Watches Worth Having . Omega Speedmaster
#1
Even if this watch was not the first watch worn on the moon , i still believe it would be a classic . Intoduced in 1957 as a sports chronograph who would have guessed it would become one of the greatest classical watches in the world . And without a doubt the most famous chronograph ever . From the first watches with the 321 calibers followed by the 861 and 1861 etc etc.

İmageCalibre 321 movement

İmage
fra Prelude to the Moonwatch: Evolution of the 321 Speedmasters

There are many models . And expect to do a lot of reading to learn everything about the models and calibers in this watch . There are 39mm and 42mm models with plexi or saphire glass , and even glass backs on some models . And of course lots of special editions . The calibers are either Automatic or hand wound .

In the eyes of nearly all watch collectors only the plexi glass handwound 42mm models are thought of as true Speedys . In my opinion it is a great looking watch that is one of the best all round watches ever . And let us not forget it is also one of the best value for money watches you can get anywhere . Everytime i see one on someones wrist ,i think that watch as got something about it . It just looks so damm good on anyone .
Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#2
Absolutely agree on all points.... and definitely a watch I am starting to lean more and more towards.....
Svar
#3
Best all round watch? Jeg har nu tit svært ved at vælge Willy.

İmage
Mvh. PHO
Svar
#4
Jeg ville også være i tvivl med to så flotte ure, meeen det skal da være den sorte.

For mig så er det mest rigtige en 3570'er men selvom der er nogen som ser ned på 3573'eren pga. safirglas og glasbagkasse, så synes jeg nu nok den er tiltalende. Helt ærligt hvem vil ikke kigge på det værk hele tiden??

İmage
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
#5
he he - billedet af værket - uanset man tit har set - det er sgu da skønt - et ikon i mine øjne - ikke jordens fineste osv men pokker mig - et ikon

Her hilser et par af mine på. Faktisk er jeg mest glad for pre - pro modellen fra inden man vidste de var ude i rummet - også kaldet Ed White efter den der først havde en speedy på ude i åbent rum og ikke bare inde i kapslens beskyttede rum
İmage
Jeg smider et par links til min blog som jeg har ligget for stille med
http://mine-ure.blogspot.dk/2013/02/omeg...ennem.html
og lidt om deres tests i forbindelse med rumprogrammet
http://mine-ure.blogspot.dk/2013/02/spee...tests.html
og endeligt for nørderne lidt om den tidliger 321 kaliber
http://mine-ure.blogspot.dk/2013/02/omeg...-1960.html
uanset hvad - et ikon og et fedt ur
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Man kan vel ikke få for mange billeder af et ikon: Her ref. 145.012 leveret 1968 med cal. 321.
JK
İmage
Svar
#7
Jeg er sikker på at trådstarter, med ”Speedmaster”, har ment den klassiske Speedmaster, og gerne, som foreslået af flere med kaliber 321.
Det kan man på ingen måde være uenig med bidragyderne om.

Da jeg aldrig er gået af banen for en ”skæv vinkling”, supplerer jeg hermed:
İmage
”Commuters Ticket to the moon”.

Da måneeuforien var på sit højeste, forsøgte Omega, at gøre NASA interesseret i en mere moderne Speedmaster: Mark II.
På daværende tidspunkt havde NASA hænderne fulde, og ønskede ikke at bruge tid på en fornyet test af ure, for de havde allerede et ur, der opfyldte kravene.

İmage
Til trods for, at en nøgtern vurdering af Mark II må anerkende en mere praktisk anvendelighed, indvendig lynette med færre fremspring på urkassen og et mere kompakt design…
… blev, og forblev, Mark II den oprindelige Speedmasters "evigt forsmåede lillebror".
Det gør ikke uret mindre interessant (som lillebror), bl.a. på grund af sin historie som ”under dog”.

bjoernbertelsen Skrev:…. For mig så er det mest rigtige en 3570'er men selvom der er nogen som ser ned på 3573'eren pga. safirglas og glasbagkasse, så synes jeg nu nok den er tiltalende.
Helt ærligt hvem vil ikke kigge på det værk hele tiden??
Som glad tilhænger af glasbagkasse, kan jeg kun give Bjørn ret.
En kaliber 1863 er ganske givet et kig værd.

Nedenfor ses en kaliber 861, anvendt i Speedmaster Mark II. Værket er iøjnefaldende mindre finisheret end 1863.
İmage
I forhold til kaliber 861, er 1863 jo heller ikke udstyret med den uappetitlige(?) delrin-bremse.

En anden magtfuld og karismatisk Speedmaster, som man kunne ofre opmærksomhed på, er Speedmaster 125, udgivet i anledning af Omega’s 125 års jubilæum.
Kun produceret i 2000 (unummererede) eksemplarer, og eneste Omega med kaliber 1041.

İmage
Speedmaster 125 (fra Omegamania kataloget)

İmage
Sådan ser kaliber 1041 ud. – Mere om kaliberen hos: Ranfft

Ganske pudsigt, at Omegas plan for 125 års jubilæumsuret var, at ilægge det en kaliber 1045 (Lemania 5100), som Ranfft beskriver således.
Kaliber 1045 blev ikke færdig til udgivelsesåret (1973), så det blev i stedet en forbedret kaliber 1040, i kronometer udgaven kaldet 1041, som ikke siden er anvendt af Omega.

Man kan måske ånde lettet op over at 1045 ikke blev færdig til jubilæumsåret, for godt nok er 1040(41) en ”øjebæ”; men 1045 er en ”overordentlig øjebæ”.
Ganske pudsigt er kaliber 1045 både elsket og hadet.
Feinsmeckere bryder sig ikke om den udstrakte brug af kunststof i værket og urmagere bryder sig ikke om at skrue i værket.
Tilhængerne sætter pris på værkets udbredte brug i militære ure, hvor det har vist sig endog overordentligt robust.
Det skal retfærdighedsvis siges, at Omegas anvendelse af Lemania 5100 ikke var den med største antal kunststofdele i værket.

I Speedmaster modelserien, anvendte Omega 1045 i samme kasse som den oprindelige Speedmaster, en udgave som den hedengangne Chuck Maddox kaldte ”The holy Grail”, da den var umådelig besværlig at støve op.

En anden Speedmaster med 1045 er:
İmage
Speedmaster Mark V "Teutoner". Man bemærker den karakteristiske centrale minuttæller, med en lille ”tværstang” på viseren.

Det var Chuck Maddox, der gav Mark V tilnavnet ”Teutoner”, da modellen først og fremmest var rettet mod det tysktalende marked.
En anden ”Teutoner”, var udrustet med kaliber 861, og fik af Chuck Maddox tilnavnet ”Moby Dick”, da den var lige så vanskelig at støve op, som den hvide hval.

İmage
”Moby Dick”, med den karakteristiske lyse Rhodium platinerede skive.

Ligesom Mark II var et kreativt udslag af ”måne feberen” i slutningen af 1960’erne, var Speedmaster Alaska Project, et tilsvarende opfindsomt initiativ fra Omega’s side.
Alaska var udviklet til brug på ekspeditioner til månens bagside, hvor temperaturforholdene er ekstreme.

İmage
Her ses Alaska ved siden af Broad Arrow (kaliber 3303) – Sidstnævnte er af flere benævnt ”Omegas smukkeste Speedmaster”.

İmage
Her ses Speedmaster Alaska (Nr. 532 af 1970) i ”det store skrud”.
Alaska er en LE, og som nævnt i 1970 eksemplarer.

Speedmasteren har ”måttet lægge ryg til” umådeligt mange LE, der ofte er fremstillet i (alt for) mange eksemplarer.

Speedmasterens yhyre store variation omfatter også quartz, hvor X-33 på ganske kort tid er blevet en klassiker; i hvert fald blandt de, der ikke får ticks af quartz.
İmage
Speedmaster Professional X-33 – i, et for et pilotur, lidt aparte omgivelser.

Lad mig afslutningsvis vende tilbage til glasbagkasser – og udtrykke stor sympati for den - navnlig blandt amerikanske urentusiaster, udbredte skik at forsyne en Speedmaster kal. 321 med en custom glasbagkasse.
Det har altid virket en anelse ”fimset” (undskyld mit franske), at påskønne et værk, som (kun) urmageren ser med 7-10 års mellemrum.
Men selvfølgelig kan det også være en ”del af legen”, at man skal helt tæt på og studere sænkede registre på skiven, applikeret logo og ”knækket” eller lige bagkasse ....
– for endeligt at udbryde: ”Aha! En kaliber 321 – virkeligt klasse” Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#8
Et par spørgsmål til Geodoc m.fl.

Er det korrekt at kaliber 321 er det originale værk brugt i Speedmasteren på månen, men udgik i 1960 (ca.) og at det fabriksnye speedmaster der kommer tættest originalen den dag i dag hedder kaliber 1861 og 1863?

Og er forskellen på 1861 og 1863 blot at den sidstnævnte er dekoreret pga. den skal kunne ses gennem glasbagkasse?
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
#9
bjoernbertelsen Skrev:Et par spørgsmål til Geodoc m.fl.

Er det korrekt at kaliber 321 er det originale værk brugt i Speedmasteren på månen, men udgik i 1960 (ca.) og at det fabriksnye speedmaster der kommer tættest originalen den dag i dag hedder kaliber 1861 og 1863?

Og er forskellen på 1861 og 1863 blot at den sidstnævnte er dekoreret pga. den skal kunne ses gennem glasbagkasse?
Ja det er korrekt, at kaliber 321 var i den oprindeligt testede Speedmaster, der afløstes af kaliber 861.

Da Omega lancerede glasbagkasse, var første kaliber til dette brug: 863 (gyldent, bedre finisheret og uden delrinbremsen)
Kalibre med slutciffer 3 = glasbagkasse kaliber. 1863 adskiller sig fra 863 ved at være rhodium platineret ligesom 1861.

Omega laver ikke længere gyldne værker (861 & 863); men rhodium platinerede (foranstillet ciffer 1).
Derfor er 1861 (&1863) ganske korrekt det nærmeste man kommer originalen i nyproducerede Speedmaster Professionals.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#10
Tusind tak Icon_smil
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)