Omega Caliber 19``` CHRO
Har en del lommeure men ikke nogen der er sjældne eller har nogen historisk betydning.

Det har jeg prøvet ændre på med denne nytilkomne.

Dette lommeur har Omega's første chronograph værk, caliber 19```CHRO som blev lavet i 1898.

]İmage

Dette lommeur daterer sig til ca. 1902/03 dvs. ca. 113 år gammelt. Skiven uden revner/hairlines og kassen er i flot stand i 0.935 solid silver med Hallmarks. Uret er i sig selv sjældent og endnu mere at finde det i denne stand.

Denne skive er med "Miles per. hour" Tachymetric scale i miles per hour from 1/4 mile distance graduated in red from 100 to 15.

]İmage
]İmage
]İmage

Her urværket, Omega's første Chronograph urværk

İmage]İmage

0.935 silver, med et kasse nummer 31xxxxx som dater det til ca. 1902/1903

]İmage

Og så noget der gør det mere spændende, nemlig graveringen i bagkassen:

İmage

"The royal masonic institute for boys"
"For games purposes presented by Bro Geo Corble"
1903

The Masonic's var et "broderskab" som findes i mange lande, i dette tilfælde England.

Skolen er omtalt her, beliggende i London.

]İmage

Hvem var så Bro Geo Corble ? Et bud kunne være denne Clerk som 1902 altså samtidigt skriver om Sanitet i Hackney i London

]İmage

Tror jeg vil skrive til Skolen og høre om de kan bidrage med oplysninger.

Hvordan går sådan et gammelt ur, med ukendt servicehistorik? Faktisk ok og alle funktioner virker Icon_smil

İmage
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Det er godt nok et flot ur - den skive er super detailleret og skarp !!

Stort tillykke ! Icon_Up Icon_flag Icon_flag

PS: I underskriften under den tekst hvor broder Corble skriver om sanitet, underskriver han sig "Geo. Corble" - punktummet efter "Geo" antyder, at det er en forkortelse, formentlig for George. Hans "fulde navn" har formentlig været "George Corble".
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Det er svært at holde på mundvandet for en gammel urmager. Det er da utroligt smukt både udvendig og især indvendig. Stort tillykke Icon_flag 
P.N.
Svar
Se det der er kræs - tillykke med den Thomas!

Du ved jo at mit hjerte banker for omega vintage med virkelig samler potentiale og det har det der!!

Enjoy!

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
Satme flot Thomas :-)
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Smukt inde og ude Icon_flag
Mvh Danny  Icon_smil
Svar
Hej og et stort tillykke med det historiske ur og sikken stand Icon_Up

Blot lidt nysgerrig, hvordan pokker finder du frem til sådan et ur ?
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Først og fremmest tillykke med erhvervelsen.
Dernæst sidder jeg næsten blæst omkuld over indlæggets billeder og historien.

Indlægget kalder på anvendelse af en bred vifte af superlativer, hvor intet kan virke overskruet, f.eks:
# Bedårende
# Formidabel
# Velbevaret
# Historisk
Kort sagt et ur, der sætter en i dilemmaet om man skal beundre værket eller den utroligt velbevarede skive.
Det bliver begge dele, skiftevis Icon_blink

Stort tillykke med erhvervelsen, der er en stor oplevelse - både hvad angår vintage og Omega.
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Efter noget detektiv arbejde og kontakt til The Library and Museum of Freemasonry har deres bibliotekar gjort et stor arbejde og jeg har fået sendt en masse historie om Bro George Corble.

En af de fede ting er at de har optegnelser over næsten alt og kunne derfor finde på skrift at han i 1903 gav dette stopur til skolen til brug for "games" som der også står på uret :-)

İmage
İmage

Her optegnelsen af uret 3 nederste linje.

İmage
[-]
  • KimT
Svar
Hej Thomas.
Det er da endt op i noget af en historie på det ur....  Icon_Up Icon_Up Icon_Up
Den er go'  Icon_smil Icon_smil Icon_smil

Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)