What to consider when buying a watch on a limited budget
#1
We get a lot of questions from people who want advice about buying their first good watch, on what we watch nerds call a limited budget.Well 5-6000dkr for example is a lot of money for some people.And many who listen to our advice and buy a watch,will in the future maybe want to upgrade to a more expensive watch.This fact is always in the back of my mind when i recomend a watch.Resale is very important when recomending a watch,especially to people on a limited budget.It is however a fact of life that some watches are notoriously hard to sell on the open market because they have no branding value.And there are watch brands that dealers will not part exchange.It is a bit like Alfa Romeo cars,where the only place you can sell them again is where you bought them.And only at a big loss,and only if you bought another hard to sell car.
                                               
This is the Honey trap,that many new people to the watch world fall into.But at the same time we have to think about watch brands.How the hell are they going to break into the world of established brands,if we watch nerds do not give them a chance?I think the answer is that it takes a long time for any brand to gain the respect, and market value from the proffesionals and the public.Number one you have to be a real watch brand,and not just a marketing company that use others to make your watches.They may fool the public,but never the pro dealers.Many of them make ok watches that can last a long time.But their resale and brand value is at the bottom of the scale.You have to be a serious brand,and you have to work towards the goal of always trying to make as much of your product inhouse as you possibly can.It is a long and expensive process.But it can be done,the brand called Nomos is a very good example.Or a brand like Sinn,who use many outside produced components,but still were able to stamp their own DNA on their watches.
                                 
Most of the micro brands out there,are not really watch brands.And their resale value can only get lower and lower.Unfortunatly many people fall for the marketing hype,about their watches.You get a 6mm saphire 20mm case- 316 steel case,highest quality controll etc etc etc.You can get all of this and a caliber for less than 500 kroner in China,where most of them are made.
                                     
I will give this tip to anyone who wants to know about the true value of the maybe the first watch you buy.Before you buy the watch,contact a few dealers and ask them what they will give you if you part exchanged the watch you are thinking of buying.The answer might surprise you.There are watches out there for people on a low budget,with excellent resale value and made by real and respected watch brands.Buy them!

PS.I would like to add this.Because a watch is made in China, is in no way a down mark in the quality.In fact it can be the reverse.And the mark up compaired to many well known Swiss brands,can also be the same.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#2
Seiko er et godt eksempel på et ur uden meget ''brand value'' for ikke kendere, men alligevel tilbyder de noget nær den højeste kvalitet du kan få i et ur. Og det gælder nærmest alle prisklasser.
Svar
#3
Cannot agree with you there Jacob.Seiko have a fantastic image with a huge public ,that is world wide.That is why they are what they are.You can ask anyone about Seiko.But of course many dealers will not take the cheaper Seiko models in.But Prospex and Grand Seiko are another story.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#4
MikroMærker taber ikke mere end andre mærker. En del af dem sælges tæt på nypriserne igen. Men det er korrekt at der kun er en dansk brugtsurhandler der tager dem i bytte. Ikke kun på andre mikromærker men også på Omega og Breitling ure.
Svar
#5
Rigtig mange mikro mærker har en høj gensalg værdi, måske ikke i DK men kig feks watchuseek, og se hvad de bliver solgt til på brugt markedet over hele verden..
I min verden kan det altså blive lidt noget snobberi når man ikke kan "godkende" opstarts firmaer, er det fordi de ikke selv bearbejder kassen, laver urværket?
De designer stadig uret, visere osv, får delene fremstillet, ja vist er det et eller flere firmaer der gør det for dem, men hvor mange firmaer uden for ur verdenen gør ikke det?
Verden ville satme være kedelig hvis vi kun havde alt det gamle, og der ikke kom nye spillere på banen som kan udfordre lidt.. Både på priser men da også på design osv
Og hvad med de gamle? Var de ikke nye engang?
Og der er vel ikke nogen der slår de store firmaer i marketings hype?

Personligt har jeg heller aldrig solgt et ur, og regner heller ikke med at skulle det.. Jeg bruger rigtigt lang tid på at undersøge langt det meste før jeg køber, har dog også lavet impuls køb ;-)

Jeg har et par mikro ure fra Obris Morgan, og Hexa som jeg er rigtig glad for, og i min verden har rigtig god værdi for pengene, det har begge keramisk Lynette, safir glas med anti refleksion, 316 stål, henholdsvis vandtætte til 200 & 300 meter, bgw9 superluminova, alt sammen noget som du skal betale kassen for hvis der står Swiss made på skiven.. (som vel kun kræver 51% af omkostningerne på uret?) Kan ikke se hvorfor det gør det dårligere at det måske er et lille 5 mands firma der sælger det..?
Og min erfaring og hvad jeg læser om konstant er at langt de fleste mikro mærker har fantastisk kundeservice, og står bag deres produkter! Har selv prøvet det også med mit Obris Morgan der var en lille fejl på Lynetten.

Det eneste jeg selv har haft fra Schweiz var et Omega Seamaster GMT, så har også haft i den klasse før:-)

-Sent using Rock, Paper and the occasional Scissors-
Svar
#6
All new brands have to start somewhere,and they deserve a fair crack of the whip.My point is that most of them are not really watch brands.And when sales begin to go down,and they close shop,they will leave many buyers in the soup.I have read many horror stories about the service of these brands.Most of them will disapear just as quickly as they started.I am all for supporting new real watch brands.But i will not support marketing companys,who are only in it for a quick buck.Agreed there is a small underground market for these watches,and they can sometimes be sold again.But do not try to tell me that dealers are interested in them,because they are definitley not.It is ok for people to buy what they like,it is after all their money Icon_smil My point was that i would never recomend one of them to a new guy,who asked about buying maybe his or her first watch.Watchseek by the way,is just a marketing blogg,just like many other watch sites.Do not believe all that you read about watches on such sites,because they are just another extension of watch marketing.Just like Time Zone,that is owned by people who sell watches.

And if any of these brands want any recognition or respect.Then i suggest they buy a factory,and get some real watchmakers to make them some watches.I am not saying you cannot be happy or satisfied by owning one of these watches.That is up to the individual.I just think that new guys have a right to hear both sides of the story.

(16-05-2015, 11:19 PM)Claus Tukjær Skrev: MikroMærker taber ikke mere end andre mærker. En del af dem sælges tæt på nypriserne igen. Men det er korrekt at der kun er en dansk brugtsurhandler der tager dem i bytte. Ikke kun på andre mikromærker men også på Omega og Breitling ure.
Take any micro brand you like .And put it up against any real brand like say Omega-Longines-Seiko Prospex-Citizen-Oris etc etc.You cannot seriously believe they can keep the same values?
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#7
Selvfølgelig er der en del dårlige imellem, sådan er det jo altid, men omvendt, så er det jo som regel altid kendte urværket de bruger hvis det er auto er det som regel seikos, måske deres 7s26, eller Citizens miyota 8015/9015,og det er vel oftest værket der vil være problemer med hvis der er noget, hvilket så gør at en hvilken som helst urmager burde kunne fixe eller udskifte værket :-)
Og igen så forstår jeg ikke problemet i de ikke er "ur mærker" de bruger kendte komponenter, kendte værker osv, så du får jo ikke et produkt som ikke lever op til andre. Selvfølgelig er der forskel på finessen på et ur til 50k eller et til 3k.. Men du ved også lige godt som mig, at du får ikke 10 gange så god kvalitet ved at bruge 50.000 frem for 5.000.
Nu blev WUS startet af en ur nørd som dig og mig, og det der gør den bliver der er brugerne, som poster fra alle mærker, store som små. Jeg følger ikke med i hvad der bliver postet på vegne af wus men på forummet hvor det er brugerne (præcis som her..) der gør det til hvad det er. Og ligesom her, skal man da tage alt med et gran salt, men når det er brugernes bedømmelser og billeder osv så tror jeg mere på det end firmaer - specielt når mange har alt fra mikro mærker til Swiss made I stalden.

Så alle der må sælge "rigtige" ure skal have fabrikker og lave alt in house..? Det er jo på ingen måde realistisk, så ville priserne jo netop stige som de Schweiziske mærker.. Og i min verden handler det mere om hvordan man behandler kunderne end in house osv, nu har der jo været lidt tråde for nyligt hvor vi hører om mærker som har ure i mange ure, for at skifte en lille simpel del, igen noget som enhver urmager kunne lave, dét i min verden er ikke god service! Og uacceptabelt når man betaler den pris for det!

Det du får ved mikro mærker eller som feks Seiko som Jakob skriver er jo en fantastisk bang for the buck faktor til langt under prisen, bare fordi der ikke står Swiss made på skiven :-)
Vi bliver nok aldrig enige, og det skal vi jo heller ikke, det er jo det gode ved det hele, syntes bare ikke man skal tegne et skræmme billede for nye brugere, ofte tror jeg det har den modsatte effekt og skræmme folk væk herfra :-)

-Sent using Rock, Paper and the occasional Scissors-
Svar
#8
You are telling one side of the story.And in my opinion you are doing it well.That is what a good debate is about.Because people do not agree with your point of view,does not mean that people are frightened off.Why do you think this?You cannot possibly believe that we all should accept what you or others say about watches,if we do not agree with you.Like i said there are two sides to every story.You i hope will continue to give your point of view,and i will give mine.We need people like you on this site,who can debate and fight for what they believe in.We may not agree,but you have my respect.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#9
Vi er helt enige Willy! Det er debatterne der gør det hele spændende og det vi lærer af. :-)
Det jeg mente med at jeg tror nogen bliver skræmte er at det ofte kan lyde som om man skal højt op i pris for at få kvalitet, hvilket efter min mening ikke er helt sandt, tror de fleste "nye" kommer ind og ikke helt ved hvad ben de skal stå på, og derfor kan jeg sagtens følge din holdning med gensalgs værdi, og markedet for mikro er ikke det største her i DK. Men det er dejligt med en sober debat og alle sider skal selvfølgelig frem, og er heller ikke i tvivl om du ved rigtigt meget om emnet! Så respekten er gensidig - der er jo altid en fare for at blive misforstået specielt med det skrevne sprog:-)

Offtopic må jeg så spørge hvor du er fra? Siden du læser dansk men skriver på engelsk? Syntes det er skønt at vide hvor folk er fra og "kende" hinanden lidt :-)

-Sent using Rock, Paper and the occasional Scissors-
Svar
#10
I am from England.And i can absolutly agree with your viewpoint,that good quality does not always have to be expensive.It is a bit of a watch jungle out there for new people.And a good debate helps them to decide and learn at the same time.Please keep writing,we need more like you on this site. Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)