Selita SW200. Prismæssigt læner de sig ca op ad hinanden. Haldor er hvis man pledger prissat ved $545 og Liv er prissat ved $429 for det nuværende pledge. Dertil kommer der så told+moms da de bliver sendt fra USA.
Jeg skal ærligt indrømme at jeg føler mig draget af begge ure. Jeg ved ikke hvad det er der gør det, måske er det en idé om at det er enkelte personer der skaber noget nyt og det i virkeligheden er entreprenørånden som jeg finder interessant. Måske har det også noget at gøre med at hvor "alle" andre køber etablerede mærker fra de store producenter så som Seiko, Rolex, Omega osv så er det et eller andet sted for mig ret spændende at have noget "ukendt" på armen/altså et ur fra et microbrand.
Det sværeste ved microbrands og pledge ure såsom de linkede er jo, at man ikke kan se dem an rigtigt og "se med fingrene" på forhånd og samtidig er det jo også en slat penge som man skal af med up front.
Når jeg kigger rundt i landskabet så findes der efterhånden mange microbrand ure med værker fra Selita, ETA, Seiko, Miyota. Det interessante er hvordan de hver i sær prissættes hvilket leder mig hen til, at det nok ikke er urværkerne der er den dyreste del af uret, men mere stålet, arbejdstiden, finishen som man betaler for og det giver jo i sig selv meget god mening!
Det som jeg egentlig leder efter måske en mere generel holdning til den her form for køb af ure. Jeg skal da gerne indrømme at jeg synes at begge ure er ganske spændende og at det da klør lidt i fingrene for at pledge et af dem. Men med så mange brands (både micro og større som Seiko) og i en prisklasse til 4-5000. Skulle man så være frisk og tage en chance (living on the edge  ) eller skal man holde sig til det etablerede som man kender kvaliteten på?
Tråden blev lidt lang og spørgsmålet måske lidt tabt et sted, men jeg håber alligevel at i fanger essensen og vil være med til at debattere spørgsmålet
•
Jeg ville nok være betænkelig ved priser under 2.000 kr. Men jeg tror ikke, at man får så meget kvalitet for de penge man giver over 5.000 kr.
Misforstå mig ikke. Jeg ville elske at have et ur til 20-50.000 kr.! Og det kommer nok også en dag. Det skal så formentlig ikke være et dykkerur, men det er en anden snak ;-)
Mit eksempel igen-igen er det Tissot Seastar 1000 Powermatic, som jeg venter med posten en gang i næste uge. Det har alt, hvad man kan ønske sig mht omkostningstunge specifikationer: Safirglas for og bag, keramisk bezel, 300 meter/ISO, et værk, som er klart bedre end 2824-2 (på andre ETA-udstyrede Certina og Tissot er merprisen typisk 1-2.000 kr. for powermatic-værket).
Det har endda en helium-ventil - hvad man så ellers skal med den.
Lige netop med Tissot'en er der heller ikke usikkerheden ved et ukendt mærke. Jeg er sikker på, at de har haft nogle potente ingeniører til både at regne og teste ordentligt. De har faktisk en street-credit, som de ikke har interesse i at ødelægge - både m.h.t. dykker-ure og mere generelt.
Derfor vil jeg påstå, at m.h.t. regulær, målbar kvalitet, behøver man ikke nødvendigvis at være bekymret ved et dykkerur til 5 k.
•
Svar: 687
Tråde: 19
Modtaget Likes: 339 i 191 svar
Givet Likes: 478
Jeg har endnu ikke købt fra kickstarter eller lignende, men har købt fra to mikro mærker, et obris Morgan Explorer mk I og et Hexa F74 "chtulu" (watchuseek projekt ur)
Lavede en unboxing af det her http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=62594
og har været mere end tilfreds med kvaliteten
Obris Morgan pre ordered,CA et 1/2 til 1 før det kom, og Hexa'et var vi med til at designe osv, 100 med, det tog ~1 1/2 år til jeg stod med det i hænderne!
Jeg tænker hvis man er lidt realistisk så får du ofte ret meget value for money, men der er også kickstarter brands som prøver at sælge sig på alt muligt, og personligt gør det stort set intet om mig om uret er Swiss made, det gælder alle ur mærker..
Men igen til de penge og med fornuften i behold bliver de fleste ure vist leveret i god kvalitet, de bliver ofte omtalt på watchuseek
Så syntes du designet er godt, og prisen er fornuftig så køb da!
En ting du skal tænke på er at langt de fleste ure bliver jo lavet på de samme fabrikker. Jeg syntes selv det er cool at have andre mærker ihvertfald :-)
-whoa-
•
Svar: 29
Tråde: 6
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Givet Likes: 1
Gert - Jeg forstår dig udemærket og dine pointer går rent ind. Jeg har da også en drøm om en dag at eje et Omega Planet Ocean men der er vi i en helt anden prisklasse
Tissot Seastar ser spændende ud, jeg synes det lyder vildt med 80 timers power reserve?
Whoa - Det var faktisk også planen at jeg ville have investeret i et Obris Morgan Explorer 2. Jeg havde faktisk også skrevet en del frem og tilbage med "Justin" der står bag Obris Morgan og han lovede højt og helligt at skrive inden de sidste Explorer 2 blev sat til salg da jeg som udtrykt i flere mails til ham MEGET gerne ville have et. Da han så brød den aftale blev jeg faktisk ret sur og det resulterede da også i en meget sur mail hans vej
Men det som de to linkede kickstarter ure med hhv Selita og ETA får mig til at tænke over er jo netop hvor værdien ligger? Min bror er ejer af at microbrand ur med et Selita SW-200. Det står i omtrent 10.000 retail. Kigger man rundt finder man forskellige brands der bruger deres værker men i forskellige prisklasser (Jeg har set prisklassen ændre sig fra 4-13000). Det som jeg prøver at udlede er om man så generelt set kan antage at der i selve værket ikke er en ret stor værdi? Og at resten ligger på de førnævnte ting såsom materialer, arbejdstid osv.. Og igen hvor meget forskel kan der være når stortset ALLE angiveligt bruger 316L stål?
Det som jeg egentlig prøver at finde ud af med mig selv er om man skal ligge pengene i det velvidende at det nok bliver svært at sælge igen (man kan jo blive træt af det) - Eller skal man holde sig til det etablerede som man kender.
•
Altså det kommer jo helt an på uret! Mange mikro mærker går faktisk for det samme måske endda mere end de blev købt for i dag fordi de er "sjældne"
Dog tror jeg mange af de kick starter ure der er nu er of the shelves varer og hurtige penge for folk, som har set hvordan det er gået Daniel Wellington eller hvad det hedder, som jo ret beset bare er en kopi/homage af bauhaus ure! Hvor i mod fra obris Morgan leverer gode ure og specielt til prisen! Jeg havde et problem med min Lynette som blev løst lynhurtigt med fragt betalt fra dem frem og tilbage! Så kan kun anbefale dem! Men det samme med et stort spring i priser på ure kan jo ses på Swiss made også!
Så ret beset kommer det jo an på ens lyst og smag! Det er jo heller ikke alle "etablerede" mærker der har stor resell værdi! Personligt køber jeg altid med hjertet og ikke hjernen! Skider på hvad en et resell værdi kan være :-)
Omvendt så er mit Obris Morgan og et Casio riseman de eneste jeg går og overvejer at prøve at sætte til salg så der er jo en fra hver lejr :-)
Pt går jeg selv og overvejer at købe et OWC Snowflake, det er en gut fra Australien der får utroligt meget ros for hans ure, og de ligger i ~$1000 klassen
-whoa-
•
Svar: 4,070
Tråde: 280
Modtaget Likes: 85 i 61 svar
Givet Likes: 298
(23-01-2016, 12:56 AM)Gert Skrev: Jeg ville nok være betænkelig ved priser under 2.000 kr. Men jeg tror ikke, at man får så meget kvalitet for de penge man giver over 5.000 kr.
Misforstå mig ikke. Jeg ville elske at have et ur til 20-50.000 kr.! Og det kommer nok også en dag. Det skal så formentlig ikke være et dykkerur, men det er en anden snak ;-)
Mit eksempel igen-igen er det Tissot Seastar 1000 Powermatic, som jeg venter med posten en gang i næste uge. Det har alt, hvad man kan ønske sig mht omkostningstunge specifikationer: Safirglas for og bag, keramisk bezel, 300 meter/ISO, et værk, som er klart bedre end 2824-2 (på andre ETA-udstyrede Certina og Tissot er merprisen typisk 1-2.000 kr. for powermatic-værket).
Det har endda en helium-ventil - hvad man så ellers skal med den.
Lige netop med Tissot'en er der heller ikke usikkerheden ved et ukendt mærke. Jeg er sikker på, at de har haft nogle potente ingeniører til både at regne og teste ordentligt. De har faktisk en street-credit, som de ikke har interesse i at ødelægge - både m.h.t. dykker-ure og mere generelt.
Derfor vil jeg påstå, at m.h.t. regulær, målbar kvalitet, behøver man ikke nødvendigvis at være bekymret ved et dykkerur til 5 k.
Tissot taber ofte væsentligt mere end de fleste mikromærker, er min erfaring. Og har en længere liggetid, som brugte.
•
Planet Ocean rocks ;-)
Mine egne drømme går endnu mere i retning af JLC geophysics og UWC big pilot. Det første er næsten FOR underspillet. Og det andet er nok FOR overspillet.
Min pointe er bare: Hvis man er ny i det her game, så kan man godt starte i den billige ende, og så
nyde rejsen mod stjernerne i et tempo, hvor sjælen kan følge med.
Og da jeg nu ER en sur gammel mand (nybagt morfar), så tillader jeg mig at belære dig om dette: Dine planlagte kommende børn og deres mor er MEGET-MEGET-MEGET vigtigere end nogen som helst gadgets.
Desværre er de også endnu dyrere.
Haha helt enig der! Mit dyreste er mit Damasko da36! Men det er så omvendt latterligt meget value for money som man ikke finder i nærheden! Det lå på ~11-12k da jeg købte det! Er så steget siden, men tysk firma, har selv udviklet stålet de bruger, laver det selv laver selv kasse, lænke osv, ren in house, stålet er stort set ridse frit, og 4 gange så hårdt som 316L, keramiske kugler i spændet, og i deres modeller med Lynette, antimagnetisk som Rolex milgauss, de har lavet in-house værk nu også men min model er med eta 2836 osv osv! Har lavet en anmeldelse af uret hvis det er :-) men før jeg "fandt" Damasko, var jeg helt vild med tudor og omega, og har haft et seamaster gmt engang, bevares jeg er stadig vild med dem, men har svært ved at se hvad man får for alle de ekstra penge.. Bevares historie osv.. Men det er altså ikke det jeg tænker på når jeg køber :-) jeg vil have bang for the buck!! 😎 hvilket jeg syntes man opnår ret godt i mikro mærker
-whoa-
•
@Tukjær. Jeg er da lidt ked af at høre, at Tissot ikke holder prisen så godt. Tror gerne, at der er bedre chance for gevinst ved et mikromærke. Men vel også større risiko for tab? Og i 5k-klassen er det altså mindre vigtigt med gensalgsværdien end i 50-100k-klassen.
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
Uanset hvilke stil jeg er ude efter så er valget ret nemt for mig,
Jeg fravælger altid Micro mærker af flere grunde her er de 3 vigtigste.
1. Jeg mener mange af dem er lavet stort set ens,
Og langt de fleste af pengene er gå til markedsføring fordi de ikke har et brand,
Som kan give værdi og fortælle køberen noget/får dem til at fremhæve sig i mængden af ure.
2. Jeg køber generelt tool ure og går meget op i value for money,
Hvilke for mig vil sige hvad får jeg for mine penge hvis jeg ikke kigger på logoet.
3. Jeg har en overbevisning om at de er svære at sælge privat,
End et mærke som køber kender og ved der er dele/garanti til og på World wide.
Uanset hvad jeg kigger på i mit regnestykke er der intet Micro mærke
der matcher hvad Feks. Certina, Citizen eller Seiko kan tilbyde i any budget.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
|