Rolex 16014 Cal. 3035
Hejsa Rolex folk

Jeg er på udkig efter mit første Rolex ur og søger lidt ekspertise. Jeg har søgt lidt rundt i forumet her og på diverse andre udenlandske forums.
Det er i udgangspunktet et 16014 med cal. 3035 jeg kigger på.
Kan nogen fortælle mig sådan i korte træk hvad der er specielt med dette ur? Er det et godt urværk og hvorfor? (i forhold til de andre Rolex urværker).
Det er et datejust ur fra 80'erne og er det et godt og fornuftig første gangs Rolex?
Har i evt, nogen andre modeller som går for at være meget solide og holdbare?
Tænker både plexiglas kontra safir glas og gode værker blandt andet.

Alternativt vil det være et Omega PO. med cal. 8500.

Tak på forhånd!
Emil
Svar
(09-12-2015, 10:48 PM)emk Skrev: Hejsa Rolex folk

Jeg er på udkig efter mit første Rolex ur og søger lidt ekspertise. Jeg har søgt lidt rundt i forumet her og på diverse andre udenlandske forums.
Kan nogen fortælle mig sådan i korte træk hvad der er specielt med dette ur? Er det et godt urværk og hvorfor? (i forhold til de andre Rolex urværker).
Det er et datejust ur fra 80'erne og er det et godt og fornuftig første gangs Rolex?

Tak på forhånd!
Emil

Hej Emil og velkommen til,

160XX er plexi versioner af Datejust med cal. 3035 mens 162XX er safir glas versioner af Datajust med cal. 3035.
Jeg har haft 2 stk. 16013 og har et 16030 (permanent udlånt til kæresten), dvs. alle 3 med plexi og alle 3 med cal. 3035.
Desuden er der også par ældre 1601 DJ i stalden lidt endnu.
Forskel ligger i quickset af dato samt værket 3035 føles lidt mere up to date (og ja det er også et nyere værk) end 1570. Og mig bekendt ligger cal. 3035 i andre Rolex modeller fra den periode.
Jeg har ikke haft fornøjelsen af 162XX (safir glas) men kunne lægge mærke til, at glasset ligger lavere på safir versioner ned på plexiglas.
Tror også, at havde hørt, at skiftet mellem plexi og safir versioner skete et sted omkring 1986-87.
Når man kigger på priser kan man også fornemme at safir er noget dyrere end plexi og skulle du skifte glasset (altså ikke plexi med safir men få skiftet et nyt glas på uret) så er safir glas også dyrere.
Har ikke haft nogle Omega PO så kan ikke lave en direkte sammenligning men mon ikke PO er større og nyere?
Jeg vil vælge Datejust da mit hjerte banker lidt mere for vintage (og så kan man diskutere om et ur fra 1980'erne er vintage).
Svar
(10-12-2015, 02:47 PM)dwndler Skrev: [quote='emk' pid='286305' dateline='1449694119']
Hejsa Rolex folk

Tak på forhånd!
Emil

Hej Emil - ja, som sagt er Datejust en "basis-Rolex" som er holdbare ang. design og driftsikker, specielt med 3035 urværk som også Sub og Seadweller fra samme periode har som urværk.
Ville any time vælge Datejust, men sammenligning med en PO er lidt svær når urene er af så forskellige.
Studer lidt priser på chrono24, specielt priser indenfor EU (så behøver du ikke tænke på moms eller andet godt fra den statslige regi Icon_blink ).
Og velkommen til !
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tak for alle tilbagemeldingerne :-) Det sætter jeg pis på.
Synes det er spændende med Rolex og vil gerne lære lidt mere om dem før jeg køber et. Er jo trods alt alligevel en slat penge der bliver brugt.Vil i sige farven på skiven har meget at sige for værdien på uret?
Svar
(10-12-2015, 10:10 PM)emk Skrev: Tak for alle tilbagemeldingerne :-) Det sætter jeg pis på.
Synes det er spændende med Rolex og vil gerne lære lidt mere om dem før jeg køber et. Er jo trods alt alligevel en slat penge der bliver brugt.Vil i sige farven på skiven har meget at sige for værdien på uret?

Mindre detalje som ikke har den store betydning for prisen. Man kan købe brugte originalskiver fra nettet og specielt for Datejust og de er ikke specielt dyre.
Hmmm.... føler du dig mere tryk når du bruger et endnu større slat penge for en PO ??? (Datejust kan, som regel, købes lidt billigere end PO).
Mvh. John
Svar
(10-12-2015, 10:10 PM)emk Skrev: Tak for alle tilbagemeldingerne :-) Det sætter jeg pis på.

Jeg vil sige, at det er mere skivens stand og patinering fremfor farven der har noget at sige om urets pris. Samt kassens stand (og hvor polleret den er), samt faktum om lænken (enten Jubilee eller Oyster) følger med eller ej. Hvis lænken følger med så har lænkens stand (specielt for Jubilee) også noget at sige om prisen.
Og der findes et hav af skiveversioner og som John skriver kan man købe en anden skive og få det sat på, hvis man ikke kan lide oprindelige.
Svar
Tja, altså PO'en er jo trods alt 25 år nyere :)
Men en hvad siger i til et blåt 1985 Datejust med jubilee lænke som lige har haft service til 18.500 ( i Danmark)?
Har et anden for hånden som er en lille smule billigere men det er fra udlandet dog EU.
Svar
(11-12-2015, 11:14 AM)emk Skrev: Tja, altså PO'en er jo trods alt 25 år nyere :)
Men en hvad siger i til et blåt 1985 Datejust med jubilee lænke som lige har haft service til 18.500 ( i Danmark)?
Har et anden for hånden som er en lille smule billigere men det er fra udlandet dog EU.

I mine ører lyder det som en god deal. De fleste man kan se på nettet i DK ligger i 20k og op.
Svar
(11-12-2015, 11:14 AM)emk Skrev: Tja, altså PO'en er jo trods alt 25 år nyere :)

Køb det. Prisen er OK´ish... Eller, køb det andet hvis det er både billigere og ligeledes efterset. I EU eller DK er lige meget.
Har de papirer, begge to ? Certifikat er altid at foretrække siden specielt Datejusts til salg er oftest uden - den købersegment de appellerede til var - og er - ikke mest urnørdter...

Og så er det bare: Go´ weekend !

Mvh. John
Svar
Okay. Der er ikke papirer med, men uret bliver verificeret hos en Ravnkilde Ur og det kommer der papir på. Ellers kommer uret i en rolex Boks. Det bliver også "serviceret" i samme omgang. Lenken er en jubiee, dog med lidt stretch. Hvad tror i?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)