DOXA SUB 300
#1
Selv om jeg har flere fine  ure er der et urmaerke der laenge  har fastholdt interesse. Som det fremgaar af mit burgernavn er jeg ret saa glad for DOXA specielt de gamle originale SUB 300 dykkereure. Det er et urmaerke som man ikke ser saa meget til her i DK. De fleste forbinder det med lommeure og gamle herreure fra 50 60’erne. Dette er lidt synd da der er masser af historie bag urmaerket, ogsaa paa dykkerur fronten.  F.eks. Den orange urskive som ses foerte gang paa DOXA SUB 300. Det  maa betegnes som deres varemaerke ogsaa den dag i dag.  Sammen med den integrerede US NAVY de-compression table yderst paa kransen. Orange skulle i oevrigt vaere den farve der kan indetificeres som den sidste farve inden alt bliver graat nede i dybet.  Her min egen fra midt 70’erne.

İmage 

Hellium ventilen er udviklet af Doxa sammen med Rolex, (Rolex indgav patent ansoegning sammen med DOXA i, CH-A-492 246 den 6 november 1967. Det er dog kun Rolex der staar registreret) og inden der kommer en shit storm min vej, vil jeg blot fortaelle at doxa frigav deres variant til alm puplikum i 1969 med deres SUB 300T Conquistador, et meget sjaeldent ur i dag. Rolex foerst med intro af Seadweller i 1971. Hvis ikke det var et samarbejde ville Rolex nu nok have sagsoegt DOXA i 1969. Saa vidt jeg kan finde frem til saa testede Comex en variant af Rolex 5513 med HRV model  5514 frem til lanceringen af seadweller, men her maa vi hellere have Rolex eksperterne paa banen for nu er jeg paa tynd is) Her et billede af Dr Pete Mcclean Millars SUB 300T Conquistador taget fra www.doxa300t.com

İmage 

Og saa ikke at forglemme at uret bliver baaret af forfatteren Clive Cuslers fiktions helt Dirk Pitt i hans haesblaesende eventyr over og under vandet. Udemaerkede knaldromaner der varmt kan anbefales. Filmen over en af romanerne, Sahara, er til gengaeld en katastrofe og udnaevnt til at vaere en af de daarligste film i nyere tid

I den virkelige verden baaret af selveste Jacques Cousteau og hans familie. Familien samarbejder nu med det genopstaaede DOXA og det er der kommet nogle LE modeller ud af. Tjek http://www.doxawatches.com
Den foerste Sub 300 blev introduceret paa basel messen i foraaret 1966. Og fik et god tag i almindelige fritisdykkere specielt i USA. Det er da ogsaa her de gamle modeller stadigvaek nyder stor populaitet blandt samlere.  
Naar man taler om Doxa sub er der fire skive faver der i foerste omgang skal paa plads. Orange, Sort, Soelv og Gul. Den orange udgave hedder Porfessional, Den sorte Sharkhunter, Den Soelvfarvede Searambler og den gule Divingstar. Det hedder re-eddition udgaverne stadigvaek og lidt flere farver er kommet til. Her samlet (billedet er fra ”10 Years of the DOXA-SUB af Dr. Peter Mcclean Millar)

İmage 

Ovenstaaende er min egen subjektive tolkning af lidt historie og jeg vil koncentere mig om mine egne SUB 300 samt vise lidt billeder, for at minimere risikoen for at skrive noget forket eller traede nogen over taerene. Der er skrevet meget om disse dejlige ure paa nettet.  Kan varmt anbefale sub300t.com af Peter Milar samt hans boeger.   

Tilbage til mine Doxa’er. Den foerste jeg vil vise er min egen Searambler fra omkring 1970. Den soelvfarvede skive er desvaerre ret  medtaget, hvilket er tilfaeldet for 90% af de Searamblere jeg har set. Det er nok den mest elegante udgave af SUB 300, dog med et tvist af Doxa’s varemaerke, Orange, her minutviseren.  Apropos visere, saa er det minutter der taelles under almindelig dykning saa derfor valgte DOXA at undertrykke timeviseren saa minutviseren stod mere frem. Vaerket er ETA 2452 17j non quick set date. Doxa har navngivet dette vaerk cal. 118.

İmage 

Et andet kendetegn for de gamle Sub’s er deres laenke, der blev produceret af tyske Expandro. Der er indbygget smaa fjedre i laenken ved laasen saa uret blev ved med at sidde taet til vaaddragten, selv om denne blev trykket sammen under dykning. Smart og yderst behageligt. Ogsaa paa en almindelig varm sommerdag,  hvor haandledet kan blive lidt tykkere i loebet af dagen.  Samt en mikro eller rettere makro justering af laasen. Desvaerre er kvaliteten ikke den bedste og laenker i god stand er svaere at finde og i hoej kurs.

İmage

Som det kunne ses i starten har jeg en Professional produceret i starten af 70’erne under Synchron navn (samarbejde mellem Cyma, Zodiac og Ernest Borel samt andre, vist nok fra 1972 1973).  Vaerket er ligeledes ETA 2452 17j non quick set date.


İmage 

Den sidste af de originale jeg har en gul Divingstar. Ligeledes fra Synchron tiden. Ogsaa med ETA 2452 17j non quick set date. Da jeg koebte den havde den en forkert krans. Denne her ser faktisk ok ud,men altsaa ikke den rigtige.

İmage 

Som udgangspunkt ville jeg under normale omstaendigheder ikke have koebt en Vintage DOXA 300 uden krans. De er komplet umulige at finde. Og som med laenkerne koster de kassen, naar de en sjaelden gang er til salg. Dertil kommer flere kassevariationer gennem tiden saa ingen garati for at den krans du finder passer. Tvaertimod. Kort forinden havde jeg dog koebt et lig at en Searambler billigt paa Ebay. Og tog chancen og wupti havde jeg denne som saa ogsaa faar korrekt laenke paa snart.

İmage

Og ja jagten er gaaet ind for at goere samlingen komplet mht skive farverne. En Sharkhunter er paa oenskelisten.
 Her alle tre.

İmage


DOXA SUB gik i dvale en gang i starten af 1980’erne. Navnet blev opkoebt af Jenny familien og lagt i moelposen indtil det genopstod som re-edition i 2002. Det genopstod i en kraftig moderniseret form. Med et kasse og laenke design som i den grad skildte vandene, men som ogsaa fik sat et statement om at DOXA SUB var tilbage.  Kassen har integreret laenke i et meget aabent ”cykelkaede”design. Som er yderst behegeligt om sommeren og efter dykning. Men det var bestemt ikke et design flertallet broed sig om. Jeg syntes det klaeder uret og faar det til at vaere netop det det er en Re-edition.
Det er her min interesse for DOXA opstaar. Jeg havde vaeret den lykkelige ejer af et Rolex Datejust i 15 aar som eneste ur, og noget nyt skulle ske. Jeg vidste det skulle vaere et dykkerur da jeg lige var begyndt af dyrke fridykning og undervandsjagt. Jeg faldt over relancereingen af DOXA og besluttede at det kunne ikke blive meget anderledes fra min Datejust end et Orange DOXA SUB. Stor var min skuffelse da DOXA meddelte mig at de orange netop var udsolgt, men at jeg kunne faa en Gul Divingstar. Det var jo ikke lige hvad jeg havde taenkt mig, men var i mellemtiden blevet ret saa lun paa designet, og sagde ja tak. Det har saa efterfoelgende vist sig at vaere en rigtig god beslutning. Da der kun blev produceret omkring 20 af denne variant. Saa den er meget sjaelden i dag. Og den gule farve er nu ogsaa meget fin. Og saa er det ikke helt saadan historien forholder sig. Jeg solgte faktisk min gule Divingstar for aar tilbage, i et tilfaelde af momental sindsyge. Fik rigtig mange penge for den, men fortroed i det oejeblik den var afsendt til USA til en meget glad samler. Stor var min glaede omkring juletid sidste aar, hvor det lykkedes mig at generhverve uret (desvaerre ikke min oprindelige). Jeg har saa efterfoelgende koebt en orange saa jeg nu har to af den oprindelige re-edition (Kan man sige det?). Den orange udgave komme ri to varianter Professional og saa denne jeg har Seahunter. Eneste forskel er den blaa dot paa sekundviseren og en lille blaa dykker paa skiven.Denne model holdt ikke i lang tid, da der var stort pres paa DOXA for at lave en relancering af det orindelige design. Det nye design var simpelthen for kontroversielt. Dette skete i slutningen af 2003 med DOXA Sub 600. Men det er en anden historie jeg gemmer til senere. Der blev i oevrigt lavet ganske faa af den sort vaiant Sharkhunter. Og den staar da ogsaa paa oenskelisten til min lille samling. Samt en enkelt Searambler som blev bortauktioneret til hjaelp til Sunami katastrofen. Her lidt billeder af mine to.


İmage


]İmage


İmage

Haaber I noed rejesen tilbage i tiden. Jeg synes i hvert fald processen med at delagtigoere min begraensede viden med jer var hyggelig.

Mvh
Kim aka Doxa300

Svar
#2
[/quote]
 Kom billederne med?
Svar
#3
Nej desværre ikke på min IPad ihvertfald ?
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#4
Nu med billeder Icon_flag Icon_flag Icon_flag Icon_flag Icon_flag
Svar
#5
Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#6
Meget fin gennemgang !
Takker, Kim.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#7
Super godt indlæg !!! Icon_party

Man får jo pludselig lyst til Doxa !!! Icon_flag
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#8
(21-08-2015, 10:34 AM)pbr Skrev: Super godt indlæg !!!  Icon_party  

Man får jo pludselig lyst til Doxa !!!  Icon_flag

Det havde man da inden dette indlaeg. Icon_Up
Og nogen goer noget ved det Icon_cool
/Kim
Svar
#9
(21-08-2015, 02:31 PM)doxa300 Skrev:
(21-08-2015, 10:34 AM)pbr Skrev: Super godt indlæg !!!  Icon_party  

Man får jo pludselig lyst til Doxa !!!  Icon_flag

Det havde man da inden dette indlaeg. Icon_Up
Og nogen goer noget ved det Icon_cool
/Kim


Icon_lol Icon_party Icon_party
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#10
Og nogen får ogå sat rem på deres PAM Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)