Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Tio Malo Skrev:Citat:Nu er jeg lidt off-topic, men jeg har altid et par checks i min pung. Jeg vil hade at stå en lørdag eftermiddag i et supermarked med en fyldt indkøbskurv, og dankort-systemet var brudt ned. Så en check i pungen er min sikkerhed.
Ditto, Bjørn. Men vi er nu også begge to i grumpy old men kategori...
Check er (forklaring for de yngre generationer) et sjovt og næsten forsvundet betalingsmiddel hvor man selv bestemmer sedlens størrelse (ikke den fysiske, men penge-indeholdsmæssige). Opfundet ca. der mellem Jesu fødsel og Harald Blåtand.
og kendes af unge mest fra glade bankfolk der overrækker en check i str 1,5 meter gange 0,5 til en sportsforening i sponsorat
Nå - dankort på 999.999 kr som tilladt træk er ikke et alm dankort kan vi vist fastslå. Alle der skal købe ur til flere hundrede tusinde og som har det beløb på kontoen kan sagtens få OK til højt limit en dag - eller til at overføre direkte til butikken mens man venter
Endeligt har vi endnu kontanter - Jeg så en hos en kendt dansk urmager hive bundter af sedler op fra en attachetaske og kontant betale noget til 100.000 kr - nok ikke nødvendigvis hvide penge
Jeg tror i øvrigt kontanter forsvinder inden for 15-20 år i den form vi kender dem idag - og de som fødes efter 2025 vil sikkert slå sig på lårene af grin over at vi stod og afleverede snavsede papirlapper med tal på, og havde metalskiver af forskellig form, farve og vægt som vi købslog med og fik udleveret øl for. Selv småpenge ryger over i noget mobilt et eller andet
vh John H
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Jeg er nu ikke overbevist om, at du har ret, John. Det siges at 90% af US$ kontanterne findes og cirkulerer udenfor USA, og det forhold alene er sikkert nok til at US$ ikke kan gøres kontantløse. Danske kr. kan måske godt, til nød også €, fordi det er så gennemreguleret.
/Bjørn
•
sker det i Europa sker det overalt inden for kortere tid, men jeg taler nu også kun om Europa og tilmed i virkeligheden om DK - Kontanter om 20 år - nix tror jeg - i alle fald i meget begrænset omfang
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Citat:Jeg tror i øvrigt kontanter forsvinder inden for 15-20 år i den form vi kender dem idag - og de som fødes efter 2025 vil sikkert slå sig på lårene af grin over at vi stod og afleverede snavsede papirlapper med tal på, og havde metalskiver af forskellig form, farve og vægt som vi købslog med og fik udleveret øl for. Selv småpenge ryger over i noget mobilt et eller andet
Du forbløffer mig med din påstand, noble navnebroder !
Jeg ved at kontroll-freaks hos Skat mm. har våde drømme om pengeløs samfund hvor alle transaktioner kunne kontrolleres.
Men den går ikke - har du nogensinde tænkt, hvor stor del af handel sker uden dokumenter og absolut med cash. Nu er f. eks. narkohandel en af de allerstørste geschæfter - i alle vestlige samfund. Hvordan betaler man så alle de ulovlige og / eller upassende sager og service ? (Jeg siger ikke hermed at jeg nødvendigvis bruger dem, men masser af folk gør)
Hvis danske stat sletter kontanterne, skifter man mest sandsynligvis til US $ - hvoraf, ganske korrekt Bjørn, ca. 90% befinder sig allerede udenfor Staterne.
Situationen ville skabe flashbacks til sovietøkonomi hvor man havde legetøjspenge til kunstig kurs og så US $´s alle havde syet i madrassen (på trods af at det, når optaget, kunne transportere tovaritz´en for årevis til arbejdslejren).
Men kontanternes rolle bliver mindre, det tror jeg.
La´ os se John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
Paper Money will not ever disapear . The underground market own and control to many politicians , to ever let this happen . It is a pipe dream . Cash is a big part of the structure of our capital world , and to important to give politicians and bankers controll over . Politicians will do their best to controll the cash flow of ordinary people . And they will succeed to a certain extent . But more than that . Never !
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
vi må jo bare vente at se. Jeg tror kontanter som vi kender dem er borte om 20 år og det er lidt manglende fantasi at tro ret meget andet. Om det sker helt samtidigt i alle lande næppe men det går hurtigt
Jeg påstår ikke at vide hvad der erstatter dem præcist - men 20 år er alen lang tid til at forberede og lave de nødvendige systemer. Allerede idag foregår langt det meste elektronisk. Sidste skud er en ny banktype - Transferwise
En ret ny engelsk virksomhed der på få år har fået markedsværdi over 1 mia $
De går uden om bankerne - for bankerne er de hvad uber er for taxi - og i Aspen på verdens mødet var politikerne i høj grad opmærksomme på det
De eliminerer omkostninger og gebyrer ved at matche ind og udgående overførsler så alt foregår lokalt - intet rent faktisk forlader landet (hvad en elektronisk overførsel fra f.eks. DK Nordea til Bank of A i USA gør teknisk set)
Systemet kører helt uden om bankerne og de har en vækst som skal være ca 20% om måneden. Det lidt skræmmende er at vore systemer jo bygger på faktiske penge - så reserver kan reguleres og udstedelse matche kurser, men med systemer der kører helt uden om, er det allerede på vej med ændringer
En anden afløser kan være bitcoin typen. Ikke nødvendigvis selve bitcoin men noget tilsvarende og der er masser af muligheder som kan afløse lasede sedler og skramlende mønter inden for 20 år (nå ja eller 30 måske).
Vi får se
vh John H
•
Svar: 1
Tråde: 0
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Min første kommentar - jeg er ny her. Jeg har svært ved at vurdere priser fra Vejle Lauritz.com'. De starter så de 20 % til Lauritz næsten giver salgsprisen. De får næsten aldrig bud mens andre afdelinger sælger. Skal man købe der eller gå andet sted.
Vh Dan
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
hannover_dk Skrev:vi må jo bare vente at se. Jeg tror kontanter som vi kender dem er borte om 20 år og det er lidt manglende fantasi at tro ret meget andet. Om det sker helt samtidigt i alle lande næppe men det går hurtigt
Jeg påstår ikke at vide hvad der erstatter dem præcist - men 20 år er alen lang tid til at forberede og lave de nødvendige systemer. Allerede idag foregår langt det meste elektronisk. Sidste skud er en ny banktype - Transferwise
En ret ny engelsk virksomhed der på få år har fået markedsværdi over 1 mia $
De går uden om bankerne - for bankerne er de hvad uber er for taxi - og i Aspen på verdens mødet var politikerne i høj grad opmærksomme på det
De eliminerer omkostninger og gebyrer ved at matche ind og udgående overførsler så alt foregår lokalt - intet rent faktisk forlader landet (hvad en elektronisk overførsel fra f.eks. DK Nordea til Bank of A i USA gør teknisk set)
Systemet kører helt uden om bankerne og de har en vækst som skal være ca 20% om måneden. Det lidt skræmmende er at vore systemer jo bygger på faktiske penge - så reserver kan reguleres og udstedelse matche kurser, men med systemer der kører helt uden om, er det allerede på vej med ændringer
En anden afløser kan være bitcoin typen. Ikke nødvendigvis selve bitcoin men noget tilsvarende og der er masser af muligheder som kan afløse lasede sedler og skramlende mønter inden for 20 år (nå ja eller 30 måske).
Vi får se
vh John H
Citat:
If you knew some of the people i know who need a way of paying for services rendered without government interference . You must see that it will never happen . The black market covers all levels of society , and without a way of paying for favours with discretion we would all have a problem . Goverment would like controll , but pray they never get it for everyones peace of mind .
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Du refererer jo kun til det du kender idag Willy - og ikke til hvad sker om 15-20 år og dine argumenter er kun FOR at kontanter forsvinder og mere og mere bliver under kontrol - men vi får jo se. Du tænker bare baglæns desværre
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Citat:vi må jo bare vente at se. Jeg tror kontanter som vi kender dem er borte om 20 år og det er lidt manglende fantasi at tro ret meget andet. Om det sker helt samtidigt i alle lande næppe men det går hurtigt
Jeps, John, men... det kræver at hele verden er online, alle udviklingslande inkluderet. Dvs. at alle de fattige mennesker er i stand til at købe en dims / gismo, de kan betale fra deres konto (hvem vil oprette den for ludfattig analfabet ???). Og generelt en verden bundet med et cybersystem som aldrig crasher og går ned.
Så stiger guldprisen og det bruges som betalingsmiddel for undergrund transaktioner som ikke - på trods af tante-vældets inderlige ønsker - forsvinder nogensinde.
Bitcoin-type penge overtage dog stort. Det tror jeg også.
Men Willy har ret IMHO: Kontanter forsvinder aldrig. Vi behøver dem. Jeg gør i hvert fald. Og millioner af andre mennesker. Dog giver jeg ret til dig i det øverordnet forstand vil alle få stregkoden i nakken / chippen indopereret. Hva, har du ikke noget at skjule, har du intet at frygte heller !
Nu er det vist du, som skal ud og studere, hvad der handles med her i verden (også her i uskyldige DK  )
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
|