Bell & Ross Vintage 120 - er det det værd?
#1
Hej alle

Jeg er ganske ny på dette forum, og beklager meget, hvis dette spørgsmål lægger det forkerte sted Icon_e_smile

Jeg har fået tilbudt et Bell & Ross ur, Vintage 120, chronograph fra 2001, til en pris på cirka 5000kr.
Uret skulle være ægte nok, da der følger certifikat med.

Skiven er uden ridser og der er skiftet batteri i december 2013 af en autoriseret urmager.

Håber meget I kan hjælpe Icon_e_smile

Mvh
Kim Riedel
Svar
#2
Hej Riedel - velkommen på forum, til den forunderlige urverden Icon_e_wink

Jeg måtte lige "vende skråen", da jeg læste "vintage 120" - efterfulgt af "skiftet batteri i december 2013".
Vintage og batteri er ganske vist ikke uforenlige størrelser; men alligevel usædvanligt og sandsynligvis "lidt på tværs" af de fleste forum medlemmers opfattelse.
(Jeg "muntrer" mig selv med et par (egentlige) vintage quartz ure - se signaturbillede)

Med andre ord, der måtte lidt research til, for at danne et overblik over "dit ur".
Urets specifikationer fremgår af: Bell & Ross, technical notes - Vintage 120
Det findes nyt på grey market til ca. 8.800 kr. (blot for at afspejle ny-prisniveauet)
Der er altså ikke noget at sige til prisen, der må anses som OK.

Uret er udrustet med ETA 251.262, der angiver, at værket er udrustet med 5 steppermotorer.
Det vil sige, at der næppe findes flere tandhjul i uret, end det der er nødvendigt for at omsætte time- og minutvisers gang i forholdet 1:12
Der er altså ikke ret meget klassisk urværk i uret - nemlig løbeværk med masser af tandhjul - og i den sammenhæng falder det sandsynligvis igennem i mange forummedlemmers optik.
Er man lidt "elektronik nørdet", er det modsætningsvis storslået, at der er individuel motor på de fleste af viserne.

Alle disse omsvøb, drejer sig om at beskrive, at der er mange indgangsvinkler til urverdenen og mange opfattelser af, hvad der kan gøre et ur til et UR
Hermed osse fortalt, at jeg ikke søger, "at tale uret ned". - Det er jo smukt i klassisk og enkelt design, og lever op til sit navn "vintage" ved en behersket størrelse på 37,5 mm.
Det sidste vil sikkert bringe uret i modvind hos "modernister", der anfører at ure under 42 mm er dameure. Det er typen, der bedømmer ure i forhold til en haveflise.

Jeg håber mine fabuleringer "har kunnet skabe forvirring på et mere oplyst plan" Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#3
Hej Geodoc

Tusinde tak for det meget gennemførte svar, som bestemt forvirrede, men som især oplyste mig om ure's og dets ejeres finurlige viden Icon_e_smile

Kan godt se, at det forvirrer med "Vintage" betegnelsen, men der er det nok mere designet og ikke "årgangen" de sådan hentyder til Icon_e_smile
...og ja har intet imod at gå med et "dameur" da jeg faktisk specifikt går efter en lille størrelse, og derved er glad for at du netop kunne bekræfte mig i dette.

Jeg har nu ledt efter et ur i godt 10 år, og dette virker som om det kunne være en mulig vinder, og også derfor jeg for første gang nogensinde har befundet mig på et "ur-site". Men jeg er glad for at jeg gjorde det, og takker endnu engang mange mange gange for den ekstra viden jeg nu har, og som jeg kan prale med til diverse familie sammenkomster Icon_e_smile

Jeg syntes heller ikke selv at godt 5000kr virkede galt, men igen, jeg har ingen viden på dette område og er derfor glad for at jeg har fået lidt ekspert hjælp.

Endnu engang tusinde tak Icon_e_smile
mvh
Kim Riedel
Svar
#4
Many brands are releasing so called vintage models at this time . Some have even got false patina Icon_rolleyes There are many real vintage watches
for sale in the size you want . And you will get so much more value for your money , that you will not believe it . My advice is drop that Bell
and get a real watch for your money .
Willy

PS . You asked if the Bell & Ross is worth buying . My opinion is no
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#5
Hejsan,
Bell & Ross er absolut OK, men så taler vi om de eftertragtede firekantede modeller med mekanisk automatværk.
Et ældre (vil jeg tro) model med quartzværk er ikke billigt for godt og vel 5K når nyprisen er noget over 8K !!
Hvis prisen var 3K, ville jeg nok sige at "tjoooh... hvis du nu absolut selv synes om det", men aldrig i livet for "godt og vel" 5K (la mig gætte, prisen er US $ 1.000 ?).
Og så er der moms og div. gebyr for 30% af urets værdi / pris hvis klokken købes fra udenfor EU (som jeg formoder at du er ved at gøre).
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#6
Jeg vil bare tilføre til Kim at du har næsten ingen vedligeholsesudgifter med sådan et ur. Bare skift batteri og tjek pakninger samtidig med batteriskift. Værket skal ikke renses og smøres.
Svar
#7
Her har du et rigtigt ur for de 5K.
Og sælgeren er en prof i DK og med rimmelige priser.

http://timetowatch.dk/ure.asp?page=195&g...age=2&kat= + scroll lidt ned til Tag Heuer for kr. 4.990.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#8
Så har jeg faktisk købt uret, dog ikke modtaget det endnu.
Fik via jeres gode råd presset prisen ned til 4350 kr, og det er inklusiv skatter, forsendelse og det hele.

Så tusinde tak alle sammen for jeres hjælp Icon_e_smile
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: