Hvilket ur-værk skal jeg vælge?
Lars Skrev:Hej NurMD
Det er jo noget af et projekt du har givet dig ud i, men du skal starte med centrum på viserstilleraksel, ud fra den kommer minimum højden til glas, og til bunden af bagkassen, diameteren er hip som hap, der lægger du en værkholder-ring i, bedst er dog at lave kassen så præcist at der ikke er brug for værkholder, men du monterer værket direkte i urkassen.
Så det at du allerede har en urkasse og vil montere et værk i den, kan være skæbnesvangert for dit projekt, idet hvis dit kronerørscentrum ikke passer med centrum på viserstilleraksel i et 7750, så er der allerede der dømt straffe..... Icon_redface
Uanset så held og lykke med projektet... Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

Tusind tak for svar mester! Icon_e_smile

Det behøves ikke være et 7750 alligevel. Tror faktisk i stedet, at jeg vil holde det enkelt til at starte med, så det bliver et værk uden chronographer, men med dato funktion som det eneste.

Men jeg kan høre på dig, at jeg skal have målene på urkassens inderside (dybden) for at kunne finde et værk som passer i?
Svar
Da du skriver "knapper" i flertal går jeg ud fra der er mere end en,
Hvilke funktioner skal uret have Icon_question
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Jeg forslaar, at du studerer lidt mere foerst. Icon_mrgreen

Og laes lige Lars bidrag igen - det er ikke kun dybden af kassen, de magiske ord var "kronoroercentrum" og "viserstilleraksel", det har jeg selv oplevet en gang. Rigtig nok, hvis kassen er rigelig stor og dyb, saa kan vel i de fleste tilfaelde laves en passende vaerkholder.

Jeg vil dog ikke holde dig fra det, det er naemlig skide spaendende, og du skal endelig vise resultater fremme her.

Jeg har f.x. det her liggende, et dejligt vaerk - Valjoux 92:
İmage

Desvaerre har Valjoux 92 andre dimensioner end Valjoux 23-72 eller 7733 eller 7750. Saa det er ikke saa nemt at finde en passende kasse. Jeg har koebt den her, men er ikke saerlig tilfreds med kvaliteten:

İmage

Og mangler stadigvaek en passende skive, heller ikke nemt til en Valjoux 92.
Skift ur, når du står op!
Svar
Stensbjerg Skrev:Da du skriver "knapper" i flertal går jeg ud fra der er mere end en,
Hvilke funktioner skal uret have Icon_question

Hej Stensbjerg!

Beklager hvis jeg har været lidt uklar i mine tilbagemeldinger. Jeg ville til at starte med have chronographer på, men har valgt at droppe det og holde mig til noget enkelt.

Jeg kigger lidt på nogle værker fra Sellita med dato funktion som det eneste - og umiddelbart har disse interesse: SW 200-1 og SW 260-1. Selve kassen har naturligvis ingen knapper udover kronen:)
Svar
olof Skrev:Jeg forslaar, at du studerer lidt mere foerst. Icon_mrgreen

Og laes lige Lars bidrag igen - det er ikke kun dybden af kassen, de magiske ord var "kronoroercentrum" og "viserstilleraksel", det har jeg selv oplevet en gang. Rigtig nok, hvis kassen er rigelig stor og dyb, saa kan vel i de fleste tilfaelde laves en passende vaerkholder.

Jeg vil dog ikke holde dig fra det, det er naemlig skide spaendende, og du skal endelig vise resultater fremme her.

Jeg har f.x. det her liggende, et dejligt vaerk - Valjoux 92:
İmage

Desvaerre har Valjoux 92 andre dimensioner end Valjoux 23-72 eller 7733 eller 7750. Saa det er ikke saa nemt at finde en passende kasse. Jeg har koebt den her, men er ikke saerlig tilfreds med kvaliteten:

İmage

Og mangler stadigvaek en passende skive, heller ikke nemt til en Valjoux 92.

Hej!

Jeg vil gerne studere det, men kunne ikke rigtigt finde det rigtige sted og læse om det. Kender du noget? Ellers kigger jeg lige nærmere på de magiske ord Icon_e_smile
Svar
Ja, det kan man vist ikke Icon_neutral
Men du kunne begynde med at gaa paa en loppemarked og koebe noget skrammel. Det er meget nemmere at forstaa, hivs man har haft forskellige vaerk og kasser foran sig. Selve dimensioner finder man paa nettet - du kan begynde her:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...t&&2uswk&&
Til ETA kan man ogsaa downloade den hele tekniske dokumentation her:
http://www.eta.ch/index.php?id=76&L=2
Sandsynligvis ogsaa til Selitta, men det kan du jo selv proeve at finde ud.
Skift ur, når du står op!
Svar
original teknisk dokumentation er guld værd, urværker's "højde" er svære at måle på,
center af optræksaksel, til den eller den reces kræver sgu gode øjne og en høj moral at måle ud med en skydelære Icon_e_biggrin
download, lån eller stjæl alt hvad du kan komme i nærheden af af den slags
Svar
olof Skrev:Ja, det kan man vist ikke Icon_neutral
Men du kunne begynde med at gaa paa en loppemarked og koebe noget skrammel. Det er meget nemmere at forstaa, hivs man har haft forskellige vaerk og kasser foran sig. Selve dimensioner finder man paa nettet - du kan begynde her:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...t&&2uswk&&
Til ETA kan man ogsaa downloade den hele tekniske dokumentation her:
http://www.eta.ch/index.php?id=76&L=2
Sandsynligvis ogsaa til Selitta, men det kan du jo selv proeve at finde ud.

Der ligger pdf filer med tekniske dimensioner inde på Selittas hjemmeside, så jeg skal sådan set bare finde ud af hvad jeg skal kigge efter angående dimensioner? Icon_e_smile
Svar
Bjørn H. Skrev:original teknisk dokumentation er guld værd, urværker's "højde" er svære at måle på,
center af optræksaksel, til den eller den reces kræver sgu gode øjne og en høj moral at måle ud med en skydelære Icon_e_biggrin

Jeg har en pdf med tekniske specifikationer, og der nævnes "case fitting diameter" som er på 25,6 mm, samt "height" til 4,6mm.

Optræksaksel mv. aner jeg ikke hvad hedder på engelsk, og kan umiddelbart ikke finde oversættelser til disse fagudtryk. Men jeg går ud fra at ovenstående er de specifikationer som jeg skal bruge for at kunne vide om værket kan passe i den kasse som jeg har? Eller er der mere som jeg skal kigge efter? Icon_e_smile
Svar
NurMD Skrev:
Bjørn H. Skrev:original teknisk dokumentation er guld værd, urværker's "højde" er svære at måle på,

Jeg har en pdf med tekniske specifikationer, og der nævnes "case fitting diameter" som er på 25,6 mm, samt "height" til 4,6mm.

Optræksaksel mv. aner jeg ikke hvad hedder på engelsk, og kan umiddelbart ikke finde oversættelser til disse fagudtryk. Men jeg går ud fra at ovenstående er de specifikationer som jeg skal bruge for at kunne vide om værket kan passe i den kasse som jeg har? Eller er der mere som jeg skal kigge efter? Icon_e_smile

E: Winding stem, D: aufzugwelle, Fr: tige de remontoir
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)