Omega Naïad "Medicus"
Ved godt at mindre vintageure ikke har den store interesse herinde men vil alligevel lige vise denne.

Omega lavede deres marine som deres første vandtætte armbåndsur, men det første vandtætte "standard" ur er Omega Naïad opkaldt efter nogle græske mythologi vandnympher.

Urene har en trykbagkassse med en kraftig pakning og i kronerøret sad en korkpakning som skulle holde vandet ude. Denne fandt jeg på Lauritz i et bundle med en Seamaster De Ville.

Det er en første generation Omega Naïad "Medicus" ref. 2064 fra 1938. Udstyret med Omega's første centrum sekund urværk cal. 23.4 SC. Det blev kaldt Medicus pga. den store sekundviser og skiveindelingen med sekunder som gjorde den brugbar for læger til at tage tid, også for sportsfolk blev den markedsført til tidstagning.

Den kvikke urmager vil bemærke der mangler et lille sekunddrevs-friktionsfjeder (virker dog fint uden), så hvis nogen har en til at ligge i skuffen er jeg interesseret Icon_smil

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Her et par reklamer med credit til Tire-comedon on Omegaforum 

1938 katalog:

İmage

Svensk 1937 reklame:

İmage
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Hej TDN
I "gamle" dage lavede urmageren friktionsfjederen af en i størrelse passende timeviser. Den blev slebet helt tynd som folie på en arkansas-sten. Jeg ved godt det kolliderer med at i dag skal alt være originalt, det var lidt mere ukompliceret på den tid. Icon_smil
Mvh.
P.N.
Svar
Hvad er diameter ?
Flot ur i sin enkelthed.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Fantastisk flot efter alle disse år.
Synes godt om skiven samt de blånede visere.
Vh
Frans
Svar
(18-12-2015, 03:58 PM)TioMalo Skrev: Hvad er diameter ?
Flot ur i sin enkelthed.

Mvh. John

Som de fleste i 1930'erne ca. 31,5 mm. uden krone, så et samlerur med historie og ikke et brugsur

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Super flot og jeg har forståelse for at det er et samlerur, men havde det været 36mm havde det godt nok været lækkert Icon_blink
Svar
Jeg ville da med største fornøjelse gå med det fantastiske ur. Det har jo en historie og et særpræg der er langt foran de utallige ure med bagatelagtige forskelle der bruges p.t. Icon_Up Icon_flag 
P.N.
[-]
  • Lars
Svar
(20-12-2015, 07:04 PM)P.N. Skrev: Jeg ville da med største fornøjelse gå med det fantastiske ur. Det har jo en historie og et særpræg der er langt foran de utallige ure med bagatelagtige forskelle der bruges p.t. Icon_Up Icon_flag 
P.N.

Ditto
Svar
Hej mojohe67
Halleluja så er jeg ikke alene Icon_flag
P.N.

(20-12-2015, 11:16 PM)mojohe67 Skrev:
(20-12-2015, 07:04 PM)P.N. Skrev: Jeg ville da med største fornøjelse gå med det fantastiske ur. Det har jo en historie og et særpræg der er langt foran de utallige ure med bagatelagtige forskelle der bruges p.t. Icon_Up Icon_flag 
P.N.

Ditto
Svar
Nej Per.
Så er vi da mindst tre..... Icon_lol  Icon_lol  Icon_lol
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)