Are Dive Watches On The Way Out?
What i mean is this.Today pro divers just use mechanical or quartz dive watches for back up.And they for the most do not go diving with watches that cost a arm and a leg.The thought of rubbing a modern Rolex Sub costing maybe 50.000dkr. on a piece of coral or what ever,would send shivers down the spine of many people.

So what have modern dive watches become today? Honestly most of them are really nothing more than fashion watches.People like the design and robust design,and love to tell people what the watch can do in theory.Most never use them for more than a swim in the pool,that other normal watches can easily overcome.

Maybe AP were ahead of the field with the Offshore diver.A watch that i have criticised for being the most useless dive watch ever.But on reflection maybe AP thought,99.9999% of our customers will never go diving with a watch costing so much on their wrist Icon_smil

Lets face it many divers look like one another.Joe public can hardly see the difference between a Rolex sub or a Seiko marinemaster on your wrist.For me they have become boring and a bit out of date.Nobody can accuse these watches of being beautiful,unless you look at a Blancpain 50 fathoms.

The older dive watches are a big part of watchmaking history,and are quite rightly collector items.But the most of what is made in the diver segment today,is made with a different public in mind.But the times where it was fashionable to flash a gigantic diver on the wrist are gone.It is considered over the top today,and wearing many of these monsters today is really to be out of touch with modern taste.

We see more and more watch brands downsizing their watches today.And more and more of the new releases from brands are in the smaller all round watch department.Beauty seems to be on the way back combined with discretion.

I am not saying dive watches are on the way out.Just on the way down Icon_lol Icon_lol

There will always be a market for them.But i think the tendancy is going away from them in todays market.They have had their heyday in my opinion.And looking at a 47mm Panerai on a guy with a little wrist,seems to be like someone trying to send a message.A few years ago it was fashion,but not today.It just looks out of place.I see a change is gonna come.What do you think?
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Næææ. 

Dykkerure er fede og passer fint ind i den maskuline stil. 
Mvh Kim 
Svar
Jeg mener det er det samme vi har set inden for bil branchen når det kommer til 4X4 biler,
Der er bygget modeller som vægter det at køre på asfalt mest,selvom de ligner En rigtig 4x4,
De biler oplever tiderne skifte 

Og så er der klassiskerne som aldrig vil gå helt af mode,
Og altid vil være på markedet, der mener jeg Rolex Sub og Seiko Prospex ligger. Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Jeg har haft fat i 2 proff dykkerfirmaer og de bruger æggeure til at time deres neddykning.

De grinte lidt da de sagde men sagen er at dykkerne ikke bar ur. Fra oven blev tiden styret. Det var rep dykkere som dykkede mellem 10 og 20 meter og ikke meget længere.

Jeg har kendt 1 proff dyker og han bar et Citizen. Så har jeg mødt et par amatører og både dem og mig selv, for 25 år siden, brugte Pulsar.

Så Rolex elller Seiko, bare for at nævne 2 mærker, eller i nogen tilfælde intet ur, har ingen praktisk betydning nu om dage.
Svar
De ville være dømt ude for længst, hvis det handlede om brugsværdien, men hvem har også brug for et gammeldavs ur i vores moderne verden.

Den feeling et ur giver, om det er big-size flyver, skrumlet dykker eller blot et lille petit dress ur er er de valg vi lever med og hver genre har deres fans.

Så, nej et dykker er ikke på vej ud, men vil være og finde i alle de afskygninger af moderne designs til historiske udgaver i mere eller mindre korrekt udgivelse.

Og forøvrigt elsker jeg den robusthed et dykkerur ofte kommer med. Icon_diver Icon_Up
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Jeg tror meget få dykkere anvender mekaniske ure til at kontrollere deres dyk; jeg tror ikke engang, de ure med dybdemåler i praksis anvendes. Det er vist dykkercomputere, der anvendes i praksis. Sådan var det i hvert fald, da jeg dykkede for nogle år siden.

Men kunne man ikke lige så godt spørge, hvor mange kronografer, der i praksis anvendes som stopur? Eller hvor mange GMT'er, der nogensinde stilles til andre tidszoner end hjemmezonen? Min pointe er, at det er mode og ikke faktiske funktioner, der afgør langt hovedparten af folks ur-valg. Og det kan da godt tænkes, at moden går væk fra dykkerure, selvom jeg nu ikke tror det. Jo måske nogle som JLC's eller andre, der bare gør, hvad de kan for at se dykker-agtige ud, medens f.eks. Rolex, Seiko, Blancpain, Sinn og flere andre blot har et lidt massivt udseende. De er nok ikke lige på vej ned ad bakke.

Sjov kommentar om dykning med æggeur - jeg bruger kransen på min Sub til at koge æg!

/Bjørn
Svar
Jeg har det egentlig fint med størrelserne på ure. Nogle ure skal være store som eks Panerai og nogle skal bare være dykkerure... Tror der altid vil være et marked for dem, da designet tiltaler mange.. Om det så er Seiko eller Rolex... Tror ikke vi kommer ned i 35-38 mm lige foreløbig for herreure, men derimod vil 40-42 MM være en passende størrelse, og også det man ser rundt omkring..
Svar
(04-05-2015, 11:11 PM)bjorn_e58 Skrev: Men kunne man ikke lige så godt spørge, hvor mange kronografer, der i praksis anvendes som stopur?  Eller hvor mange GMT'er, der nogensinde stilles til andre tidszoner end hjemmezonen?

Nu har jeg ikke et særligt behov i kraft af job eller hobby til at have funktioner som stopur og alarm. Mine dagligdagsure har så godt som altid været elektroniske multifunktionsdimser. Jo fra tid til anden kan jeg da finde på at tage et mekanisk på, men i længden er det lettere med elektronisk. Og så er der prisen. De tæv man af og til - også ved uheld - kommer til at give urene der river jeg ikke håret af mig selv over et prismæssigt overkommeligt værktøj på samme måde som jeg ville gøre hvis det var min Kermit.

Men jeg må da indrømme at jeg faktisk bruger så at sige alle funktioner fra tid til anden(!) Måske lige med undtagelse af timeslag. Verdensuret de få gange der rejses ud af ens egen tidszone. Så er det noget nemmere end at stille uret.
Stopuret. Ja, det er faktisk fint og hurtigt til at time lidt casual optimering/estimering af batchjobs. Og så selvfølgelig når et skibschronometer skal finjusteres og jeg skal bedømme hvor meget det vinder hhv. taber uden at skulle månedsvis på at det af en størrelsesorden der er synlig uden hjælpemidler.
Alarmen f.eks. når der er en net-auktion jeg vil forsøge at snipe - jeg stoler uendeligt meget mere på Mr. Casio eller Monsieur Tissot end på mobilen til at varetage en så vigtig opgave(!) Jeg har endnu ikke været ude for nogen af dem er løbet uventet tør for strøm eller gået kolde.

(04-05-2015, 11:11 PM)bjorn_e58 Skrev: Sjov kommentar om dykning med æggeur - jeg bruger kransen på min Sub til at koge æg!
Icon_sign
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Nahh... They're not. Not to me at least

İmage

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
(06-05-2015, 11:43 PM)issing Skrev: Nahh... They're not. Not to me at least

İmage

Sent from my iPhone using Tapatalk
Thats not a diver.Its a work of art Icon_blink
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)