Den ser rigtig fiks ud. jeg har ikke prøvet den, og kan således ikke bibringe diskussionen egentlige kendsgerninger.
For 12 år siden anskaffede jeg mig en timegrapher, (til det hvide ud af øjnene) - og prisen for en "LEPSI" taget i betragtning, vil jeg nok afvente markedets reaktioner.
Det bliver således et "lirum larum" indlæg, der hviler på nogle antagelser, formodninger og "tror nok".
Der er masser af grund til at hilse fremkomsten af "dimsen" velkommen.
# Det vil øge interessen for, hvor godt et mekanisk ur fungerer (performer)
# Mere kvalificeret skøn over urets nøjagtighed.
# Mere håndgribelig opfattelse af behov for service.
Det bliver altså med kritisk begejstring jeg vurderer LEPSI'en.
Dette opfatter jeg positivt:
#
Dimsen er af overkommelig størrelse, og afviger betydeligt fra de eksisterende "Apparater". Altså "+" for størrelse.
#
Dimsen baserer sig på "nettets klokke", faktisk ligesom den vidt udbredte app: "Emerald Sequoia", det henter tidsinformation fra NTP servere.
Dette er ganske genialt, for derved kommer man uden om al usikkerhed vedrørende en indbygget quartz oscillators nøjagtighed.
Tid og taktslag hentes på nettet, der "holdes i ørerne" af en flok atomure.
Enhver quartz oscillator vil være udsat for ældning (aging) eller drift, som man kan læse nærmere om i:
Introduction to Quartz Frequency Standards
De fleste (professionelle) oscillatorer har en ældning på: ±10ppm max over 10 years (ppm = parts per million)
Ældning (aging) opstår ved kontaminering, aflejring og stress.
Betragter man nedenstående figur:

.... ses det, at tilstedeværelsen af luft omkring oscillatoren (quartz stemmegaflen) medfører et (for) langsomt svingningstal og et (for) svagt (støjfyldt) signal.
Eksemplet illustrerer, at svingeren skal befinde sig i lufttomt rum, og at enhver forhindring i form af uvedkommende molekyler (luft bl.a.) medfører ringere ydelse.
Kontaminering, der udfælder sig på quartz stemmegaflens grene medfører, at de ikke resonnerer på den korrekte frekvens; men bliver langsommere.
Den beskrevne kontaminering kan bestå af afdampet lim, der anvendes til at fæste stemmegaflen på underlaget.
Alt dette er undgået ved at forlade sig på "nettets klokke". Altså "+" for den gode tidsstandard.
Software kan let tilpasses ved opdateringer af app'en. Altså "+" for program versatilitet.
Hardware - her forlader man sig på den rigdom af komputerkraft, der allerede er ombord i enhver smartphone.
Det betyder, at man ikke skal forlade sig på en dyr specialkreds, og dens en gang for alle foretagne programmering. Altså nok et "+" for versatilitet.
(Jeg ser dog ikke denne massive besparelse afspejlet i prisen for "dimsen")
Dette opfatter jeg skeptisk (læs negativt):
Mikrofonen, der skal opfange lydmønsteret fra det arbejdende urværk, er den kritiske inputenhed.
Betragter man nedenstående figur:

... ses min Seamaster ChronoStop (Unbreakable") på prøvestanden.
Man bemærker, at mikrofonen er "klinet til" optrækskronen ved fjederkraft.
Betragter man LEPSI'en, har den karakter af en dåse, som man kliner til uret.
Den klassiske vibrograf henter signalet (larmen) i plan med værket, altså direkte i det plan, hvor anker og ganghjul svinger.
LEPSI'en henter sit signal vinkelret på denne retning, altså ved den indirekte larm, der opstår og forplanter sig i det arbejdende værk.
Det opfatter jeg ikke som optimal signalaftastning, hverken kontaktmæssigt eller retningsmæssigt, og altså et "-" for denne fascilitet.
LEPSI'en er som alle andre datamatiske systemer et "GiGo"-system.
Alle datasystemer er "GiGo" systemer, hvad enten det drejer sig om rejseplanen, folkeregisteret, et høreapparat, et geodætisk instrument, et radioteleskob ....
.... alle er "GiGo" systemer. GiGo betyder "Garbage in - Garbage out".
Som det fremgår er jeg forbeholdent begejstret for LEPSI - i hvert fald indtil jeg har konstateret at mine betænkeligheder var overflødige.
Markedsføringen og valg af segment er helt i orden. Det er småt, fikst, baserer sig på internet og mobil datakraft, og rammer segmentet, der gerne vil vide mere.
Mit forbeholdne spørgsmål er blot: "Hvad er det de får at vide?".
Med venlig hilsen - Geodoc