Svar: 276
Tråde: 2
Modtaget Likes: 33 i 16 svar
Givet Likes: 6
(08-12-2015, 10:15 AM)gmt-geek Skrev: (08-12-2015, 08:46 AM)stenstrupigen Skrev: Personligt ville jeg ville aldrig bruge brugte reservedele til værket i et vintageure. Jeg tror heller ingen urmager genetalt vil bruge brugte dele. De skal jo give garanti.
Det styrer styrer du jo selv - hvis du har et vintage ur og du ikke kan skaffe delen så kan du vælge at bruge en brugt del eller kyle uret ud...
Man behøver vel ikke smide det ud? - et alternativ er jo også at indlevere det til et autoriseret servicecenter og så få de rigtige dele, som for en stor del af Swatch Groups mærker, stadig produceres. Ifht. Omega, så har jeg set meget få værker, der ikke længere bliver produceret dele til.
Sent from my iPhone using Tapatalk
(08-12-2015, 12:21 PM)misiu Skrev: Men hvis det blive sådan som ser ud til. Så har schwezier slet ikke lært noget fra deres første ur krise. Hvis de bliver ved med den arrogance, så kommer de japansk ur en gang til at have mekedet. En ny krise er så godt lovet
En ny krise? Hvorfor? Det er jo stadig en mulighed at få sine ure repareret - i fremtiden bliver det (for Swatch Groups vedkommende) jo bare hos autoriserede servicecentre, hvor der er stillet krav til maskiner, værktøjer, miljø og urmagernes professionelle niveau. De autoriserede centre bliver godkendt på netop disse kriterier og alle kan være med, så længe man opretholder kriterierne. Og dette kommer vel kun kunderne og deres ure til gode? At urene bliver repareret med de rigtige værktøjer, men de korrekte dele og af urmagere som har gennemført den rigtige træning... og derfor giver to års garanti på deres reparationer... hvori ligge den nærtkommende krise?
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
(07-12-2015, 10:46 PM)Stensbjerg Skrev: Så feks. Et Omega skal via AD til service,
hvis der skal bruges stumper generelt set.?
Omega er lige ved at komme i samme situation, Rolex har været i årtier.
Men indtil nu har jeg ikke været nødt til at kyle en 50´ene - 70´ene Rolex ud pga. at jeg ikke kan finde reservedele. Og, jeg har aldrig fået lavet den slags reparationer hos en AD - ikke engang tidligere når prispolitikken ang. vintage var lidt mere realistisk.
Og, Omega ure er der uendeligt meget mere af i omløb + de fleste på markedet pt. har en modificeret ETA. Jeg ser den her diskussion om Swatch´s reservedele politik og derfra følgende bekymringer som noget meget pseudo.
Samtidigt har ingen urmagere den samme frygt for mærket som der er for Rolex (heh, næsten alle var jo Omega AD´er fra 60´ene til år 2000.... der var over 140 i Danmark i 1999  )
Tag det roligt, klap hesten, spis brød til etc etc.
Jeg er stensikker på at alle får deres Omegas efterset hos almindelige urmagere som tager nogenlunde rimelig pris for service.
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 1,761
Tråde: 50
Modtaget Likes: 328 i 198 svar
Givet Likes: 72
(08-12-2015, 12:31 PM)issing Skrev: Man behøver vel ikke smide det ud? - et alternativ er jo også at indlevere det til et autoriseret servicecenter og så få de rigtige dele, som for en stor del af Swatch Groups mærker, stadig produceres. Ifht. Omega, så har jeg set meget få værker, der ikke længere bliver produceret dele til.
Enig der var jeg lige lidt hurtig i formuleringen....
Men det jeg mente var nu at har du ikke et vintage eks. Omega med en hvis værdi så er det nok de færeste der vil ofre 5k+ for et AD service...
Det er vel - et skud fra hoften - mindst 80% af Omega urene fra før 1970 der er mindre end 10k værd....
Alle disse low value Omega'er - med det rigtige hjerte - forudser jeg at de ender deres dage som donor ure...
Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
•
Svar: 563
Tråde: 22
Modtaget Likes: 410 i 197 svar
Givet Likes: 951
(08-12-2015, 12:31 PM)issing Skrev: Det er jo stadig en mulighed at få sine ure repareret - i fremtiden bliver det (for Swatch Groups vedkommende) jo bare hos autoriserede servicecentre, hvor der
Jeg var overbevist om, at Halse var/er et autoriseret servicecenter, men jeg synes ikke det fremgår af Omegas hjemmeside?
Det er da nok ellers der, jeg ville sende mit Speedmaster hen, når den tid kommer. Der er det også købt i sin tid..
mvh Jens
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
@ Issing En ny krise? Hvorfor? Det er jo stadig en mulighed at få sine ure repareret - i fremtiden bliver det (for Swatch Groups vedkommende) jo bare hos autoriserede servicecentre, hvor der er stillet krav til maskiner, værktøjer, miljø og urmagernes professionelle niveau. De autoriserede centre bliver godkendt på netop disse kriterier og alle kan være med, så længe man opretholder kriterierne. Og dette kommer vel kun kunderne og deres ure til gode? At urene bliver repareret med de rigtige værktøjer, men de korrekte dele og af urmagere som har gennemført den rigtige træning... og derfor giver to års garanti på deres reparationer... hvori ligge den nærtkommende krise?
Krisen ligger på det pekuniære område (pengemæssig)
Og Omegaure som skal justeres med "de rigtige værktøj"... jo da. De uautoriserede urmagere jeg kender - og bruger - har vist ej heller nogle urigtige værktøj i bagværelset. Ingen trykluftsbor eller vinkelslibere. Kun urmagerens speciel værktøj - ofte fra Bergeon. De har en laang (sammenlignet med mange andre lænd) uddannelse bag sig.
Du insinuerer mellem linjerne at "de uautoriserede" ikke kan deres håndværk og ikke har "rigtige værktøj".
Hvilke Omega kalibrer synes du kræver en uddannelsesmæssig overbygning og specialværktøj udover urmagernes almindelige værktøj ?? (Bortset fra Co-axial, hvor spørgsmålet oftest er om mængden af arbejde, ikke sværhedsgraden).
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 474
Tråde: 40
Modtaget Likes: 5 i 4 svar
Det vil jo betyde at der kommer højere service priser og lagt mindre arbejde for uafhængig urmager. Og så tror jeg hellere ikke på at kunder vil gå til en AD med et eta ur for at betale det hvide ud af øjnene. Der nå er så mange urmager der selv kan lave det. For øvrigt har urmageren alt værktøj der er brug for. Men forskellen mellem et Ad servic center og uafhængige urmager er at en ad som regl bare udskifte dele o bare montere ny dele og ikke reparerer som den normale urmager
•
Svar: 668
Tråde: 13
Modtaget Likes: 136 i 103 svar
Givet Likes: 8
Det er åbenbart et problem der fylder meget hos ursamlere-nørder, om der kan skaffes originale reservedele eller det kan forsvares at anvende brugte dele og hvad så med garanti. I diskussionen om garanti på service hvis der er anvendt brugte reservedele er det da helt op til urmagerens faglighed om han kan/vil stå inde for det arbejde der er udført og dermed yde den efterspurgte garanti. Kunden har jo ikke en kinamands chance for at vurdere om der er brugt det ene eller det andet så han er i alle tilfælde afhængig af hans tiltro til den håndværker han vælger, ligegyldigt om det er en AD-er eller landsbysmeden kunden har valgt. At tro AD-ere har en speciel og bedre forretningsmoral end mennesker i al almindelighed er i mit hoved håbløst naivt.
P.N.
(08-12-2015, 01:00 PM)TioMalo Skrev: @ Issing En ny krise? Hvorfor? Det er jo stadig en mulighed at få sine ure repareret - i fremtiden bliver det (for Swatch Groups vedkommende) jo bare hos autoriserede servicecentre, hvor der er stillet krav til maskiner, værktøjer, miljø og urmagernes professionelle niveau. De autoriserede centre bliver godkendt på netop disse kriterier og alle kan være med, så længe man opretholder kriterierne. Og dette kommer vel kun kunderne og deres ure til gode? At urene bliver repareret med de rigtige værktøjer, men de korrekte dele og af urmagere som har gennemført den rigtige træning... og derfor giver to års garanti på deres reparationer... hvori ligge den nærtkommende krise?
Krisen ligger på det pekuniære område (pengemæssig)
Og Omegaure som skal justeres med "de rigtige værktøj"... jo da. De uautoriserede urmagere jeg kender - og bruger - har vist ej heller nogle urigtige værktøj i bagværelset. Ingen trykluftsbor eller vinkelslibere. Kun urmagerens speciel værktøj - ofte fra Bergeon. De har en laang (sammenlignet med mange andre lænd) uddannelse bag sig.
Du insinuerer mellem linjerne at "de uautoriserede" ikke kan deres håndværk og ikke har "rigtige værktøj".
Hvilke Omega kalibrer synes du kræver en uddannelsesmæssig overbygning og specialværktøj udover urmagernes almindelige værktøj ?? (Bortset fra Co-axial, hvor spørgsmålet oftest er om mængden af arbejde, ikke sværhedsgraden).
Mvh. John
Hej John
Jeg isinuerer intet, men beskriver det faktum at netop Co-Axial calibrene kræver værktøj udover de almindelige Bergeon skruetræækere og korntang. Endvidere snakker vi om tryktestere, korrekte kasseåbnere, kalibreringsværktøjer til siliciumbalancerne og maskiner der korrekt kan aflæse amplituderne på værker med Co-Axial teknologi.
I forhold til vintage kalibre og ETA værkerne, giver jeg dig ret - her er ingen specielle værktøjer som sådan påkrævet.
Og så er der hele urmagerens kunnen, og netop derfor bliver de autoriserede servicecentres urmagere løbende træner og testet. Vi har haft flere af landets bedste urmagere på Omega kurser og til tests (flere af dem med fine papirer fra mærker som AP, Patek, Rolex m.m.) og mange af disse har ikke haft det nemt med at arbejde med Co-Axial kalibrer og tilmed har flere måtte tage testsne flere gange, men i sidste ende bestået.
Igen... jeg taler nye kalibrer og fremadrettet, ikke retrospektivt om gamle kalibrer.
(08-12-2015, 01:18 PM)P.N. Skrev: Det er åbenbart et problem der fylder meget hos ursamlere-nørder, om der kan skaffes originale reservedele eller det kan forsvares at anvende brugte dele og hvad så med garanti. I diskussionen om garanti på service hvis der er anvendt brugte reservedele er det da helt op til urmagerens faglighed om han kan/vil stå inde for det arbejde der er udført og dermed yde den efterspurgte garanti. Kunden har jo ikke en kinamands chance for at vurdere om der er brugt det ene eller det andet så han er i alle tilfælde afhængig af hans tiltro til den håndværker han vælger, ligegyldigt om det er en AD-er eller landsbysmeden kunden har valgt. At tro AD-ere har en speciel og bedre forretningsmoral end mennesker i al almindelighed er i mit hoved håbløst naivt.
P.N.
Hvis vi taler AD der samtidig et autoriseret Omega servicecenter, så SKAL urmageren bruge nye dele ifølge den kontrakt de har underskrevet. Så her en vished for kunden om at alt der er udskriftet er originalt og nyt.
•
(08-12-2015, 01:04 PM)misiu Skrev: Det vil jo betyde at der kommer højere service priser og lagt mindre arbejde for uafhængig urmager. Og så tror jeg hellere ikke på at kunder vil gå til en AD med et eta ur for at betale det hvide ud af øjnene. Der nå er så mange urmager der selv kan lave det. For øvrigt har urmageren alt værktøj der er brug for. Men forskellen mellem et Ad servic center og uafhængige urmager er at en ad som regl bare udskifte dele o bare montere ny dele og ikke reparerer som den normale urmager
Prøv st vende dem omvendt - vil en kunde helst have skiftet til nye dele, eller repareret den gamle og nedslidte del?
Endvidere behøver service hos AD vel ikke nødvendigvis at værre dyrere end hos den uafhængige urmager? De uafhængige har længe købt reservedele hos eksempelvis Lindhardt til langt dyrere priser end hvad AD køber de samme reservedele til hos Swatch Group. Swatch Group har jo solgt til både AD og Lindhardt til samme pris, men mon ikke Lindhardt så også lægger noget oveni (de skal jo også tjene på det), og sidst men ikke mindst skal urmageren jo også have sin fortjeneste.
•
Svar: 474
Tråde: 40
Modtaget Likes: 5 i 4 svar
Jap hvis det selvfølgelig er billigere og reparation er udført korrekt
•
|