Ridsemærker efter remskifte
Jeg har for nyligt erhvervet mig mit første schweiziske "luksus" ur - et Tudor med Oyster kasse i børstet stål. I forrige uge bestilte jeg en læder rem på nettet, som jeg modtog i går. Utålmodig som jeg er, for at se remmen på, går jeg ind i den første og bedste urmager forretning, og spørger om de vil skifte den for mig. Det vil de gerne - endda gratis! 

Sagen er så bare den, at den "flinke" dame åbenbart ikke ved, hvad hun laver - for jeg får uret tilbage med ridser på horn og endeled.  Icon_head 

Mit spørgsmål er derfor; kan ridser fra hendes skruetrækker poleres væk? Fx. til service hos Klarlund?

På forhånd tak!

/Peter
Svar
Hej Peter

Det er ret træls og specielt på de betingelser, men selvfølgelig kan de fjernes.

Jeg er total hysterisk med mærker på nogle af mine ure, hvilket ikke betyder at jeg kun køber perfekte ure, men fikser selv de små ridser og mærker.

Nu er det jo ikke noget alle bare kan gøre og du skal nok søge til en forretning der har styr på de sager, for det handler ikke bare om at polerer, men det skulle gerne være så lidt som muligt og så korrekt som muligt.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Hej Michael

Tak for svar, det beroliger mig meget! Icon_smil

Én ting er brugs ridser, en anden er fra et stykke værktøj.

Jeg har et stort service til gode hos Klarlund, og tænker, at de da må have de nødvendige kompetencer?

Indtil da må jeg bare tvinge mig selv til ikke at kigge på bagsiden af mit ur, så jeg undgår den at få ondt i maven.

/Peter
Svar
Lige lidt fra mit nørde-hjørne.. mit nye Tag Heuer havde nogle kraftige mærker på det ene horn og mærkede det ved en skarp kant og da jeg tog lænken af var der en del mærker på kassen, men har polerings-pinde i forskellige størrelser og små polerskiver, så efter nogle timer og afdækning med malertape er kassen nu som var det et nyt ur 10/10, altså ikke et mærke på kassen og ikke noget med voldpoleret kanter, men uret ser ud som det er sprit nyt.

Min kone sagde at jeg skulle starte en lille forretning ud i at få ure til at fremstå som nye, men jeg er ret sikker på at være den eneste der har denne lyst til at sidde i flere timer og polerer med største forsigtighed Icon_head

Forøvrigt må vi snart få lært folk at skifte deres remme selv, for hvis alternativet er en gang mishandling hos ikke kompetente, så klare vi det meget bedre selv.

Svar
Jeg bestilte faktisk en Bergeon 6767 F samtidigt med remmen. Problemet var bare, at remmen kom først, og jeg har, med nogle ting, tålmodighed som en 8 årig juleaften.

Men forventer at modtage værktøjet i morgen, og så gå igang med at øve på mit gamle Seiko.

Kan du anbefale et andet/bedre værktøj til formålet?
Svar
Det er ganske let med rette værktøj og du kan evt. sætte et lille stykke malertape på bagsiden af de to horn, så skulle det være lidt ekstra sikkerhed hvis den smutter, men ikke noget problem.

Svar
Det ligner vidst meget godt, det jeg har bestilt.

Tak for svar og hjælp!
Svar
Det var så lidt Peter  Icon_blink

Her lige en lille video mere omkring hvordan man skifter og hvis du bemærker i videoen når han sætter remmen på, kan man med værktøjet ridse et horn, men med et stykke tape på langs med hornet, sker det ikke og det er jo en simpel opgave med rette værktøj....så fri os for tåber der skifter med små skruetrækkere  Icon_head

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)