Skift en Keeper til en Beater?
Hej alle

Jeg har brug for lidt indspark/tanker/ideer/erfaringer fra jer.
Efter jeg har købt mit Nomos Weltzeit, har jeg lidt mistet interessen for mine andre ure! Det er vel ganske naturligt, når et grail ure lander. Enten lever det fuldstændig op til forventninger; eller det flopper big time. I mit tilfælde er det heldigvis det første:-)

İmage

Men det gør så, at jeg føler, at jeg har lidt for mange penge bundet i mine andre ure; og overvejer at skille mig af med en sikker keeper – mit Rolex GMT. Og jeg har i en anden tråd for ikke lang tid siden undret mig over, at PBR skilte sig af med sit!

Spørgsmål nr. 1: Hvad gør i?
-Beholder i de andre ure, for i ved følelsen af ”nyt ur” går over?
-Eller skyder i dem bare af; det er jo trods alt bare en ting; der kan anskaffes igen?

Derudover er mit Weltzeit jo ikke ligefrem en beater. Derfor kunne jeg godt tænke mig et ur i en billigere prisklasse, hvor jeg ikke bekymrer mig om småridser mv. Indtil videre har jeg brugt et Swatch ur; og det er fint, men mangler lidt funktioner. Helt konkret stillede jeg mig selv opgaven, at finde det ur, der kunne være perfekt at have med på en tur jorden rundt:-) Ikke, at det er relevant (desværre); men jeg synes, at det var et sjovt søgekriterie. Mine underpunkter var så noget a la worldtimer, vandtæt, fornuftig størrelse (38-42 mm), ”kendt” brand og forholdsvist billigt. Om det er mekanisk eller quartz er faktisk lidt irrelevant.

Efter rigtig megen spændende søgning, læsning, billedekiggeri mv; kom jeg frem til følgende: Hamilton Khaki Navy GMT. Det kan skaffes til ca. 4-5.000 både med lænke og gummirem. Jeg er primært til læderrem; så burde jeg købe med lænke, da prisforskellen er så lille? Eller passer gummi bedst til kriterierne? Uret har et standard ETA værk 2893-2; og det burde fungere upåklageligt, og burde være nemt at få serviceret.

İmage
(Billede lånt fra nettet)

Spørgsmål nr 2: Indspark til rejse beater-uret. Hvad kan i finde ud fra ovenstående kriterier?

Hamilton’en minder om et af mine andre drømme-ure: JLC Master Compressor Dual Matic, men det er OK med mig.
Så to vidt forskellige spørgsmål i samme tråd. Håber det er OK. For mig er de nemlig bundet ret meget sammen lige nu.

På forhånd tak for alle inputs.
Svar
Jeg vil for mit eget vedkommende sige, at man skal være forsigtig med at skille sig af med sine andre ure, "blot" fordi man lander en keeper - der vil uundgåeligt komme en dag, hvor "hvedebrødsdagene" er forbi og man får lyst til at variere lidt, hvis man har muligheden for det.

Normalt, når jeg skifter ure, så er det betinget af, at jeg er nødt til at sælge et eller flere andre - så jeg har ikke rigtigt noget valg. Men hvis man har det, så bør man vente til det er blevet "hverdag" igen, før man sælger ud Icon_smil
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
(31-07-2015, 11:54 AM)pbr Skrev: Jeg vil for mit eget vedkommende sige, at man skal være forsigtig med at skille sig af med sine andre ure, "blot" fordi man lander en keeper - der vil uundgåeligt komme en dag, hvor "hvedebrødsdagene" er forbi og man får lyst til at variere lidt, hvis man har muligheden for det.

Normalt, når jeg skifter ure, så er det betinget af, at jeg er nødt til at sælge et eller flere andre - så jeg har ikke rigtigt noget valg. Men hvis man har det, så bør man vente til det er blevet "hverdag" igen, før man sælger ud  Icon_smil

Icon_+1  
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Hej Michael,

0) Har sagt det før og siger det igen. Damn, det er flot det Nomos!

1) Følelsen af nyt forsvinder. Tænk grundigt over om dit GMT skal ud af døren. Du kommer til at savne det - især her, hvor de supplerer hinanden godt. Men du kan jo altid 'genkøbe' GMT'en..

2) Hvis det skal ud af døren, så kan jeg rigtigt godt lide den Hamilton du viser. Den minder både om JLCs Master Compressor og om de nye IWC dykkerure - og så til en noget anden pris. 

Haha - det var dagens gode råd fra en, der aldrig har kunnet sælge ud af sine ure. Suk. 

Claus

Svar
Som en stadig lykkelig ejer af et GMT ref. 1675 fra 1972 kan jeg sige følgende:
Har selv overvejet, at få solgt mit GMT Master men hver gang jeg kigger på min smule faded pepsi bezel er der noget i mig der siger: "Lad være".

Du skal jo ikke sælge GMT for at finansiere et nyt ur da Hamiton ligger i en anden prisklasse.

Så behold Nomos og GMT og få dig et tredje ur (Hamilton eller noget andet).

DET ER INGEN SKAM AT EJE 3 URE Icon_rul Icon_sign 
Svar
Jeg kan godt se, hvor pilen peger henad:-)

Mit dilemma er netop, at jeg rationelt ved, at hvedebrødsdagene går over. Men jeg er VANVITTIG glad for mit Nomos, og kan (irrationelt) ikke se, hvorfor hvedebrødsdagene skulle slutte...

Der er allerede liiidt flere end 3 ure på matriklen:-) Derfor jeg også overvejer om, hvor mange penge jeg vil have bundet i ure. Men det kan jeg jo egentlig kun selv svare på. Men ingen tvivl om, at GMT'en repræsenterer den højeste værdi. Og ja, det er et flot par. Men lige nu kan jeg ikke lade være med at tænke a) mange penge at have liggende bare for at have et flot par (og jeg kan jo altid købe en GMT igen); og b) jeg fortryder sikkert, hvis jeg sælger (men jeg kan jo altid købe en GMT igen).

Derfor vil jeg heller ikke købe et ekstra ur (selvom jeg virkelig har brug for en beater... (kan i høre det???)); da det netop vil binde flere penge.

Tak for input til alle - Også fra Claus, som ikke kan sælge ure (herlig kommentar):-)

Nogle inputs til beater?

//M
Svar
Jeg trutter jo konstant i Vitorinox Inox hornet til en beater.
Svar
Må jeg foreslå et Frederique Constant Index Worldtimer Quartz? Flot ur til en meget rimelig pris.
http://www.amazon.co.uk/Frederique-Const...B004NBXNX8
JK
PS: Er en Rolex GMT ikke den perfekte beater? Icon_blink
Svar
Enig med JK. Ingen grund til at købe andre ure. Et Rolex indeholder et yderst robust værk der tåler det meste.
Svar
(31-07-2015, 03:47 PM)jk Skrev: Må jeg foreslå et Frederique Constant Index Worldtimer Quartz? Flot ur til en meget rimelig pris.
http://www.amazon.co.uk/Frederique-Const...B004NBXNX8
JK
PS: Er en Rolex GMT ikke den perfekte beater? Icon_blink

Det er bestemt flot. Det kigger jeg lige nærmere på. Synes dog lige umiddelbart, at 50 m vandtæthed er i underkanten.

Om Rolex GMT er den perfekte beater? Ikke for mig; men kanske, at jeg er for sart? Men det er ikke uret jeg har på, mens jeg bygger sandslotte på stranden med ungerne, drøner rundt i svømmehallen og vandrutsjebane, havearbejdet, kælker, surfer mv. Er klar over, at Rolex leverer høj kvalitet, men i førnævnte situationer og deslige kan jeg godt være lidt øm over for det. Her ville jeg foretrække en beater, hvor jeg ikke tænker over om, der kommer et par ridser. Måske jeg ville have det anderledes med en sub?

//M

(31-07-2015, 02:29 PM)D.Sandberg Skrev: Jeg trutter jo konstant i Vitorinox Inox hornet til en beater.

Ser også fint ud, men mangler en GMT funktion. Eller kigger jeg på det forkerte?

//M
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)