Ny 6309-7040
Har lige modtaget en 6309-7040, der skal holde min 6306 med selskab.
Mvh. Peter
Svar
Nedenstående ikke for at tage glæden fra dig ved at have fået et nyt ur hjem, men i stedet en med-forianer, som håber du er gjort bekendt med alt omkring uret Icon_e_wink Er du det, kan du nyde dit ur, og blot se mit indlæg som en omsorg fra en glad Seikoholiker Icon_e_smile

Du er forhåbentlig gjort bekendt med, at det ur, som du har fået hjem, er fyldt med aftermarket dele (lynette, skive, visere bl.a.)? Jeg håber meget, at værket er væsentligt bedre "ordnet" en fx skiven Icon_redface

Er man interesseret i at lande en original vintage Seiko diver, kan man søge på Google for at finde nogle gode "how to buy 6309/6105" guides. Blot et tip, hvis man ønsker at kaste sig ud i det minerede Seiko vintage diver land.

Hav en rigtig god weekend!
De venligste hilsner, John
Svar
Tak skal du have for omsorgen. Vidste godt det med skive, visere og lynetten. Købte den, da jeg skal til at gå til dykning. Så jeg håber, at den er vandtæt, men det finder jeg jo ud af. Ville naturligvis hellere have haft den original, men den er jo lettere at aflæse nu Icon_e_biggrin
Hvordan kan det i øvrigt være, at man laver alle disse aftermarket udskiftninger. De fleste vil vel have et gammelt dykkerur originalt?
Mvh. Peter
Svar
Et ur, som det viste, er højst sandsynligt samlet af en gadesælger et eller andet sted i Østen - typisk i Phillippinerne. Deraf har hele denne "kategori" af ure også et øgenavn blandt Seikoholikere: Philli Watches. Betegnelsen er ikke kærlig ment, som med resten af Seikos kælenavne til forskellige modeller Icon_e_wink Forestil dig en gadesælger med et helt bord af diverse dele, originale såvel som uoriginale. Her arbejdes der så på at få et givet ur til at ligne blot tilnærmelsesvis en Seiko diver fra tidligere tider Icon_e_confused

Skal du til at dykke, ville jeg overveje en Citizen Pingo (JP-2000) af en art. Den har analog såvel som digital tidsvisning. For fans af japanske ure er den interessant, da dens forgænger, C022 modellerne, var de første masseproducerede ure med digital dybdemåler indeholdt. De tidligere modeller havde påskruet bagkasse og tre selvstændige moduler, med deraf følgende tre batterier. De nuværende modeller har en kraftig skruebagkasse med et enkelt modul indeholdt - og dermed også et enkelt batteri. Det er et super robust ur, som mange med garanti vil anbefale.

İmage

Er du til analog visning, laver Seiko flere modeller, som kunne være interessante, og som kan købes for 1500 DKK fra nye. Ved at købe urene fra nye har du garanti, og du er sikker på, at de er vandtætte. Interessante modeller kunne her være SKX007/009. Også Frankenmonster, som er noget større, kan erhverves for samme penge. Her skal du lede efter SKZ--- modeller.

İmage

İmage

Har du en plovmand til projektet, kan Citizen NY0040 anbefales. Det er kun 40mm i diameter, men kvaliteten på uret fejler absolut intet til prisen, og du får ovenikøbet et mekanisk urværk, men en godt gennemprøvet base, som kan spores tilbage til 70´erne Icon_e_smile

İmage

God vind med dykningen!
Svar
Tak for tipsene. Havde nu ikke lige forestillet mig, at mit ur kunne være falsk. Men kun at det havde fået skiftet visse dele. Kassen er meget flot. Kan den mon også være aftermarket?
Mvh. Peter
Svar
Der kan sagtens være originale Seiko dele i dit ur, og kassen er næsten med garanti en oprindelig kasse fra et givet år. Den er så poleret og børstet op, så den ser nogenlunde pæn ud. Når gadesælgeren har kassen på plads, leder han efter et passende værk. Disse kan man ikke længere få reservedele til, så der må nok "flækkes en hæl og klippes en tå", for at finde noget der kan gå Icon_e_wink Dernæst skal skive, visere, lynette og indlæg findes. Her kan man åbenbart i Østen finde super billige aftermarket dele, som så kan monteres, og dermed kan uret sælges. Hvor længe det kan gå, om det er vandtæt og hvilke dele, der er originale, og hvilke, der ikke er, er alle ubekendte faktorer med sådan et ur. Når man betænker, hvor god Seikos kvalitetskontrol er, hvor meget man får for sine penge ved et nyt Seiko ur, så ville jeg til hver en tid vælge nyt, frem for et Philli Watch. Går man ud i vintage Seiko land, skal man sætte sig super grundigt ind i tingene, hvis man skal være så dygtig, at lande et helt originalt eksemplar. I disse tilfælde kan man bruge Google, for at finde How To guides til modellerne.

Hav en super god søndag!
Svar
Mange tak for dine guldkorn igen. Hvad med et Citizen zilla-ting. Kan de ikke erhverves for et par tusinde? Har også haft kig på en shrouded diver 300 m fra Seiko. Hvad er én fornuftig brugtpris's for sådan en?
Mvh. Peter
Svar
En Citizen Autozilla kan vel landes for små 5K i nylignende brugt stand med lidt held. Ecozilla til det halve, vil jeg vurdere.

Seikos store shroudede PRO divere koster fra 4,5K brugt og opefter.
Svar
Har set en Marine Master med 7c46 værk til 5k. Er det rimeligt? Og hvor anvendeligt er uret i et daglige?
Mvh. Peter
Svar
Hvorvidt prisen er rimelig afhænger af mange ting: er det 300m modellen, som er billigere end 1000m modellen, er uret velholdt, er det passet med batteriskifte osv. Jeg kan ikke svare entydigt på spørgsmålet, uden at kende flere detaljer - og i sidste ende er det kun dig, der kan afgøre, hvorvidt prisen er rimelig Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)