Svar: 2
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
31-05-2015, 02:48 PM
Kære medentusiaster
Jeg har gennem noget tid forsøgt at finde frem til ulemperne ved at bruge alloy stål som kasse-materiale frem for rustfrit/stainless stål.
Et enkelt sted har jeg bl.a. hørt, at legeringen ikke binder ligeså godt på alloy, som den gør på rustfrit stål, hvorfor at farven let bliver slidt af med tiden. Dette har jeg dog ikke kunne finde bekræftelse på.
Er der nogen af jer, der har viden om/erfaringer med alloy stål som kasse-materiale ift. holdbarhed/stød/slid osv.?
Og ikke mindst: Risikerer man mon at opleve rust på uret, når det med tiden bliver udsat for først ridser og derefter vand/fugt (da det ikke er decideret stainless steel)?
På forhånd tak for tiltrængt ekspertise.
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
(31-05-2015, 02:48 PM)Maccen Skrev: Kære medentusiaster
Jeg har gennem noget tid forsøgt at finde frem til ulemperne ved at bruge alloy stål som kasse-materiale frem for rustfrit/stainless stål.
Et enkelt sted har jeg bl.a. hørt, at legeringen ikke binder ligeså godt på alloy, som den gør på rustfrit stål, hvorfor at farven let bliver slidt af med tiden. Dette har jeg dog ikke kunne finde bekræftelse på.
Er der nogen af jer, der har viden om/erfaringer med alloy stål som kasse-materiale ift. holdbarhed/stød/slid osv.?
Og ikke mindst: Risikerer man mon at opleve rust på uret, når det med tiden bliver udsat for først ridser og derefter vand/fugt (da det ikke er decideret stainless steel)?
På forhånd tak for tiltrængt ekspertise.
A quick answer.Nobody ever does a metal analise of what watch cases are made of.I think that many watch brands especially those produced in the Chinese market,use many different types of legering.I am not a engineer,but past experience with fishing reels shows that many manufactures use these methods.They might tell you it is 316 steel,but in many cases i doubt it.From what i have read,legering in many forms can be brittle.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
alloy betyder bare legering, så forstår ikke helt hvad du spørger om?
mit gæt er at 98% urkasser i rustfrit stål er lavet i legeringen AISI 316 - om de så er fra en
baggårdsbiks i Laos eller fra PatekPhillipe - stålet er det samme ( inden for de tolerancer der nu ER på legeringselementer)
er det PVD du tænker på ? sort - sort/grå belægning på urkasser?
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Jeg forstod heller ikke spørgsmålet og tænkte på om det handlede om forskellige belægninger ?
Der er formodentlig forskel på hvordan man overholder kvaliteten omkring kasse-materialer, alt efter om det er billige kina varer mod kendte producenter...var det måske her du søgte info ?
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 2
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Mit spørgsmål omhandler selve det materiale, som kassen støbes i - ikke legeringen...
Ligesom at der oftest bruges "stainless steel" (316) har jeg ladet mig fortælle, at man også kan støbe kasser i "alloy steel", hvilket skulle være et billigere materiale end det stål, der kan/må betegnes som stainless steel.
Jeg er ikke den store kemiker, men jeg mener, at reglerne for stainless steel er, at stål-blandingen skal indeholde en vis procentdel chromium (vist nok min. 10%). Jo mere chromium, des større hårdhed.
Såvidt jeg forstår det, så kan alloy godt betyde legering, ja. Men det kan også betyde blanding, og i denne sammenhæng vil jeg mene, at det er et udtryk for en særlig blanding af stål.
Jeg ved bl.a., at det belgiske mærke "Komono", som kan findes i modebutikker over hele verden - og bl.a. på Louisiana heri Danmark - støber deres kasser i alloy steel.
•
That is actually what i meant.Steel is not just steel.The quality and mixtures can be quite different,This is what i have read.A bit like the steel used in the old Alfa Sud cars,that was made from old surplus second world war steel,that rusted from the inside.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Hvis man bruger "alloy steel" er det vel blot noget ikke defineret stål og dermed en noget tvivlsom kvalitet, så det kan på den måde opfattes dårligt, men ellers vil jeg mene du har fået forkert fat i den historie og det burde ikke være af betydning, når du handler ure i de gængse mærker.
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
(02-06-2015, 04:15 PM)Miwes Skrev: Hvis man bruger "alloy steel" er det vel blot noget ikke defineret stål og dermed en noget tvivlsom kvalitet, så det kan på den måde opfattes dårligt, men ellers vil jeg mene du har fået forkert fat i den historie og det burde ikke være af betydning, når du handler ure i de gængse mærker.
Yes maybe you are right,i am not a expert on the subject.But at the same time i do not blindly believe the Brands description of their steel.Because i know that Fishing reels made in the Chinese market,have given users all sorts of problems with brittle metal.
•
Maccen, AISI 316 rustfrit bruges til så mange forskellige formål, og laves i så voldsomme mængder at det er et billigt materiale,
der ville intet være vundet ved at bruge en 'billigere' ståltype - stryger du krom og nikkel fra blandingen,skal du overfladebehandle med
krom, gulddouble, PVD etc. - ellers ruster lortet bare -
Vær varsom ved at tro for meget på marketing-gøgl - at skrive "støbt i alloy steel" er meningsløst sludder - for det første: du støber ikke urkasser
(medmindre du er nede i trykstøbte kasser i zink - 25 kr's thai lavere-end-skod-ure har kasser i det metal - med en 'skygge' af 'Guld'
på kassen - så den ser blank ud - en times tid  )
for det andet - 'alloy steel' Hmm, ja, javel -alloyed/legeret/bestående af /blandet med & af ???? - når producenten ikke melder
klart ud med et AISI nummer eller et DIN Wnr. kan man proppe betegnelser som alloy steel, surgical steel osv. op i - - -
•
Thank you Bjørn that helped
•
|