Nyt ur - prisklasse 3K - Tissot, Certina,..
(04-01-2016, 09:15 PM)TioMalo Skrev: Man behøver ikke mere at møde alt som lyder fordelagtigt med mistænksomhed.
Ikke alene har nettet forandret mængden af varer til salg, leveringstiden af bestilte varer og introduceret os her i vesten for østens (Kinas) lave prisniveau, den giver også muligheden at blive oplyst om varernes kvalitet, priser og sælgernes troværdighed ved simpelt brug af søgemaskiner og ved at læse anmeldelser...

Der er vi så u-enige. En meget lav pris er for mig altid grund til mistænksomhed. Men selvfølgelig er den lave pris ikke i sig selv tilstrækkeligt bevis for noget problem. Tag f.eks. Nomos, hvor jeg oplever rigtig mange troværdige anbefalinger af et usædvanligt gunstigt forhold mellem kvalitet og pris.

Jeg er helt med på, at kineserne kan producere til lave priser. Og de er også i stand til at producere i høj kvalitet til lave priserr. Men har Orient fabrikker i Kina? Jeg ved det ikke. Men Orient ER altså en japansk virksomhed, og det er mange år siden, at Japan havde et lavt omkostningsniveau

Min pointe omkring finish gælder u-anset om varen er kinesisk, japansk, amerikansk eller europæisk. Du KAN bare ikke vurdere finish ud fra billeder på en computerskærm. Den slags skal opleves IRL  -  eller du skal have anbefalinger fra nogen, du har stor tillid til.

Når man ikke ser Orients bedste produkter i Europa, så KAN det jo være, fordi Seiko har en forretningsstrategi, hvor man undlader at markedsføre de bedste af urene i Europa. Det kunne også være, fordi de design-mæssigt bare er kopier. Under alle omstændigheder: Der vel en grund til, at Seiko har valgt den strategi. Og det vil jeg gerne vide noget om, før jeg selv køber et Orient-ur.
Svar
http://www.orientalwatchsite.com/orient-...movements/

Det er nu ikke altid svært at se forskelle i finish på et billede og informationer om kvalitetsforskelle kan være meget subjektive som i  artiklen der her henvises til Icon_smil

Jeg vil ikke påstå det ikke findes, jeg har bare aldrig set et Orient urværk hvor det var rimeligt at tale om finish, men begrebet opfattes jo også meget forskelligt.

P.N.
Svar
(05-01-2016, 11:31 AM)P.N. Skrev: http://www.orientalwatchsite.com/orient-...movements/

Det er nu ikke altid svært at se forskelle i finish på et billede og informationer om kvalitetsforskelle kan være meget subjektive som i  artiklen der her henvises til Icon_smil

Jeg vil ikke påstå det ikke findes, jeg har bare aldrig set et Orient urværk hvor det var rimeligt at tale om finish, men begrebet opfattes jo også meget forskelligt.

P.N.

God pointe.

Samtidig tænker jeg også at en sammenligning af dét, du kalder finish, kun med rimelighed kan laves mellem 2 mærker eller producenter, hvis den foretages på 2 værker i samme prisleje.
Ellers bliver det måske lidt som at sammenligne finish Volvo og Citroen. :)

Jeg har ikke selv nok viden til at få noget ud af denne video, men måske andre kan..

https://youtu.be/lgwTnAlX2LU
Svar
Det har du helt ret i Jumme, diskussionen ender nemt med at blive ret akademisk fordi vi opfatter tingene forskelligt. Som urmager kigger jeg formodentlig efter andre ting end ikke urmagere gør. Mit eksempel viser  blot at informationer kan vendes og drejes så de passer til et bestemt formål og at betegnelserne finish/kvalitet ikke er de samme om man skal sælge eller købe Icon_e_biggrin1
P.N.

(05-01-2016, 01:07 PM)Jumme Skrev:
(05-01-2016, 11:31 AM)P.N. Skrev: http://www.orientalwatchsite.com/orient-...movements/

P.N.

God pointe.

Samtidig tænker jeg også at en sammenligning af dét, du kalder finish, kun med rimelighed kan laves mellem 2 mærker eller producenter, hvis den foretages på 2 værker i samme prisleje.
Ellers bliver det måske lidt som at sammenligne finish Volvo og Citroen. :)

Jeg har ikke selv nok viden til at få noget ud af denne video, men måske andre kan..

https://youtu.be/lgwTnAlX2LU
Svar

P.N.

Jeg er urolig ved tanken om, at nogen kan kigge på dit link uden faktisk at forstå, at det er producenten og/eller den amerikanske importør, der selv står  bag. Det er jo det, der er ideen: Få naive kunder til at tro, at det er en saglig og neutral side, der skamroser Orients værker.

Personligt er jeg meget tilhænger af den amerikanske samfundsmodel, men hvis der er noget, der kan gøre mig betænkelig ved mine egne liberale holdninger, så er det den form for fuldstændig skamløs markedsføring.

Hvad der virkelig har rystet mig ved denne tråd, er, at det viser sig at være Seiko, der står bag. Jeg har ellers altid haft et godt indtryk af Seiko (mit første "ordentlige" ur var et Seiko). Men de har ifølge Wikipedia nu ejet Orient i 6 år.
Svar
Måske er det kommet med alderen men jeg har erfaret at der er sjældent noget der er kun godt og ligeså sjælden noget der kun er skidt og at hvis der er penge involveret er der grund til at være særlig vagtsom. Den personlige erfaring og det ens egne øjne har set er det der i den sidste ende tæller. Icon_smil 
P.N.
[-]
  • whoa
Svar
Jeg er stadig rystet over at se, at et datterselskab af Seiko markedsføres på den måde. Godt nok kun fra USA, som har årelang tradition for grov og skamløs markedsføring, og kun på nettet. Men alligevel...

Er der nogen af de andre store producenter, der gør det samme?
Svar
(05-01-2016, 09:49 PM)Gert Skrev: Jeg er stadig rystet over at se, at et datterselskab af Seiko markedsføres på den måde. Godt nok kun fra USA, som har årelang tradition for grov og skamløs markedsføring, og kun på nettet. Men alligevel...

Er der nogen af de andre store producenter, der gør det samme?

Jeg har ingen anelse om hvem der driver siden, om det er den amerikanske importør eller om det er producenten. Jeg er sikker på der sælges utroligt meget junk til forfærdelig høje priser fordi der findes dygtige markedsføringsfolk med en blakket moral, både i urbrancen og alle andre brancher. Det aktuelle er et utroligt kluntet forsøg men det fortæller at det sete afhænger af øjnene der ser det. Debatten her på URFORUM fortæller jo også at vi opfatter tingene meget forskelligt.
P.N.
[-]
  • whoa
Svar
(05-01-2016, 09:37 PM)Gert Skrev:

P.N.

Jeg er urolig ved tanken om, at nogen kan kigge på dit link uden faktisk at forstå, at det er producenten og/eller den amerikanske importør, der selv står  bag. Det er jo det, der er ideen: Få naive kunder til at tro, at det er en saglig og neutral side, der skamroser Orients værker.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

Det er ret tydeligt både med overskrift, logo, domænenavn, skrifttyper og også udbasuneret på på højre del af hjemmesiden, at det er Orients_eget_kunde forum, til diskussion af Orient (o.a) ure.

Nu kommer jeg ikke så meget i ur-verden, men ex. Aage Jensen (musik instrument butik) havde i årtier et debat forum, hvor musikere kunne debattere musik udstyr (Aage og konkurrenter) - ja - faktisk havde forummet et helt afsnit kun til salg af brugt udstyr (butikken var kun sælger af fabriksnyt udstyr).

Hvor lidt mening det måske end giver for mig personligt, betragter visse producenter og forhandlere det tilsyneladende som fordelagtigt at kunder kan debattere og inspirere hinanden.

Et forsigtig gæt er at det omtalte forum har eksisteret længere, end Seiko har været ejer.
Men det er rent gætteri. :)

EDIT en hurtig Whois søgning viser at siden har eksisterer mere end 10 år. ;)
Svar
Hvad er det som ryster dig forventede du at de ville rakke urene ned på siden.?

Nettet er fuldt med sider hvor mærker bliver forherliget,
I en grad så ærligheden må træde en smule i baggrunden hvorfor.?

Fordi det handler om at tjene penge thats it.

Hvordan det kan ryste en selvudråbte stor tilhænger af the American Way,
Forekommer mig en smule selvimodsigende.

Så det er da ikke noget Orient som mærke behøver at skamme sig over,
Det er blot endnu en dag på kontoret hvor de som alle andre i branchen,
Skal have så mange ure over disken som muligt, det hjælper denne form for hype til med.

Jeg har aldrig ejet et Orient og jeg kommer ikke til det,
Men Ud fra de modeller jeg har læst om er det et ærligt ur med udmærket driftsikkerhed,
Og på de andre parametere får man hvad man betaler for.

Heller ikke det kan på nogen måde ryste mig.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • whoa
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)