Den tidløse klassiker
Hej,

Jeg er på udkig efter et tidløst automatisk sportsur og er faldet for det klassiske sorte Rolex submariner.

Min tanke er umiddelbart at gå efter en model fra 1995 (mit fødselsår) eller se om jeg kan finde et sprit nyt ur til en god pris.

Dog er jeg overhovedet ikke bekendt med de forskellige referencenumre og årgange, hvilket jeg håber at I kan hjælpe mig med.

Hvad skal jeg være opmærksom på af særlige ændringer, referencenumre, årgange, historier, osv.? Icon_e_smile

Hilsen Andreas
Svar
Hej Andreas

Velkommen til!

Prøv at gå op til søgefeltet (ved forstørrelsesglasset), og søg så på "16610", så kommer der flere hit, der har omhandlet helt det samme. En af trådene er denne: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=17866">viewtopic.php?f=2&t=17866</a><!-- l -->. Hvis du også vil have lidt med om den aller nyeste udgave, så søg efter "116610", der er også flere tråde, der sikkert kan inspirere dig.

/Bjørn.
Svar
bjorn_e58 Skrev:Hej Andreas

Velkommen til!

Prøv at gå op til søgefeltet (ved forstørrelsesglasset), og søg så på "16610", så kommer der flere hit, der har omhandlet helt det samme. En af trådene er denne: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=17866">viewtopic.php?f=2&t=17866</a><!-- l -->. Hvis du også vil have lidt med om den aller nyeste udgave, så søg efter "116610", der er også flere tråde, der sikkert kan inspirere dig.

/Bjørn.
Tak for svaret Icon_smil

Mit første indlæg kunne måske virke lidt dovent - det var ikke tilfældet.

Jeg har tidligere været interesseret i et speedmaster, hvor det endte med at jeg opdagede en masse flere variationer (f.eks. coaxial/1863/1861 og plexi-/safirglas) og historier end jeg først havde forestillet mig.
Med mit første spørgsmål var jeg nærmere ude på at finde ud af om lignende er gældende for submaster modellen?

Ps. jeg er (forholdsvis) sikker på at jeg går efter no-date modellen. Kan det passe at det så er 114060 jeg skal kigge nærmere på? er der andre relevante referencenumre?
Svar
Der er laaaangt færre versioner af Rolex Submariner end der er af Omega Speedmaster, der vel må være det "klassiske" ur, der findes flest varianter af.

Det er kun, hvis du begiver dig ud i ældre varianter (vel ca. 1981 og før), at det bliver lidt mere kompliceret. Hvis du ikke allerede har kigger der, så tag og prøv på [url]"http://www.chrono24.dk">http://www.chrono24.dk[/url], der er massevis til salg, det kan godt give et lidt bedre overblik.
Svar
Ølholm Skrev:Der er laaaangt færre versioner af Rolex Submariner end der er af Omega Speedmaster, der vel må være det "klassiske" ur, der findes flest varianter af.

Det er kun, hvis du begiver dig ud i ældre varianter (vel ca. 1981 og før), at det bliver lidt mere kompliceret. Hvis du ikke allerede har kigger der, så tag og prøv på [url]"http://www.chrono24.dk">http://www.chrono24.dk[/url], der er massevis til salg, det kan godt give et lidt bedre overblik.
Jeg tager et kig, men har desværre dårlige erfaringer med flere sælgere på chrono24.
Jeg har på forhånd besluttet mig for at uret enten skal købes privat eller B2C i Danmark ELLER købes ved en troværdig virksomhed i udlandet.
Svar
Bum. Jeg har gode erfaringer med at handle der - men det var nu også mere som reference, at jeg ville anbefale det. Særligt med Rolex, hvor der er så mange til salg, giver det god mening at lave sin indledende research dér. F.eks. kunne du skrive "114060" i deres søgefelt og hurtigt få syn for sagen - for mere nicheprægede søgninger er det nok ikke anvendeligt.

Synes du skal dele dine erfaringer på forummet, klik ind på underforummet med anmeldelser og del hvad du har oplevet Icon_e_smile
Svar
Citat:Ps. jeg er (forholdsvis) sikker på at jeg går efter no-date modellen. Kan det passe at det så er 114060 jeg skal kigge nærmere på? er der andre relevante referencenumre?

Ja da.
- 114060 er den sidste variation med den ny kasse + COSC certificeret, siden 2011.
- 14060M er den tidligere i den klassiske / "gammel" kasse 2008 & 2009 med COSC certificeret værk og ROLEX-ROLEX-ROLEX+ serienummer indgraveret i chapterring.
- 14060 fra 1990 som er med ikke COSC certificeret værk og som fra 2000 får Luminova visere og timemarkeringer.
- 5513 hedder det samme ur mellem 1962 og 1989.

Vent at der kommer et 2000 - 2007 til salg på itstime.dk eller hos timetowatch.dk (og der er andre DK-sælgere). De to førstnævnte har haft 14060 til ca. kr. 26.000 og med lidt tålmodighed kan du finde det for prisen.

Du skriver at du har haft flere uheldige erfaringer med chrono24 sælgere... Vil du ikke skrive om dem ?
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Den seneste model skulle eftersigende være med "maxi" skive, kasse med bredere horn, keramisk lynette, forbedret lænke/lås med "glidelock" justering. Gælder dette kun den aller seneste model, eller hvornår lavede de disse ændringer?

Er der nogle særlige overvejelser jeg bør gøre mig vedrørende date/no date? <- her tænker jeg specielt historie Icon_e_smile

Anmeldelser af de pågældende sælgere er på vej samt en YouTube video.
- Så kan de lær' det Icon_e_wink
Svar
Citat:Den seneste model skulle eftersigende være med "maxi" skive, kasse med bredere horn, keramisk lynette, forbedret lænke/lås med "glidelock" justering. Gælder dette kun den aller seneste model, eller hvornår lavede de disse ændringer?
Gælder kun den seneste model 114060.
Find en 2000 - 2008 ref. 14060.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tio Malo Skrev:
Citat:Den seneste model skulle eftersigende være med "maxi" skive, kasse med bredere horn, keramisk lynette, forbedret lænke/lås med "glidelock" justering. Gælder dette kun den aller seneste model, eller hvornår lavede de disse ændringer?
Gælder kun den seneste model 114060.
Find en 2000 - 2008 ref. 14060.
Hvorfor lige den årgang? Icon_e_smile
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)