Isterningeleg
Alle mine Casio G-Shocks har gjort dette ved høj temperaturskift.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
Det burde ikke betyde noget når duggen forsvinder meget hurtig igen.
Svar
Jeg har oplevet det samme med et maurice l.. ur. Det skete når jeg kom indefra og så hoppede på cyklen i meget koldt vejr, hvor jakken ikke dækkede over uret.

Jeg fik det testet for utætheder og uret var stadig tæt, urmageren kaldte det "at luften falder sammen". Det kan jeg godt se lidt logik i, der er jo fugt i alt luft, og uden at kunne forklare det fysisk, så giver det i mit hoved god mening at det kan give kondens.

Hvis den teori holder, burde det ikke have noget med urmærke at gøre, hvilket betyder det også kunne ske for et rolex.

En ting der kan spille ind, når jeg kigger ind til urmagerne i "buret" i Klarlund, så forestiller jeg mig at de sidder et i rum med aircondition, hvor min urmager hvor jeg købte mit maurice l, bare sidder ude i baglokalet, og er luften i dk fugtig udenfor, så er den det garanteret også der hvor han sidder og arbejder. Så set med den vinkel så kan der godt være forskel på luften hvor "dyre" ure bliver behandlet, og til hvor mindre "dyre" bliver behandlet
[-]
  • stenstrupigen
Svar
Hvis vi taler dykkerure som danner denne kondensplet ved brug i det kolde vand, så vil man da få sit ur serviceret, det er vel uomtvistelig, men hvis vi taler mere generelt omkring ure der ikke har den store vandtæthed, så er det almindeligt med kondens Icon_e_confused

Jeg venter også på et kvalificeret svar omkring dette problem. Icon_blink
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Urmageren Rune har lige svaret dette på Facebook hvor "stenstrupigen" kopierede spørgsmålet over.

İmage

Og det er vel svært helt at undgå luftfugtighed i uret når det bliver åbnet i normale lokaler m.v. som mange værksteder arbejder i?

Men det viser vel også er der er en god grund til at f.eks. Omega stiller store krav til de værksteder der er på deres servicesteder. Se bare det "bur" urmageren sidder i hos Halse.
[-]
  • stenstrupigen
Svar
(11-01-2016, 09:16 AM)stenstrupigen Skrev: Måske sker det ikke ved safirglas ?

Fra urmager:

Ved at varme uret op, vil evt kondenseret fugtighed blive flygtig og blande sig i luften i uret, så luftfugtigheden stiger.

Ved så at køle med isterning lokalt, kondenserer evt fugtighed igen. 
Så det er ikke afhængigt af glasset, udover hvor god en termisk leder materialet er.
Svar
Fugt i luften kondenserer altid på den koldeste overflade.

Samme problem med kolde kældervægge i boliger.
Mvh Kim 
Svar
(11-01-2016, 12:02 AM)stenstrupigen Skrev:
Hvad fik dig til at prøve dette forsøg til at begynde med ?

Tja, nysgerrighed (som slog katten ihjel.. Icon_head )

Jeg havde læst om hvordan man trykprøver ure efter Omegas forskrifter og også hvordan man laver "kondens testen". Man opvarmer uret til små 50 grader på en særlig varmeplade og efter noget tid drypper man en dråbe koldt vand på for at se, om der dannes kondens. (NB det er ikke den fulde og præcise beskrivelse af processen!).

Jeg tænkte så bare, hvorfor ikke gøre et lille forsøg selv...

Icon_study

mvh Jens
Svar
Nå, men intet er jo gået galt så det var det :)

Få nu ikke ideen om at putte uret i en fryser ha,ha.

Jeg lavede en test da jeg var 16 år gammel. Tog mit 2 årige 1.000 kr Pulsar dykker quartzur og lagde det i fryseren i 24 timer. Det tabte 3 sekunder ved de - 16 - - 18 grader.

Da det er 31 år siden husker jeg ikke hvorfor. Anyway. Uret gik i 14 år efter før det var slidt helt op. Fik værket lidt finrenset så meget som man kunne ved Rolexforhandler Ragnar i Odense efter det var 9 år gammelt, trykprøvet til sine 100 meter og så gik det 5 år til på batteriet, men så var det også færdigt. Service kostede 350 kr. dengang på sådan et lille quartzværk.
Svar
lav en tørrespand, en ren 10l plastspand med låg, læg en lille matas fugtsluger i, og så uret, uden bagkasse, gi' det et døgn med låget på,
og let låget dagen efter, fang gevindet på bagkassen og skru det til med fingrene. SÅ kan du spænde med rigtigt moment henne på arbejdsbordet.
bingo - lav - meget lav luftfugtighed inde i kassen - og ingen kondens ved isterning prøven.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)