Nyt ur! - Ca. pris ide (2000-7000 kr)
Fortissimo Skrev:Hej NiklasB.

De ure som Willy nævner er rigtige gode bud-har selv stået med dem i hænderne,og det er LÆKRE ure!.

Men-Fortis er også et dejligt ur-mærke,og der er en del flotte eksemplarer til salg hér på Vintageure-blandt andet et næste nyt Chronograph ur.Denne model har et godt og solidt urværk og modellen bliver brugt af de russiske Kosmonauter-fed historie ikk?.

Hilsen Fortissimo...
Citat:
Agree Fortis is also a good choice . Icon_e_smile Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Tusind tak for alle de fine forslag!
De sidste nævnte ure: Seiko Sumo, Fortis, Certina DS Action Automatik og Longines Hydro Conquest.
Er det ure som kan prøves ved en urforhandler her i DK? Jeg bor i Østjylland og jeg tænker det vil være rart at se hvordan de sidder på på en? Måske er et 43-44 mm for stort da jeg har en lidt spinkel arm?

Hvad tænker i?

Jeg skal også til Italien og Kroatien i næste uge. Måske der er mulighed for at kunne anskaffe sig et fint ur der?

Mvh. Nicklas Icon_smil
Svar
Hej Nicklas, nu ved jeg jo ikke hvor stor du er, men der er forskel på størrelsen af de ure der nævnes. Derfor kan det være godt at prøve det på inden man handler.

Jeg skulle mene at både Certina og Longines er ret nemme at finde i fysiske butikker herhjemme. I al fald har jeg da stået med en Certina DS action diver i hånden i en butik.

Jeg ejer både et Seiko Sumo og er Seiko SKX007, og som det allerede er nævnt fås de ikke herhjemme, så det skal bestilles hjem fra udlandet. SKX007 kan findes mange steder, køb indenfor EU og du slipper for at skulle betale moms og gebyr til PostDanmark. Sumo kan mig bekendt kun fås i Japan stadigvæk.

På nedenstående billede kan du se hvor meget disse ure fylder på et håndled som mit. Jeg har et slankt håndled på 17cm i omkreds. Sumo er max af hvad jeg kan bære. SKX007 er mindre (tag dig ikke af den grønne farve, det er et aftermarket indlæg jeg har sat på), og det er nok i størrelse mere lig Certina og Longines dykker modellerne hvis jeg ikke husker forkert.

İmage
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Hej

Jeg ville anbefale:

[url]"http://www.youtube.com/watch?v=TrnX6jqYR-s" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.youtube.com/watch?v=TrnX6jqYR-s[/url]

Modellen hedder Seiko SKA509P1 - Sportura

Automatisk urværk, der laver strøm til et batteri eller en celle som nogle siger og uret går med quartzprecision i op til 6 måneder ved fuld opladning.

Det har diverextension på som jeg synes er dejligt.
Svar
SKA509 indeholder Seiko velkendte (bedagede?) 5M62 kinetiske urværk. Hvordan får du det til et automatisk urværk, Stenstrup? Du må meget gerne uddybe, så jeg forstår, hvad du mener. Tak.

Almindeligvis ville jeg inddele Seikos produktion af værker som følger:

Mekaniske værker med håndoptræk (alle dele fungerer på "gammeldags maner" med balance, fjeder, tandhjul osv, og trækkes op ved kronen)
Automatic værker (som ovenfor, blot sørger rotoren nu ved bevægelse for at trække fjederen op i stedet for optræk via kronen)
Kinetic (quartz ur, som indeholder en rotor, som oplader et batteri eller en kondensator, som så driver uret - her er det altså batteriet, som er "hjertet", og ikke balancen, som i de to foranstående eksempler. I et kinetisk urværk kan energien lagres enten elektro statisk, eller kemisk, som vi fx kender det fra genopladelige batterier)
Quartz (batteri drevet ur)
LCD (quartz drevet med digitale tal på en skærm)
Spring Drive (Mekanisk ur med automatisk optræk hvor en quartz oscillator styrer præcisionen (ret forenklet))

5M62 er i øvrigt en fin arbejdshest, så længe værket fungerer. I starten havde Seiko vanskeligheder med kondensatorerne i værkerne, hvorfor man fandt frem til den bagud kompatible løsning med at erstatte batterierne med nogle, som kunne lagre energien kemisk, frem for elektro statisk, som det var tiltænkt i starten med urene. Køber man et nyt 5M62 ur i dag, ville jeg ingen betænkeligheder have ved at anskaffe mig klokken Icon_cool

Jeg er ellers enig i din anbefaling af SKA509 klokken. Mest fordi modellen har den lækre clasp, som også sidder på en MM300. Denne clasp kan udvides og tilpassen mens uret sidder på armen - en super god funktion, efter min mening Icon_cool Og til prisen er det jo et kup at få denne funktion med Icon_e_wink Icon_e_biggrin

Vil tråd starter have smæk for skillingen, og stifte bekendtskab med den mekaniske del af ur verdenen, kan jeg anbefale at kigge i retning af Seiko Sumo. Alternativt, så laver også Certina nogle gode mekaniske ure til en rimelig penge. På brugt markedet kan man nok finde en Sinn U1 til 7K, et Citizen Autozilla eller andet interessant. God jagt!

Seiko Sumo drives af et 6R15 automatic værk. Kasse finishen er den bedste du får til prisen (4,5K nyt). Fås også med sort og blå urskive.
İmage]

Sinn U1 med ETA 2824 automatic værk kan du lande i tæt på nylignende brugt stand for 7K. Urkasse af tysk ubådsstål Icon_cool
İmage

En Orient 300m Sat Diver er også et godt bud til omkring 5,5K nylignende brugt. Kommer med udvidelig diver clasp Icon_cool
İmage

En SKX007 med automatic værk uden hack and Wind vil også kunne klare det meste. 1500 DKK nyt Icon_e_surprised Icon_cool
İmage

Citizen Autozilla kan du lande for 5K nylignende brugt. Stor diver med fokus på at kunne klare det meste i dybet Icon_cool
İmage

Mon ikke også man kan lande en Oris med automatic værk for omkring 7K brugt? Det vil jeg tro...
İmage
De venligste hilsner, John
Svar
bjoernbertelsen Skrev:Jeg ejer både et Seiko Sumo og er Seiko SKX007, og som det allerede er nævnt fås de ikke herhjemme, så det skal bestilles hjem fra udlandet. SKX007 kan findes mange steder, køb indenfor EU og du slipper for at skulle betale moms og gebyr til PostDanmark. Sumo kan mig bekendt kun fås i Japan stadigvæk.

Er du sikker på det? Mener bestemt jeg har set både SKX007 og SKX009 ved Hourtime i Odense.
Svar
Jeg betegner kinitic automatisk pga. rotoren der giver batteri strøm, men ikke trækker en fjeder op. Men ok, med fjeder og balance er det 100 % mekaniks med dets ulemper.

[url]"http://watches.cyberphreak.com/wp-content/uploads/2009/05/5m62_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;">http://watches.cyberphreak.com/wp-conte ... 5m62_1.jpg[/url]
Svar
Eller charme, Nicholas Icon_e_wink For mig er balancen helt afgørende for, hvornår et ur kan kaldes mekanisk/automatisk - ikke rotoren. Men den kan vi jo altid tage på et andet tidspunkt i en anden tråd Icon_e_smile

Jeg har forsøgt på en enkel måde at tydeliggøre, hvilke forskelle der er på de forskellige værk "teknologier", som Seiko producerer. Håber det giver lidt til tråd starters billede af en generel forståelse for de valg, han skal til at træffe omkring sit kommende ur.
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Eller charme, Nicholas Icon_e_wink For mig er balancen helt afgørende for, hvornår et ur kan kaldes mekanisk eller automatisk - ikke rotoren - men den kan vi jo altid tage på et andet tidspunkt i en anden tråd Icon_e_smile

Jeg har forsøgt på en enkel måde at tydeliggøre, hvilke forskelle der er på de forskellige værk "teknologier", som Seiko producerer. Håber det giver lidt til tråd starters billede af en generel forståelse for de valg, han skal til at træffe omkring sit kommende ur.

Og dit forsøg er supergodt synes jeg, og ja, et 100 % mekaniks ur har da charme. Det er jeg enig i, men med de mange teknologier der er, skal man jo også tænke på om man er tilfreds i det lange løb. Det koster jo noget at vedligeholde de mekaniske ure. Det ved jeg ikke om trådstarter er klar over Icon_razz
Svar
Jeremy Skrev:
bjoernbertelsen Skrev:Jeg ejer både et Seiko Sumo og er Seiko SKX007, og som det allerede er nævnt fås de ikke herhjemme, så det skal bestilles hjem fra udlandet. SKX007 kan findes mange steder, køb indenfor EU og du slipper for at skulle betale moms og gebyr til PostDanmark. Sumo kan mig bekendt kun fås i Japan stadigvæk.

Er du sikker på det? Mener bestemt jeg har set både SKX007 og SKX009 ved Hourtime i Odense.

Tja huskede forkert kan jeg se, det kan godt fås herhjemme, men så er det sandsynligvis ikke gennem de normale kanaler, så er det sandsynligvis parallel import.

Kan se urskiven.dk har både SKX007, 009 og 013, men dyrere end hvad det kan skaffes til andre steder.
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)