Svar: 4
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej Alle,
Jeg går og overvejer at hverve mig et vintage omega, enten i form af et Seamaster eller Genéve. Da jeg er relativ "grøn" indenfor ure, har jeg et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med!
- Først og fremmest, hvad er forskellen på det man kalder "double", "guld på stål" og f.eks. 14k og 18k guld? Her tænker jeg både slidmæssigt, vægt osv.
- Dernæst, hvad er en unishell urkasse?
- Sidst, hvis man køber et automatisk et af slagsen, kan man så risikerer at det går i stå mens man har det på? Eller vil håndens bevægelser alene være nok til at få det til at gå?
På forhånd tak!
Andreas.
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
God ide. Et Omega vintageur er et herligt ur. Om det er Geneve, Seamaster, Seamaster Deville eller Constellation er ikke så afgørende, synes jeg. Hvis det skal være automatisk vil jeg anbefaler ure fra tiden 1955 til ca 1970. De har gode solide og præcise værker som et lette at have med at gøre. Et automatisk ur trækkes op af armens bevægelser og skal altså ikke trækkes op manuelt, hvis man bruger det dagtigt.
Hvis du går efter et manuelt (altså et ur uden automatisk optræk) skal det trækkes op en gang i døgnet. Begge typer er mekaniske. Manuelle Omegaer i perioden 1940 og op til 1970 indeholder gode robuste værker.
Gulddouble er er tyndt lag guld som er kemisk lagt på stålkassen i et meget tyndt lag 20-80 micron, mens en guldkappe er rigtig guld som er falset på kassen i et lag der svarer til 200 micron eller mere. Det er naturligvis langt mere slidstærkt, men jeg tro ikke der går så meget guld til at det på virker vægten.
Hvis du vil se mange vintageomegaer e du velkommen i Nyborg hos mig. Jeg har en samling som jeg gerne viser frem.
Vh baun
•
Tak for dit hurtige svar, Baun.
Jeg har lige et supplerende spørgsmål. Når man bruger betegnelsen "14k" eller "18k" guld, er det så double, guld på stål eller guldkappe?
Jeg bor desværre et godt stykke derfra, men når jeg kommer forbi Fyn vil jeg da helt sikkert kigge ind!
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Hejsan & velkommen til.
9kt - 14kt - 18kt er betegnelser for solid guld i forskellige legeringer. (Ingen doublé, eller guldkappe, som er guldbelægning, kun meget tykkere end doublé som plejer at have en tykkelse mellem 10 og 80 tusindedele millimeter).
9kt = 0.333/1.000 - 14kt = 0.585/1.000 - 18kt = 0.750/1.000. Med andre ord:
9kt = 33,3% rent guld - 14kt = 58,5% rent guld - 18kt = 75% rent guld.
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
14 og 18 karat - og alle andre tal, er betegnelse for hvor meget ægte guld der er i guldblandingen. Alt guld der bruges i smykker o.l. er blandingsguld, ellers er det for blødt helt enkelt (og dyrt)
100% guld er 24 karat - og så kan du selv regne ned
"rene" guldsmykker er 18 karat - som er hårdt nok i brug men stadigt det reneste der generelt bruges. 14 karat indeholde dermed mindre guld
I gamle ure kan du som også finde 9 karat
Alle disse, 18, 14 og 9 betyder, at guldet ikke kan slides igennem, det er samme materiale i hele kassen
Forgyldt er det tyndeste. Det er guld der elektrolytisk lægges på andet materiale som kassen er lavet af, f.eks. en messing blanding
Double kommer som det noget tykkere og findes i flere tykkelse som ind i mellem er opgivet som 29 micro eller hvis det er rigtigt tykt 80 Her er det guld der som fast form smedes fast på det underliggende
Guld på stål - eller gold-cap er som navnet gold-cap siger, rent faktisk en slag kasket af guld som lægges oven på stålkassen Det betyder, at det er ringen om glasset og oversiden af uret som har denne guld kasket - siderne og bunden vil derfor ses som stål. Det er langt tykkere end double og forgyldt og slides normalt ikke ned
venligst
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Der er meget få kopier af tidl. 60´nes Omegaer (højest nogle rigtigt dårlige kopier af guldure), så, det synes jeg ikke du behøver at bruge så meget tid på.
Og ja, at åbne en unishell-urkasse er kun for urmagere som kan det.
For gengæld, glæd dig til det at dit ur har ikke været åbnet i tid og utid af alle mulige pillefingrer (som kan være tilfællet med knap-op bagkasser).
Hilsen John
PS. ?? Hvorhen forsvand dit sidste indlæg, jeg lige har svaret her ??
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 4,456
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,350
Det største problem med Omega´er fra den tid, kan være hvis skiven er en redial (dvs. en skive, der er genopmalet og derfor uoriginal) eller måske hvis der er smidt et uoriginalt værk i (det flyder med gamle Omega værker rundt omkring) - især skal man passe på, hvis man køber fra asien eller Indien !
Som regel kan man dog let se det - men for den, der er helt ny indenfor interessen for vintage Omega, kan det være svært.
Dog vil jeg, som de andre sige, at det nok ikke er sandsynligt, at uret har været åbnet, når der er tale om en unishell kasse. De fleste redials findes på ure med skruebagkasse, idet det er nemt at skille ad. Skal man åbne en unishell kasse, skal lynetten og glasset først fjernes med et specialværktøj og det er ikke for uerfarne.
Til gengæld er disse kasser meget tætte og ofte er skive og især værk meget velbevarede !
Men et par billeder af uret her på forum, når du finder et, vil gøre det meget nemmere for os at kommentere på det ur, du har fundet
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Tak til jer alle for svarene - Dejligt at kunne få sådan en kompetent vejledning!
Jeg kom vidst til at slette mit sidste indlæg, men jeg endte med at købe det omtalte Seamaster af Thomas, som går under navnet TDN her på sitet.
Jeg skal naturligvis nok lægge billeder op af købet inden længe!
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
jahnovic Skrev:Tak til jer alle for svarene - Dejligt at kunne få sådan en kompetent vejledning!
Jeg kom vidst til at slette mit sidste indlæg, men jeg endte med at købe det omtalte Seamaster af Thomas, som går under navnet TDN her på sitet.
så har du intet at frygte - TDN er absolut solid i viden og 100% good-guy - med alt man har kunne læse
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
jahnovic Skrev:Tak til jer alle for svarene - Dejligt at kunne få sådan en kompetent vejledning!
Det eneste virkelige problem med det ur er at det var for billigt. Det burde have koster 3800 kr og så var det endda et godt køb. Ham TDN er en seriøs omegamand som man trygt kan handle med. Jeg har selv for nylig købt et herligt Omega af ham. Det var også for billigt, men jeg tog det alligevel, man skal jo ikke være kræsen.
Stort tillykke med et superlækkert vintage omega - tag det med når du en dag besøger mig i Nyborg.
Vh baun
•
|