Isterningeleg
Under alle omstændigheder må jeg jo nok tage uret forbi en urmager i morgen og få det kigget på.
Hvis der er fugt i har der desværre været det længe, da jeg ikke har gået med det et stykke tid.
Tak for alle svarene.
Mvh Jens
Svar
Den lille dugplet du præsenterer på billedet kan ikke skade uret og jeg er overbevist om at den er forsvundet. Det lyder dog som om at en tur forbi urmageren kan redde din nattesøvn Icon_e_biggrin1

Mvh.
P.N.

(11-01-2016, 11:34 PM)Jens Skrev: Under alle omstændigheder må jeg jo nok tage uret forbi en urmager i morgen og få det kigget på.
Hvis der er fugt i har der desværre været det længe, da jeg ikke har gået med det et stykke tid.
Tak for alle svarene.
Mvh Jens
Svar
(11-01-2016, 09:30 PM)Gert Skrev:
(11-01-2016, 08:49 PM)Claus Tukjær Skrev: Jeg ved at Halse opvarmer urkassen før de samler uret igen. Dette skulle fjerne en del af den luftfugtighed der måtte være i luften.

Er det ikke sådan, at selv det tætteste dykker-ur bliver utæt, når kronen (og den aksel, som kronen sidder på) trækkes ud af kassen? 

Jeg ved ikke, om der på moderne ure altid sidder en effektiv pakning, men det lille undertryk, som opstår, når akslen trækkes ud, må jo føre til, at en smule almindelig stue-luft bliver suget ind i uret, hver gang man hiver kronen/akslen ud.

Hvor meget fugt, der så kommer ind på den måde, vil afhænge af det klima, man har derhjemme i stuen (eller hvor man nu gør det). Og så afhænger det selvfølgelig også af, hvor tit man har kronen ude, og hvor tæt pakningen er (hvis der overhovedet er en pakning?).

Hvis mine spekulationer er rigtige, så er det kun et spørgsmål om tid, før den tørre luft, som Klarlund eller Halse har sørget for, er skiftet ud.

Min GMT Master II fra 2006 blev trykprøvet til 100m hos AD´en, M.C.Mortensen i Herning med åben krone og bestod testen.
Den undertryk, kroneakselen forårsager når trukket ud er så mikroskopisk (kan man sige det i dette sammenhæng ?) at hvis urets kronepakning er OK kommer der ikke luft ind. Og det er sådant set lige meget; urene åbnes og lukkes jo ofte.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
(12-01-2016, 01:16 AM)P.N. Skrev: Den lille dugplet du præsenterer på billedet kan ikke skade uret og jeg er overbevist om at den er forsvundet. Det lyder dog som om at en tur forbi urmageren kan redde din nattesøvn Icon_e_biggrin1

Tak, ja, dugpletten forsvinder efter nogle øjeblikke, måske 2 minutter..

Jeps, nattesøvn er vigtigt! Alle siger jo, at fugt er den værste urdræber.

P.N., ville du som urmager mene, at fugt i et ur også ville vise sig i forringet gang eller reduceret gangreserve?

mvh Jens
Svar
(12-01-2016, 10:45 AM)Jens Skrev:
(12-01-2016, 01:16 AM)P.N. Skrev: Den lille dugplet du præsenterer på billedet kan ikke skade uret og jeg er overbevist om at den er forsvundet. Det lyder dog som om at en tur forbi urmageren kan redde din nattesøvn Icon_e_biggrin1

P.N., ville du som urmager mene, at fugt i et ur også ville vise sig i forringet gang eller reduceret gangreserve?

mvh Jens

Enhver urmager vil sige at afhængig  mængden af fugten, vil det reducere urets oprindelige kvaliteter.
Meget fugt vil få ure til at stoppe ,måske ikke lige med det samme men måske over et par dage. 
Dit ur opfører sig normalt.
Svar
Det afhænger selvfølgelig af hvor meget fugt, hvis der er perler indvendig på glasset er der grund til at gøre noget hurtigt. Bl.a. urskiver kan være meget sarte for fugt, den tynde lakfilm der er på de fleste urskiver kan hurtigt tage skade og ødelægge udseendet på en urskive.
Hvis uret begynder at gå u-konstant er det ofte for sent at gribe ind og det kan koste en del reservedele.
Den smule luft der altid vil være indvendig kan selvfølgelig altid kondensere under de rette forhold, mig bekendt findes der ikke ure der garanterer ingen luft i urkassen så naturlovene gælder også for luft i urkasser. Mener jeg Icon_blink
P.N.

(12-01-2016, 10:45 AM)Jens Skrev:

mvh Jens
Svar
(12-01-2016, 02:38 PM)P.N. Skrev: ........mig bekendt findes der ikke ure der garanterer ingen luft i urkassen.......

Sinn laver ure som er fyldt med olie = ingen luft i kassen : icon_smil:
Svar
MTM lavede også et enkelt med olie i kassen og ligesom Sinn var uret supervandtæt til 10.000 meter eller mere. Det ur laver man nu bare almindeligt og vandtæt til 1.000 meter. Her kommer ingen vandskade om man lejer med isterninger eller ej Icon_smil
Svar
Sinn´s oliefyldte ure findes i deres UX-serie, som i princippet minder meget om U1´eren bare i kvarts. Jeg ved ikke om man kan konstruere et mekanisk oliefyldt ur, idet værket skulle været ekstra kraftig for at kunne drive viserne, grundet den øgede modstand mod viserne, som olien giver.

Sinn har i mange af deres ure deres Ar-teknologi, som er en sulfatkapsel, der i teorien opsuger forhøjet luftfugtighed i urkassen. Jeg har dog læst et par tråde på WUS, som diskuterer relevansen af disse kapsler, herunder om der rent faktisk kan ske diffusion mellem luften inde i urkassen og den omgivende luft - der kom ikke et entydigt svar.

Desuden findes der jo også gasfyldte urkasser, som i princippet også modvirker dette problem, men har nogen erfaring i disse?

M.v.h. Thomas
Svar
Jeg kan godt få øje på et umiddelbart problem med oliefyldt kasse til mekaniske ure. Det vil umiddelbart kræve en løsning af klæbende spiral Icon_e_confused
Om det er en løsning for elektroniske tidsmålere ved jeg ikke, det er jo ikke "ure" Icon_lol Icon_party 
Det er jo ikke et spørgsmål om uret er 100% vandtæt eller ej men om der er en smule luft i urkassen som under ekstreme forhold kan fortætte

How does it work? The movement, dial and hands are immersed directly in a crystal-clear bath of oil. The watch is thus free from fogging, as there is "no air inside the case".

Because they require oil, HYDRO watches must be quartz watches," as the oscillation of the balance" in a mechanical watch would be unable to overcome the friction resistance of a liquid

P.N.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)