Seamaster 145.006 vurdering plus hjælp
Hej, jeg er ny på siden og er først for nylig blevet opmærksom på dette forum, i forbindelse med identifikation af dette ur som mit indlæg handler om.

Jeg er for ca. 3 år siden kommet i besiddelse af dette ur, ved lidt af et tilfælde. Jeg arbejder inden for flybranchen og i den forbindelse var jeg ude og tjekke et gammelt privatfly. på flyets instrumentpanel var der monteret en armbåndsur, som stopur. Der stod Omega på uret og da jeg i forvejen ejer et gammelt Rolex, syntes jeg at dette Omega kunne være sjovt at føje til "samlingen". Ejeren af flyet var mere end villig til at sælge, da han hellere ville have et digitalt stopur(ejeren havde overtaget flyet efter en gammelt urmager fra Skagen).Vi blev enige om en meget rimelig pris. Glad og tilfreds med min handel tjekkede jeg internettet for at finde modellen..... Intet af hvad jeg fandt lignede mit "Omega". Jeg blev overbevist om at jeg havde købt en dårlig kopi af mit "Omega Speedmaster" og kylede uret i min arbejdstaske, hvor det har ligget indtil for ganske nylig. I forbindelse med en oprydning ville jeg kyle uret ud, men valgte alligevel at tjekke internettet igen (der var jo gået 3 år siden jeg sidst tjekkede nettet). For at finde flere spor, fik jeg åbnet bagdækslet og tog en del billede af uret. Jeg sendte billeder af uret til "Uhrmageriet.dk" og fik hurtigt svar fra Claus Damkjer. Jeg har købt et "Seamaster" model 145.006 med en "Speedmaster" urskive. Claus kalder sådan et ur for et "Frankenstein" ur og det giver sig selv at værdien er lav pga. de "sammenbragte design". Urværket og kassen skulle dog passe sammen. Uret går fint og alle funktioner virker. Da min ældste datter har kastet sin kærlighed på uret, er vi blevet enige om at hun bare kan få det og bruge det som det er og måske senere vælge at få det "serviceret" (til et pris af 4500,- inkl. nye pakn. glas og trykknapper, samt polering). Jeg har i forbindelse med "fordeling af arven" brug for en vurdering af den umiddelbare værdi af dette ur, som det "står" pt(så lillesøster ikke føler sig snydt). Samtidig vil jeg efterlyse en passende "Seamaster" urskive som sevfølgelig vil gøre det værd at sætte uret tilbage i sin originale stand.

klik på billederne så bliver de større. men her er linket til photobucket hvor I kan se samtlige billeder

[url]"http://s236.photobucket.com/albums/ff3/beechcraft_album/Omega%20seamaster/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://s236.photobucket.com/albums/ff3/ ... seamaster/[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

İmage

İmage

İmage

İmage

Med venlig hilsen Jan
Svar
Du kan jo altid søge på refnr. Og finde mere, men her er da en tråd som viser dit ur i original stant:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=16214&p=157246&hilit=145.006#p157246" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=3&t=16214&p=157246&hilit=145.006#p157246</a><!-- l -->

Vh Baun
Svar
Lidt mere

Det er refnr 145.006 66 med den meget kendte (fra måneuret) caliber 321. Den findes med forskellige skiver, hvor den mest opsigtsvækkende er med hvide subdails. Et meget karekteristisk ur.

Min er med sort skive, men har den hvide ring yders til T-skalaen. Kassen er den, i 1966 meget, moderne cushion eller C-shape kasse som også blev brugt til visse Constellation og til Seamaster Cosmic.
Kassen måler vistnok ca 38 mm og fylder ganske pænt på min arm. 20 mm mellem hornene.

Det er en ganske efterspurgt model og jeg har flere gange prøvet at købe eller bytte mig til et. Dette var til salg på BruunRasmussen og det blev ikke billigt, men jeg er bange for (eller nu glad for) at de kun stiger, så jeg slog til selvom jeg faktisk ikke kunne vurdere hverken skivens, visernes eller timemarkeringernes stand grundet noget af det mest ridsede glas jeg har set på et ur!

Det eneste jeg har gjort til nu er at åbne uret og konstatere at værket ser ud som det skal, sat ny rem på og poleret glasset nødtrøftigt, så man kan se skiven. Foreløbig er jeg glad for købet, men er selvfølgelig spændt på om en service er påkrævet. Selvom det ikke er nogen AP koster det jo altså lidt Icon_cool

İmage

İmage

vh Baun
Svar
Jeg sendte billeder af uret til "Uhrmageriet.dk" og fik hurtigt svar fra Claus Damkjer. Jeg har købt et "Seamaster" model 145.006 med en "Speedmaster" urskive. Claus kalder sådan et ur for et "Frankenstein" ur og det giver sig selv at værdien er lav pga. de "sammenbragte design". Urværket og kassen skulle dog passe sammen.

Hmmm. Troede Uhrmageriet var mere prof. Icon_cool

I en periode brugte Omega at lave den konstellation som jeg bl.a. selv har haft et par stykker af, hvor skiven er en speedmaster og bagkassen fortalte at det var en Seamaster, så jeg tror godt du kan regne med at alt er originalt, ikke mindst når uret kommer fra en gammel urmager.

Uret er så vidt jeg husker fra midt 60erne, og en handelspris herpå ligger vel på 10-12.000 dkr for dit eksemplar da det åbenbart er uden rem / lænke og samtidigt mangler service, men et godt eksemplar i original stand koster idag + 15,000 dkr.

Hvis du vælger at få lavet service er der flere gode urmagere at vælge imellem, men da jeg ikke ved hvor du kommer fra i landet er det svært at anbefale en specifikt, men det kan du jo altid skrive efterfølgende hvis det bliver aktuelt.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Bjarne Skrev:Hmmm. Troede Uhrmageriet var mere prof. Icon_cool

I en periode brugte Omega at lave den konstellation som jeg bl.a. selv har haft et par stykker af, hvor skiven er en speedmaster og bagkassen fortalte at det var en Seamaster, så jeg tror godt du kan regne med at alt er originalt, ikke mindst når uret kommer fra en gammel urmager.

Bagkassen ja - men vel ikke hele kassen?!? Jeg tror altså også at det er en franken. Jeg har i hvert fald til gode at se en Speedmaster-skive i en Seamaster-kasse ??
Svar
Claus_K Skrev:......... Jeg har i hvert fald til gode at se en Speedmaster-skive i en Seamaster-kasse ??
.... ikke længere:

İmage
Den såkaldte "Speamaster"

Timezone: "Omega Seamaster/Speedmaster Mistake watch?"

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jeg har fået en utrolig god behandling hos "Urmageriet" v. Claus. Jeg er sikker på at han har ret i at skive og kasse ikke passer sammen. Alle billeder fra internettet med netop 145.006 er med "Seamaster" urskive.

Jeg har fået en vurdering fra Claus på ca. 3 K for uret i den nuværende tilstand, det er vel ikke helt i skoven ??

Claus har vurderet en istandsættelse til 4500,- Er det hvad jeg kan forvente eller er det for højt ?

Jeg har søgt højt og lavt efter en "Seamaster" skive til uret og det ser ikke ud til at kunne lade sig gøre... Spørgsmålet er om en istandsættelse af uret er det samme som at kaste gode penge efter dårlige ?

Tak for jeres svar "so far" .

// Jan

Bjarne Skrev:Jeg sendte billeder af uret til "Uhrmageriet.dk" og fik hurtigt svar fra Claus Damkjer. Jeg har købt et "Seamaster" model 145.006 med en "Speedmaster" urskive. Claus kalder sådan et ur for et "Frankenstein" ur og det giver sig selv at værdien er lav pga. de "sammenbragte design". Urværket og kassen skulle dog passe sammen.

Hmmm. Troede Uhrmageriet var mere prof. Icon_cool

Uret er så vidt jeg husker fra midt 60erne, og en handelspris herpå ligger vel på 10-12.000 dkr for dit eksemplar da det åbenbart er uden rem / lænke og samtidigt mangler service, men et godt eksemplar i original stand koster idag + 15,000 dkr.

Hvis du vælger at få lavet service er der flere gode urmagere at vælge imellem, men da jeg ikke ved hvor du kommer fra i landet er det svært at anbefale en specifikt, men det kan du jo altid skrive efterfølgende hvis det bliver aktuelt.
Svar
Ville nok smutte forbi Peter hos urmager Halse i Horsens og lade ham kikke på uret og give pris på service
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Bjarne Skrev:Ville nok smutte forbi Peter hos urmager Halse i Horsens og lade ham kikke på uret og give pris på service

Jeg har læst en del på forummet og der er mange som anbefaler denne "Halse". Jeg bor dog i Roskilde og kommer ikke lige forbi Horsens ....

Er der nogle urmagere på Sjælland som I kan anbefale ?? Gerne en "privat" person, med rette evner.

Det er min Datter på SU som vil have uret og 4500,- er mange penge i min verden, men endnu flere, når man er på SU.

// Jan
Svar
Hej!

I kbh. er de urmagere med rimlige priser og som er gode til vintage ure:

MØLBAK URMAGERI - Bo Mølbak
Øster Farimagsgade 16
2100 København Ø, Denmark
Phone: +45 35 43 46 64
E-mail: <!-- e --><a href="mailto:molbak@c.dk">molbak@c.dk</a><!-- e -->

Krognos: [url]"http://www.krognos.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.krognos.dk/[/url] (her skal man have tålmodighed)

Svajts: [url]"http://www.svajts.com/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.svajts.com/[/url]

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)