Svar: 9
Tråde: 3
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej derude.
Jeg er i et lille dilemma og da jeg ikke har så stor erfaring i denne verden, vil jeg meget gerne have lidt råd og vejledning.
Jeg har for nylig købt et ur via en udenlandsk forhandler. Jeg glædede mig som en lille dreng til juleaften til at modtage pakken og se mit ur for første gang.
Det viste sig desværre, at uret, der i øvrigt er helt nyt, havde en lille bitte ridse på drejekransen. Den ses primært i det 'rigtige' lys, men er stor nok til at man kan se den, hvis man kigger efter.
Uret er ikke taget i brug, da jeg ikke ved, hvordan sagen skal gribes an.
Jeg har snakket frem og tilbage med forhandleren, der er villig til at tage uret tilbage. Jeg har spurgt, om det er muligt at få en ny drejekrans sat på, men det er ikke umiddelbart muligt.
Har I et godt råd til, hvad jeg skal gøre. Uret er ikke nemt at finde ubrugt og prisen var fornuftig. Men da der trods alt er tale om et ur til over 30k, synes jeg, at alt skal spille...
Håber, I kan guide lidt...
Mvh Jeff
•
Svar: 1,636
Tråde: 46
Modtaget Likes: 21 i 10 svar
Givet Likes: 1
Lev med det. Du havde alligevel fået den samme ridse i løbet af den første uge.
Hvis det virkelig går dig på, så retur med uret - men så tror jeg at du vil opdage en lignede fejl på dit næste ur.
Alternativt så gå til en urmager og få den poleret væk.
•
Svar: 1,295
Modtaget Likes: 437 i 147 svar
Givet Likes: 185
Helt enig Stinger, eller måske vil forhandler sende lidt penge retur til Jeff.
•
Svar: 9
Tråde: 3
Tak for tilbagemeldingerne.
Vil det virkelig sige, at man kan forvente mindre ridser eller fejl på ure i den prisklasse?
Drejekransen er keramisk (stål med keramisk overflade), så er formentlig ikke mulig at polere.
Jeg havde i øvrigt indtryk af, at netop det materiale ville være næsten umuligt at ridse..
•
Svar: 1,636
Modtaget Likes: 21 i 10 svar
Givet Likes: 1
Well - hvor stor er ridsen?
Du skriver "lille bitte" og at den kun kan ses "i det rigtige lys" så den lyder mindre end en hairline.
Pakker du et splinternyt Rolex, Panerai, Patek op kan du med en god loup sikkert finde små hairlines. Lynetter kan sidde skævt, knapper løst og lumien kan være ujævn. Urene er menneskeskabte og HAR små fejl. Et brugt NIB ur som dit har sikkert været igennem en del hænder.
Næste gang du finder uret vil du opdage at datovinduet ikke er helt centreret eller at viserne ikke nulstiller præcist. Går man i detaljen er der altid noget. Så på med uret, bank det ind i de første 500 dørkarme og få dig nogle gode oplevelser med det.
Keramik er meget svært at ridse, men det kan gøres. Har du prøvet at skubbe grundigt med din negl og en vatpind/tandbørste med sæbe?
•
Svar: 1,427
Tråde: 84
Modtaget Likes: 4 i 4 svar
Givet Likes: 6
Du skriver ikke hvor du har købt uret, men jeg går ud fra at det er ved en såkaldt "grey market" forhandler - "correct me if I'm wrong!"
Din historie er jo et klasseeksempel på hvorfor vi her på forum ofte anbefaler ikke-erfarne "begynder-urnørder" at købe deres første ur ved en dansk autoriseret forhandler.
Du har måske (min antagelse) sparet 10-15% i forhold til det uret ville have kostet ved AD i DK, men nu kan du slås frem og tilbage med sælger og det kommer enten til at koste penge og/eller at du ikke bliver helt tilfreds med dit nye (dyre) ur
Det var så mine "bagklogskabs betragtninger"
Hvis der er tale om en lille næsten usynlig "ridse" ville jeg nok leve med det - hvis det er mere alvorligt ville jeg sende det retur! Kransen KAN skiftes, men det koster nogle tusinde og det vil sælger ikke "ofre"!
Held og lykke med "projektet"!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not"
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Jeg kan godt forestille mig, hvordan det føles, Jeff. Jeg har haft et ur med en højglanspoleret lynette, hvor jeg selv fik lavet en hairline, og selvom det var mig selv, kunne jeg næsten ikke lade være med at se den.
Jeg synes forhandleren er helt fair, at han tilbyder, at tage det tilbage, det koster dig så kun forsendelsen. Set fra hans synspunkt forstår jeg også godt, at han ikke tilbyder udbedring, for han kan givet sælge uret til en anden.
Som andre har skrevet, så kommer der hairlines, når ure bruges; formentlig også på keramiske lynetter. Du bliver nok nødt til at vurdere, om du kan leve med den. Du kunne eventuelt forsøge at tage et billede af ridsen, så er der nok nogen her, der bedre kan vurdere, hvor alvorlig den er. Og hvis du ikke kan tage et godt billede af den, er det måske i sig selv svar nok på, at du blot skal beholde uret!
/Bjørn.
•
Svar: 23
Tråde: 8
Host host.
I snakker om en HAIR-LINE ridse.
Vi snakker om en brugsgenstand, som een sagde, alligevel får en ridse af at være en brugsgenstand.
Hvis I vil have et aldeles ridsefrit ur, så skal I købe det nede på fabrikken, og transportere det hjem, og placere det i jeres bankboks, og aldrig bruge det.
Jeg synes I anligger en meget hysterisk indgangvinkel til en brugsgenstand.
I min optik er et armbåndsur, med en ridse eller 2, et patineret ur.
•
Svar: 1,427
Tråde: 84
Modtaget Likes: 4 i 4 svar
Givet Likes: 6
HenrikCannes Skrev:Host host.
I snakker om en HAIR-LINE ridse.
Vi snakker om en brugsgenstand, som een sagde, alligevel får en ridse af at være en brugsgenstand.
Hvis I vil have et aldeles ridsefrit ur, så skal I købe det nede på fabrikken, og transportere det hjem, og placere det i jeres bankboks, og aldrig bruge det.
Jeg synes I anligger en meget hysterisk indgangvinkel til en brugsgenstand.
I min optik er et armbåndsur, med en ridse eller 2, et patineret ur.
...og sådan er vi heldigvis forskellige
"It's better to have a need-not, than to need a have-not"
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings
•
Svar: 23
Tråde: 8
Ja, heldigvis.
Men er vi dog ikke enige om at et ur er en brugsgenstand ?
Og vi snakker om en ridse der kan ses i det rigtige lys !!
I vintagebiler kredse, der var det for en del år siden trend, at restaurere sin klassiske bil til uanede højder. De blev transporteret fra concourtræffene på en trailer, de blev ikke kørt på vejene, for ejerne var meget ømme over dem.
En bil er også en brugsgenstand, ikke en Picasso eller Warhol, som hænges op på væggen.
Nu er trend, at man skal have klassiske biler med patina.
Tiderne skifter.
Hvilket ur er det, forøvrigt ?
•
|